Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při balení auta přemýšlejte, ať vás náklad nezabije

  13:00aktualizováno  13:00
Murphyho zákony tvrdí, že se do autobusu vejde ještě jeden člověk a do kufru auta další zavazadlo. Praxe je bohužel jiná. Jak tedy zabalit na dovolenou bezpečně a účelně?

Většina rodičů malých dětí to řeší každý rok: Ať už se chystají k moři, nebo jen k babičce na venkov, obvykle se zdá každý automobil malý. A tak kufry, tašky, krabice, sportovní náčiní či kempinkové vybavení vyplňují každou skulinu v kufru nebo se povalují v kabině. Jednoduše řečeno: ukázkový příklad špatně sbaleného auta. „Jenže takový vůz je nebezpečný pro posádku a také se mu výrazně mění jízdní vlastnosti,“ upozorňuje řidiče Karel Mulač, expert na bezpečnost společnosti Škoda Auto. To znamená například výrazně vyšší spotřebu, významně delší brzdnou dráhu, menší stabilitu na silnici a větší pravděpodobnost smyku.

Zkontroluje

Základní přípravu zvládnete sami

Prohlídku a případné doplnění zaslouží výbava (reflexní vesty, dofouklá rezerva s dostatečným vzorkem, litr motorového oleje, lékárna, lano, výstražný trojúhelník), vydezinfikujte klimatizaci (speciální sprej na to koupíte v autopotřebách), zkontrolujte vodu v ostřikovačích a stěrače.

Ukliďte auto

Umýt auto není na škodu, ale určitě vyluxujte a vyklepejte koberečky v kabině. Jakmile totiž pustíte klimatizaci, zvíří se usazený prach a budou vás pálit oči nebo se projeví alergie.

Doklady, mapy a plánování

Platný pas/občanka, řidičský průkaz, osvědčení o registraci (malý techničák), zelená karta. Bez těchto dokladů se nikam nedostanete.

V Rakousku kromě běžných dokladů, které jsou potřeba i v ČR, je třeba doložit potvrzení o zapůjčení vozidla, pokud nikdo z posádky není jeho majitelem. Typicky jde o případy, kdy jedete na dovolenou služebním vozem. Dokument by měl být sepsán v angličtině nebo němčině.

Když už budete úřadovat, aktualizujte si navigaci, zkontrolujte mapy, zjistěte si, kde jsou cestou aktuální uzavírky (přehled zde), objížďky a omezení. Zkuste dát dohromady i podrobný plán trasy s předpokládanými přestávkami a možnostmi čerpání benzinu.

Když se ještě ke všemu rozhodnete, že těžké kusy bezhlavě naložíte do střešního nosiče, riskujete zdraví svoje i dalších řidičů. „Přetížený střešní box se může při prudkém brzdění utrhnout. Následky, kdy proletí autu před vámi zadním oknem do prostoru pro posádku, jsou pak tragické,“ varuje šéf BESIPu Martin Farář.

Bezpečné a spolehlivé balení auta na dovolenou se prostě musí naučit a také v praxi cizelovat. Jestliže tedy máte obavy, že letos při balení nemusíte obstát, držte se pravidel, která sestavil tým odborníků.

Vesty ven, kufry na dno

Nejprve, když máte ještě prázdný kufr, vyndejte reflexní vesty, lékárničku a trojúhelník, patří nahoru či do kabiny. „Těsně za sedačky pak umístěte nejtěžší předměty, pokud to jde, tak napříč. Důkladně je připevněte, ať zavazadla necestují,“ vysvětluje Karel Mulač, že dno by měly zaplnit kufry, kočárek, stan, cestovní postýlka, chladnička, slunečník, přepravka s konzervami, basa piv i balík limonád do zásoby.

U nových aut najdete v kufru i interiéru mnoho úložných prostor, schránek, háčků, popruhů. Nejsou pro ozdobu a teď přišel čas je využít. „Rozměrná zavazadla upevněte pásy, menší zajistěte pomocí sítí,“ nabádá Martin Farář, jak se postarat o tašky, košíky, sportovní náčiní či dětské přilby. Pokud máte možnost oddělit prostor pro náklad od prostoru pro posádku mříží nebo sítí, neváhejte. Umožní vám totiž nabalit auto až po strop.

Hromady lehčích drobností, tedy spacáky, pěnové karimatky nebo míče, ideálně zamkněte do autoboxu, kola připněte do nosiče na střeše nebo nad tažným zařízením. „Pokud nám ještě zbudou plyšáci, spacáky nebo deky, můžeme jimi vyložit prostor pod sedadlem řidiče a spolujezdce,“ dodává Karel Mulač.

Kam s čím

Kočárek
Pokud to jde, zbavte kočárek koleček, aby držel pěkně na místě, a uložte ho na dno. Jestliže je to příliš komplikované, alespoň ho zabrzděte a připoutejte co nejblíž k sedačkám.

Spacáky a deky
Zavazadlový prostor je plný a vám jako na potvoru zbyly spacáky, pikniková deka nebo plyšový medvěd. Nevadí, takové měkké a lehké věci můžete vzít s sebou do kabiny. Nepokládejte je ovšem na roletu, která kryje zavazadla, odtud by mohly při cestě vylétnout a nepříjemně vás překvapit. Místo pro ně bude například pod nohama v zadní části.

Tisíce drobností
Košík na houby, dětské přilby, karimatky, sada na badminton, malé ruksaky, tašky s botami... Všemi těmi drobnými položkami můžete na závěr vyložit a vycpat každou volnou skulinu. Pokud je položíte nahoru, připevněte je zabezpečovací sítí.

Dětské kolo, odrážedlo, koloběžka
Dětské sportovní náčiní poskládejte do druhé vrstvy. Chce to zapojit prostorovou představivost, aby vám nezabírala zbytečně místo třeba řídítka. Přesvědčte se, že kolo drží na místě a při otevření kufru se na vás nevysype i s podstatným obsahem zavazadlového prostoru.

Slunečník, stan, cestovní postýlka
Předměty, které jsou dlouhé a navrch těžké, dávejte do kufru nejlépe napříč, k zadním sedadlům a zkuste je přichytit. Nemůže se pak stát, že prolétnou kabinou jako oštěp

Velké tašky s oblečením
Pokud nevezete oblečení ve skořepinovém kufru (ten patří na dno!), můžete dát objemné, ale ne tak těžké tašky do druhé vrstvy. Nezapomeňte je přichytit do oček a háčků, které v kufru bývají.

Kola na nosič
Málokdo cestuje tak nalehko a s tak velkým kufrem, aby mohl vézt bicykl v autě. Pro převoz kol proto můžete zvolit nosič na střeše nebo dražší, zato pohodlnější na tažném zařízení.

Kempinková výbava, sportovní náčiní
Rozměrné a neskladné předměty, které by vám zaplnily kufr, můžete naskládat do střešního boxu. Ovšem pozor, nesmí být příliš těžké a musíte je do nosiče pečlivě narovnat. Počítejte s tím, že vám stoupne spotřeba paliva přibližně o litr na sto kilometrů, při rychlejší jízdě až o dva litry

Konzervy a lahve
Na dno kufru patří nejtěžší zavazadla, třeba basa piv, balík limonád, přepravka s konzervami. Ideální je takové předměty přichytit popruhy nebo pásy těsně za sedadla, aby vás v kabině neohrozily a neproměnily jízdní vlastnosti auta.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.