Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zelené kuželky jsou ošklivé, ale na české řidiče nic jiného neplatí

„Je to nejjednodušší, nejrychlejší, nejlevnější a nejefektivnější řešení,“ říká o takzvaných balisetách dopravní inženýr, který se o nich pro iDNES.cz rozpovídal pod podmínkou anonymity. „Je jich moc, ale na české řidiče nic jiného neplatí,“ dodává.

„Při nerespektování vodorovného značení je toto dopravní zařízení prvkem, který vymezuje prostor, kde se nemá vozidlo nacházet,“ vysvětluje dopravní inženýr.

I přes svou nevzhlednost jsou podle něj balisety okamžitým řešením v místech, kde to nebezpečná dopravní situace vyžaduje. „Bohužel v poslední době dochází k jejich nadužívání a namísto dočasných opatření se stávají opatřeními trvalými. Vzhledem k povaze českých řidičů jde ale o efektivní řešení,“ dodává.

Mohutné plastové sloupky s reflexními prvky, které jsme před lety mohli potkávat o dovolených hlavně ve Francii a Španělsku, jsou doplňkem k vodorovnému dopravnímu značení. Používají se ke zvýraznění šrafování na silnici, účinně zvýrazňují ostrůvky a středové čáry. Obvyklé jsou například u sjezdů z dálnic či na výpadovkách.

Více než stovka zelených dopravních sloupků má podle odborníků pozitivní dopady...

Oblíbené jsou i při vytyčování cyklostezek v ulicích měst, ale nemají se umisťovat na chodník. Balisety se lehce montují, nejsou totiž třeba žádné speciální stavební úpravy. Na dálnici se obvykle umisťují se čtyř nebo dvoumetrovým odstupem, ve městech jsou ovšem často vyskládány mnohem hustěji.

Jejich odpůrci mají hlavní argument: jsou ošklivé. Problém je hlavně v tom, že se obvykle používají zelené balisety, které jsou pro řidiče výrazné, ale ulice opravdu nezdobí. Výrobci pak ještě nabízejí méně nápadnou bílou variantu a existuje také žlutá, používaná pro přechodné dopravní značení.

Výhoda baliset je také v tom, že při střetu neponičí auto. Maximálně prohnou blatník nebo odřou nárazník, ale většinou po nich na karoserii zůstane jen šmouha, kterou rozleštíte leštěnkou.

Podle experta na dopravní inženýrství je jejich výhodou nízká cena v porovnání s jinými řešeními: jeden stojí bez DPH kolem tisícovky plus je třeba připočítat cenu za montáž. Navíc se dají použít operativně, na jejich umístění není třeba žádat o stavební povolení.

„Pokud chceme řidičům zabránit, aby někde parkovali, nebo si nezkracovali cestu, je to opravdu to nejlepší řešení. Můžeme tam vybudovat chodník s vysokým obrubníkem, nebo ostrůvek, jenže to je zdlouhavé kvůli papírování a realizaci a hlavně drahé. Nebo tam může být betonový květináč nebo zábrany (betonové New Jersey nebo City Bloc, anebo ocelové svodidlo - pozn. red.). Jenže zrovna ta je snad ještě ošklivější než balisety a hlavně přes ni stejně jako přes květináč není třeba vidět malé dítě, které se chystá přejít,“ popisuje dopravní inženýr. Doplňuje ovšem, že je nutné i balisety umisťovat, tak aby nezakrývaly rozhled na přecházející.

A zdůrazňuje, že by neměly být upřednostněny jako jednoduché a levné řešení. „V případě možnosti řešení dopravních situací stavebními úpravami, jako jsou vsazené plochy nebo ostrůvky, by baliseta měla být pouze dočasným řešením, umístěným do doby získání stavebního povolení a provedení stavebních úprav.“

A lamentuje, že jednoduché bílé čáry na silnici zakazující vjezd nebo třeba příčný žlutočerný práh řidiče prostě nezastaví. „Pokud jim chceme zabránit, aby parkovali na nepřehledném místě hned vedle přechodu, jsou balisety opravdu nejlepší,“ vysvětluje, ale uznává, že se jimi v posledních letech trochu plýtvá.

S balisetami není úplně smířený například ani Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, který je hlavní autoritou v otázkách architektury a urbanismu města. Ten ve svém manuálu pro tvorbu veřejných prostranství zdůrazňuje, že balisety jsou pouze dočasným řešením. „Je třeba hledat taková architektonicky kvalitní řešení, která budou odpovídat městskému charakteru prostředí, namísto v současné době užívaných citybloků a baliset,“ píše se v dokumentu. „Dopravní vzhled baliset užívaných k dočasnému přerozdělení pohybu v prostoru neodpovídá charakteru městského prostředí. Tento prvek je tvaroslovím, materiálem a zejména barevností nevhodný pro použití ve městě a je třeba hledat jeho náhradu.“

Centrum dopravního výzkumu (organizace zřízená ministerstvem dopravy) vydalo v roce 2015 dokument „Metodika navrhování flexibilních regulačních sloupků“ (ke stažení PDF), ze kterého vyplývá, že balisety nejsou jedinou variantou. Existují také subtilnější a jinak barevné varianty flexibilních plastových sloupků, které se dají použít. „Baliseta je pružnější, měkčí a má větší pohledovou plochou. Proto je vhodné užívat balisety na komunikacích s vyššími rychlostmi,“ uvádí dokument. „Flexibilní sloupky jsou subtilnější a dostupné ve více tvarech, profilech a ve více barevných variantách. Z toho důvodu se sloupky s výhodou umisťují v místech s nedostatkem prostoru (nabízí se intravilán),“ doplňuje metodická příručka.

Povolení k umístění baliset vydává příslušný silniční správní úřad - u dálnic a rychlostních silnic se vyjadřují ministerstva dopravy a vnitra, u silnic prvních tříd krajské úřady, u ostatních městské úřady (příslušný úřad s rozšířenou působností).

K žádosti je nutné vždy připojit vyjádření Policie ČR – dopravního inspektorátu a vyjádření majitele nebo správce komunikace či veřejného prostranství (dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy – ŘSD ČR; silnice II. a III. třídy – správa a údržba silnic; místní komunikace, veřejná prostranství, účelové komunikace – město nebo obec). V případě, že se úprava dotkne práv dalších osob nebo organizací, je třeba získat i jejich vyjádření (např. osazení sloupků v blízkosti výjezdu hasičských vozidel, vozidel záchranné služby atd.).

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...