Chris Bangle

Chris Bangle | foto: BMW

Bangle odchází pryč z BMW. Nejkontroverznější designér dává autům sbohem

  • 23
Na internetu se podepisovala petice za jeho odvolání. Buď jste ho milovali, nebo nenáviděli. Řeč je o Chrisi Bangleovi. Jedna z nejvýraznějších osobností automobilového designu dneška odchází ze světa aut.

Za důstojnou vizáží vousatého šestapadesátiletého designéra, kterého jste nepotkali jinak než v saku nebo košili, se ukrývá duše chuligána. Automobilový design postavil na hlavu a právě díky němu se publikum dozvědělo, co jsou ti pánové s pastelkami v designcentrech zač. Původně měl tenhle rodák z ohijské Ravenny namířeno do metodistického semináře.

Ale je asi lépe, že v roce 1981 dokončil prestižní designérskou školu v kalifornské Pasadeně a stal se z něj automobilový designér, který podle jedněch zabil ducha „bavoráků“ a podle druhých konečně objevil jejich podstatu.

vzpomínky na banglea

Mnichov, rok 2004

Mnichovská expozice moderního umění. V hale plné aut a motorek (jednou z dominant je Tatra 87 a druhou dřevěný model Porsche 356 vytvořený Václavem Králem) je na jedné stěně uchycený obrovský podlouhlý kus mramoru, je dohladka opracovaný, sem tam vylézá nějaká boule, jinde je prolis, rozmáchlá linka nebo jemný pahorek. Chris Bangle se láskyplně vine k chladnému kameni a citlivější povahy odhalí vzrušení v jeho hlase, když donekonečna hladí ladné křivky a vypráví, že na téhle zdi, na tomhle kusu kamenu, jsou znázorněny všechny tvary, které při svém sochání aut používá.

Nedbal designérských pouček. Kdyby dnes student designu přinesl do školy práci namalovanou v bangleovštině, tak ho profesor vyhodí, říká se. Ale funguje to. Prolisy, které nikam nevedou, plochy, které na sebe nenavazují, ale utápí se jedna v druhé, nejednotná silueta... BMW jsou ikonou. Poznáte je na první pohled, nespletete si je s ničím jiným. A to i tehdy, když se vám nelíbí.

BMW řady 7

Bangle přišel do Mnichova od Fiatu v roce 1992 (jeho prvním zaměstnavatelem byl Opel). Než jeho zohýbané plechy a prolisy, které nejsou potřeba, spatřily pod značkou BMW světlo světa v sériové výrobě, trvalo to skoro deset let. V roce 2001 BMW představilo novou generaci šéfovské třídy 7. Poprask, jaký vyvolala svým designem, se asi hned tak opakovat nebude. Reakce publika byly spíš negativní, ale Bangle ani BMW se nedali. Navzdory 14 800 podpisům pod peticí za jeho odvolání. Petice za odvolání Chrise Banglea ZDE

vzpomínky na banglea

Autosalon Ženeva, Paříž, Frankfurt...

Snad není automobilového novináře, který by Banglea nepotkal. Na autosalonech se při prezentacích nových bavoráků motá davem lidí, když ostatní řeční. S ostatními si šlape po nohou, když se mačká u novinek konkurence, a pak jde dávat rozhovory. Novináři ho milovali, lidem od BMW ale spíš vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Neřízená střela si říkala často, co chtěla, zakázat mu mluvit o svých čtyřkolových výtvorech bylo asi nemožné...

Milovníci klasických BMW minulosti se pak vztekali (i když o něco méně) i při uvedení nové „trojky“, „pětky“. Kromě nich přišla řada jedna, šest, Z4, X3, X5, X6. Jeho podpis nese i mnoho konceptů: Z9, asymetrický koncept X-Coupé, CS1...

Pamětníci si vzpomenou na další jeho dílo ještě z éry Fiatu, kterému to dodnes sluší. Fiat Coupé má sice na boku napsáno jméno designérského mága Pininfariny, ale maloval ho Bangle.

Fiat Coupé

Bangle už se v posledních letech přímo nevěnoval malování aut, spíše dohlížel z pozice šéfa designu celé automobilky BMW na směřování designu MINI, Rolls-Royce a v ateliéru BMW rozvíjel jeho myšlenky Adrian van Hooydonk. Po odchodu tohoto provokatéra se právě van Hooydonk přesune na jeho místo.

Christopher Edward Bangle prý odchází mimo automobilový průmysl, dál už bude malovat něco jiného než auta. Klaus Draeger, zodpovědný u BMW za vývoj, řekl: „Chris Bangle nechal nesmazatelnou stopu na identitě našich značek. Jeho příspěvek byl pro náš úspěch rozhodující.“

slovo odborníka

Odchod Chrise Banglea z BMW i automobilového designu mi přijde vcelku logický. Do automobilových dějin se zapsal nesmazatelným písmem a dnes už pro něj není v podstatě „kam dál“ jít. Je bez pochyby, že se v jeho osobě spojilo hned několik nadání; svůj postoj vždy dokázal obhájit a prosadit.

Americkou okázalost přetransformoval do evropských měřítek a odstartoval tím vlnu automobilového baroka, kterou dnes vidíme všude kolem sebe. Jeho přínos spočívá v posunu automobilové designu k větším emocím. Mnoho automobilek se rozhodlo začít podle příkladu BMW dělat věci jinak. Je to jedna éra, která se už ale podle všeho pomalu uzavírá, a designéři dnes hledají nový, podobně výrazný impulz.

Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign & Styling