Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Barkas 1000: východoněmecký kmet ani dodnes neztratil dech

  16:48aktualizováno  16:48
24. 2. 1999 - Barkas 1000 křižuje zdejší silnice už od šedesátých let, a byť poslední dobou jeho zastoupení na síle ztratilo, má tradiční litrový dvoutakt z produkce někdejšího východního Německa pořád svoje příznivce. Ti oceňují jeho užitné vlastnosti, jednoduchost a celkově nenáročný provoz. Zájemce láká také nízká cena, za kterou lze Barkase pořídit.
Pojízdný vůz s perspektivou ještě několikaletého jezdění bývá k mání za částky kolem deseti tisíc korun, do dvaceti tisíc korun stávají udržovaná auta z osmdesátých let. Nezřídka jsou v nabídce i Barkasy z dob nedlouho před pádem berlínské zdi a do tuzemska dovezené jako ojetiny z Německa, se solidnějším vybavením, digitálními budíky, střešním oknem a dalším.
Barkas byl ve výrobě v řadě modifikací. Do tuzemska se dostal nejčastěji jako osmimístný mikrobus, pětimístné kombi a dvoumístná dodávka nebo náklaďák. Litrový motor má od 33 do 37 kW, ale kdo umí tříválec z Wartburgu 353 správně točit, nemusí ani dnes se zastaralým vozem na silnicích zdržovat. Vůz si vystačí zhruba s deseti litry na sto kilometrů, s větším nákladem je provoz dražší.
Zájem o Barkase 1000 nemusí být výstředností ani v době dostatku relativně levných a modernějších vozů téhož charakteru. Zatímco auta slavnějších typů nabízená za pakatel budou prakticky vysloužilá a schopná větší služby jen po značných nákladech, lze jednoduchého Barkase opravit a udržet v provozu poměrně lacino. Díly nabízejí inzeráty, bohatým zdrojem jsou nejen zdejší, ale hlavně německá vrakoviště, z nichž se do republiky k dalšímu využití dostávají i kompletní vozy.
Kromě nevelkých nákladů k pořízení i provozu patří k přednostem Barkasu 1000 také prostorná karoserie s nízkou podlahou a velkými dveřmi, chválu zaslouží nenáročný podvozek. Převodovka patří k dílům, které jsou jiné než u Wartburgu, ale problémy nepůsobí.
Naopak mezi největší bolesti patří spojka, kterou těžký vůz často likviduje zvlášť při použití přítlačného talíře pro Wartburg 353 či pro multikáru. Součástka je sice na pohled stejná, leč pro Barkase má přece jen jiné parametry a pozná se podle toho, že nese označení K 16. Případná koroze předních či zadních nadkolí je snadno zjistitelná, záludnější rez postihuje uchycení předních torzních tyčí ke karoserii. Častou chybou jsou vymlácené klouby předních poloos, což odhaluje škubání v řízení v zatáčkách nejprve ve stoupání a později i na rovině. U neopraveného starého auta mohou být i pokroucené brzdové bubny, málo vydrží svislé čepy řízení. Seřízení geometrie přední osy se vyplatí svěřit mechanikovi, který věc zná, neboť nepoučený snadno chybuje a vnitřní či vnější okraje pneumatik pak mizí před očima.
Na koupi starého Barkase 1000 by neměl pomýšlet člověk, který si nerozumí s pracovním nářadím. Určitě by si kromě jiných drobností musel dříve či později vyzkoušet výměnu těsnění pod hlavou motoru či opravu zapalování

U Barkasu 1000 korodují nadkolí předních i zadních kol. Rez postihuje i uchycení předních torzních tyčí. K vůbec nejslabším místům patří spojka. Také se kroutí brzdové bubny.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Focus 1,0 EcoBoost ...
Ford Focus 1,0 EcoBoost ...

r.v. 2015, naj. 58 340 km, benzín
410 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.