Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektřina nahradí spalovací motor, až baterie zlevní o více než 60 %

  14:43aktualizováno  14:43
Ceny elektromobilů šponují hlavně drahé akumulátory. Ceny baterií musí klesnout o více než polovinu, aby elektrické vozy mohly konkurovat vozům poháněným spalovacím motorem, vyplývá z průzkumu Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Opel

To se zřejmě stane v roce 2026, kdy by náklady na lithium-iontové akumulátory měly klesnout na zhruba 100 dolarů (2 200 korun) za kilowatthodinu.

Pozornost výrobců se přesunula z lithium-iontových baterií používajících kapalné elektrolyty na polovodičové baterie, které řeší potřebu bezpečnějšího a účinnějšího ukládaní energie. Automobilka Toyota Motor uvedla, že pracuje na komercializaci této technologie někdy po roce 2020. Britská firma Dyson chce vyrobit elektrické auto využívající polovodičové baterie do tří let. Dyson plánuje investovat do vývoje vozu jednu miliardu liber (28,8 miliardy korun) a stejnou částku do vytvoření polovodičové baterie pro tento vůz. Tato investice by překonala částky investované dalšími výrobci elektrických vozů.

Největšími výrobci lithium-iontových baterií pro elektrické vozy jsou podle BNEF japonský Panasonic, čínská BYD a jihokorejská LG Chem. Akcie firem jako výrobce lithiové soli Stella Chemifa a Sociedad Química y Minera de Chile, která těží chemikálie včetně lithia, rostou. Z růstu poptávky po kovech používaných v bateriích těží také firmy jako japonská Tanaka Chemical, která vyrábí a prodává komponenty pro výrobu akumulátorů.

Průměrná cena vozů poháněných fosilními palivy je zhruba 28 tisíc dolarů (601 tisíc korun). Toto číslo do roku 2030 podle odhadů BNEF zřejmě stoupne na 30 tisíc dolarů. Aby se elektromobily staly natolik levné, aby nahradily tuto flotilu, je potřeba, aby ceny baterií v příštích devíti letech klesly o 67 procent.

Vývoj „čistých“ vozů však není jen o elektrických vozech. V Číně se díky podpoře vlády pomalu rozvíjí technologie vodíkových palivových článků a vláda je v této oblasti přístupná i zahraničním investicím.

Autoři: ,



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

Glosa: Hledáš body? Pomoz si sám

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Český internet skrývá jeden docela velký paradox. Chce-li si precizní motorista najít, kolik mu hrozí bodů za ten který...



Najdete na iDNES.cz