Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Batole Maserati: Fiat Grande Punto

  14:52aktualizováno  17. října 17:39
Zdá se vám po nocích o Maserati, ale vaše peněženka má jiný názor? Fiat má řešení jménem Grande Punto. Velká tečka za trablemi italské automobilky, i tak by se dala interpretovat kampaň, kterou při příležitosti uvedení nové generace svého malého - velkého auta turínský výrobce odstartoval.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Třetí generace punta je o kus větší než předchůdce, který zůstane ve výrobě až do konce roku 2006.

Nové punto pokořilo hranici čtyř metrů délky, předchůdce tak přerostlo o 17 centimetrů.

Chce se stát jakýmsi autem pro všechny situace. Velikostí nabídne dostatečný servis pro potřeby skromnější rodiny.

Má v sobě samozřejmě geny původních punt, kterým se líbilo ve městech.

Výrazným a pohledným designem italského designérského kouzelníka Giorgietta Giugiara zase osloví mládež.

"Grande Punto" = italsky "velká tečka"
Trochu baculatější…

Auto již na první pohled zmohutnělo, ostře řezané rysy předchůdce nahradily velkorysé obliny nesoucí se v duchu letošní ženevské novinky - cromy.

Velké očekávání

Šéf Fiatu Luca Cordero di Montezemolo to při slavnostní premiéře velkého punta v najaté velké městské hale v Turíně před tisícovkami pozvaných řekl na rovinu:"Grande Punto je nejen otázkou budoucnosti značky, ale i celého Turína."

Narážel tím na zásadní význam budoucnosti firmy Fiat pro své domovské město v severozápadní Itálii, v kraji Piemonte. Vždyť zde je na práci u Fiatu odkázáno hodně z 1,5 milionu jeho obyvatel.

Oblý předek, usměvavé oči světel a nikterak velká, ale přesto výrazná mřížka chladiče. Při pohledu z dáli by divák tipoval na batole Maserati. Až bližší pohled odhalí velké logo výrobce: Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Na velké punto se můžeme těšit ve tří i pětidveřové variantě. Třídveřová verze srší dynamikou, ale i druhý pár dveří na pětidveřové usedlejší variantě se designérům podařilo zakomponovat do boků bez ústupků na kráse.

Mohutný poslední sloupek, hostící po puntovsku umístěná zadní světla, přidává karoserii na důrazu a síle. Strmě klesající spodní hrana bočních oken dělá z Grande Punta na pohled pekelně rychlé a nabroušené auto.

Na zádi auta neruší madlo dveří, světla apod. V pravém dolním rohu víka kufru trůní nové logo Punta. Ploché boky rozděluje jemná hrana, na první pohled zaujmou výrazné lemy blatníků objímající kola.

Branko Remek, letitý znalec  značky a předseda pražského Fiat Clubu, říká: "Z doby nedávné spolupráce s koncernem General Motors pochází záměr unifikace výrobků, a nové Punto je tak postaveno na stejné podlahové plošině jako budoucí Opel Corsa. Novinka, přezdívaná Mini Maserati, se podle mého názoru mezi nejnovějšími malými kompakty, jako jsou Peugeot 207, Renault Clio 3 či Toyota Yaris, neztratí."
Víc než pokračování

Předchozího punta se prodalo od jeho představení v roce 1994 přes šest milionů vozů. Již to naznačuje, že to bylo auto úspěšné. Ostatčelné ně v roce 1995 získalo i evropský titul Auto roku.

Na trhu však bylo - i přes několik karosářských změn z roku 1999 a předloni - už dlouho. Novinka má znovu získat postavení ve velmi nabité a zásadní třídě evropského trhu malých hatchbacků.

Velké a bezpečné

Velké punto má na délku 403 centimetrů, do šířky jich zabírá 168, na výšku má auto 149 centimetrů a od kolu ke kolu (rozvor) je to 251 centimetrů. Malý-velký fiat má spíš průměrný kufr, přes hodně vysokou hranu nárazníku je do něj možno nastěhovat 275 litrů zavazadel (o 20 litrů méně než u předchůdce), o to více ale zbylo na prostor pro cestující.

Do startu prodeje dostalo punto dobrou zbraň proti konkurentům. Výborný výsledek v crashtestech. Maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky, tři hvězdičky za ochranu dětí v autosedačce a hlavně tři hvězdičky za ochranu chodců.

Grande Punto v plné síle nabídne šest motorů, dva z nich jsou benzinové, zbytek preferuje naftu. Nejslabší benzinový agregát o objemu 1,2 litru nabídne výkon 65 koní (48 kW). Druhý zážehový motor o objemu 1,4 pak disponuje 77 koňmi výkonu (56 kW). Čtyři turbodiesely se podělily o dva objemy: 1,3 a 1,9 litru.

Menší Multijety nabídnou výkony 75 a 90 koní (55 a 66 kW). Dvě výkonové verze má také „jedna-devítka“, u slabšího je to 120 (88 kW), v případě silnějšího pak 130 koní (96 kW). První Fiaty Grande Punto dorazí do tuzemských autosalonů v lednu roku 2006. Cena prozatím není známa, nejlevnější třídveřové Grande Punto stojí v Itálii 11 111 euro.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.