Třetí generace punta je o kus větší než předchůdce, který zůstane ve výrobě až do konce roku 2006.
Nové punto pokořilo hranici čtyř metrů délky, předchůdce tak přerostlo o 17 centimetrů.
Chce se stát jakýmsi autem pro všechny situace. Velikostí nabídne dostatečný servis pro potřeby skromnější rodiny.
Má v sobě samozřejmě geny původních punt, kterým se líbilo ve městech.
Výrazným a pohledným designem italského designérského kouzelníka Giorgietta Giugiara zase osloví mládež.
Trochu baculatější…
"Grande Punto" = italsky "velká tečka"
Auto již na první pohled zmohutnělo, ostře řezané rysy předchůdce nahradily velkorysé obliny nesoucí se v duchu letošní ženevské novinky - cromy.
Velké očekávání |
Šéf Fiatu Luca Cordero di Montezemolo to při slavnostní premiéře velkého punta v najaté velké městské hale v Turíně před tisícovkami pozvaných řekl na rovinu:"Grande Punto je nejen otázkou budoucnosti značky, ale i celého Turína." Narážel tím na zásadní význam budoucnosti firmy Fiat pro své domovské město v severozápadní Itálii, v kraji Piemonte. Vždyť zde je na práci u Fiatu odkázáno hodně z 1,5 milionu jeho obyvatel. |
Na velké punto se můžeme těšit ve tří i pětidveřové variantě. Třídveřová verze srší dynamikou, ale i druhý pár dveří na pětidveřové usedlejší variantě se designérům podařilo zakomponovat do boků bez ústupků na kráse.
Mohutný poslední sloupek, hostící po puntovsku umístěná zadní světla, přidává karoserii na důrazu a síle. Strmě klesající spodní hrana bočních oken dělá z Grande Punta na pohled pekelně rychlé a nabroušené auto.
Na zádi auta neruší madlo dveří, světla apod. V pravém dolním rohu víka kufru trůní nové logo Punta. Ploché boky rozděluje jemná hrana, na první pohled zaujmou výrazné lemy blatníků objímající kola.
Víc než pokračování
Branko Remek, letitý znalec značky a předseda pražského Fiat Clubu, říká: "Z doby nedávné spolupráce s koncernem General Motors pochází záměr unifikace výrobků, a nové Punto je tak postaveno na stejné podlahové plošině jako budoucí Opel Corsa. Novinka, přezdívaná Mini Maserati, se podle mého názoru mezi nejnovějšími malými kompakty, jako jsou Peugeot 207, Renault Clio 3 či Toyota Yaris, neztratí."
Předchozího punta se prodalo od jeho představení v roce 1994 přes šest milionů vozů. Již to naznačuje, že to bylo auto úspěšné. Ostatčelné ně v roce 1995 získalo i evropský titul Auto roku.
Na trhu však bylo - i přes několik karosářských změn z roku 1999 a předloni - už dlouho. Novinka má znovu získat postavení ve velmi nabité a zásadní třídě evropského trhu malých hatchbacků.
Velké a bezpečné
Velké punto má na délku 403 centimetrů, do šířky jich zabírá 168, na výšku má auto 149 centimetrů a od kolu ke kolu (rozvor) je to 251 centimetrů. Malý-velký fiat má spíš průměrný kufr, přes hodně vysokou hranu nárazníku je do něj možno nastěhovat 275 litrů zavazadel (o 20 litrů méně než u předchůdce), o to více ale zbylo na prostor pro cestující.
Do startu prodeje dostalo punto dobrou zbraň proti konkurentům. Výborný výsledek v crashtestech. Maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky, tři hvězdičky za ochranu dětí v autosedačce a hlavně tři hvězdičky za ochranu chodců. |
Grande Punto v plné síle nabídne šest motorů, dva z nich jsou benzinové, zbytek preferuje naftu. Nejslabší benzinový agregát o objemu 1,2 litru nabídne výkon 65 koní (48 kW). Druhý zážehový motor o objemu 1,4 pak disponuje 77 koňmi výkonu (56 kW). Čtyři turbodiesely se podělily o dva objemy: 1,3 a 1,9 litru.
Menší Multijety nabídnou výkony 75 a 90 koní (55 a 66 kW). Dvě výkonové verze má také „jedna-devítka“, u slabšího je to 120 (88 kW), v případě silnějšího pak 130 koní (96 kW). První Fiaty Grande Punto dorazí do tuzemských autosalonů v lednu roku 2006. Cena prozatím není známa, nejlevnější třídveřové Grande Punto stojí v Itálii 11 111 euro.
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |
Fiat Grande Punto |