Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bazarová Škoda Octavia pod drobnohledem

  18:23aktualizováno  18:23
Rok výroby 2002, necelých 130 tisíc kilometrů na tachometru, servisní knížka - na pohled krasavice. Je Škoda Octavia 1,9 TDI opravdu taková, jak se navenek tváří? Nechali jsme ji otestovat.

Škoda Octavia pod drobnohledem - Přestože čtyřletá octavia byla ve výborné kondici, kvůli zatmaveným oknům by neprošla technickou kontrolou. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Vrtá vám při návštěvě autobazaru hlavou, jestli tohle krásné, nebourané, téměř nejeté auto má opravdu všechny inzerované vlastnosti?

Můžete tomu věřit, můžete si s sebou vzít mechanika nebo vůz odvézt do servisu.

Redakce MF DNES šla ještě o kousek dále: Škodu Octavia 1.9 TDi jsme přivezli do Ústavu městské a silniční dopravy (Dekra) v Praze, kde ji podrobili detailnímu zkoumání.

A výsledek? Možná trochu paradoxní: auto je sice ve výtečné kondici, ale podmínky technické kontroly nesplnilo, takže by odjelo bez "červené známky“. Navíc se zjistilo, že přestože vypadá netknutě, má vyměněné pravé přední dveře. Nutno dodat, že oprava je dokonalá.

Nejoblíbenější ojetina
Z autobazaru AAA Auto jsme si k testu vypůjčili ojetou octavii. Chtěli jsme auto zhruba pět let staré, asi se sto tisíci kilometry, ale se servisní knížkou s potvrzenými prohlídkami až do současné doby. Prostě ideál běžného českého řidiče, který nechce nic než spolehlivé, pohodlné auto.

Nakonec jsme našli vůz sice o rok mladší, ale kilometrů bylo zase více, důležitá servisní knížka také byla k mání. Negativem byla pouze vyšší cena, daná oblibou značky u tuzemských šoférů.

Za "naši“ průměrně vybavenou octavii chce bazar 260 tisíc korun, což je dost: například astru od opelu lze ve stejném stáří a ujetých kilometrech koupit o 50 tisíc levněji.

Co jsme při testu zjišťovali? Rozdělili jsme jej na tři části: v první prověřili technici výkon motoru na takzvané válcové zkušebně, ve druhé auto prošlo zevrubnou prohlídkou takzvané Pečetě kvality, což je metoda, kterou se hodnotí ojeté vozy v celé Evropě, a naposled linkou Stanice technické kontroly.

Silnější motor
Příjemným překvapením bylo zjištění, že motor dieselové octavie je ve výtečné kondici - což prokázalo složité a dlouhé měření na moderním přístroji, který v Dekře mají k dispozici a jímž se provádí "dynamické měření s metodou jednotlivých bodů“.

"Ukáže se, jestli výkon motoru ojetého auta odpovídá předpisu výrobce a také zda nemělo nějakou výraznou závadu na motoru. Tato octavia, která má předepsaný výkon motoru 66 kilowattů při 3750 otáčkách za minutu, je při 124 991 ujetých kilometrech ve velmi dobrém stavu, výkon po korekci dosáhl 71 kilowattů, což je velice slušné. Vyšší je i kroutící (točivý) moment, při 1900 otáčkách asi o 10 newtonmetrů; laicky řečeno, motor lépe táhne,“ říká technik motorové zkušebny Milan Woitsch.

Podle výsledků (i dokladů) dostával motor pravidelný servis -byl ve verzi s prodlouženým servisním intervalem až na 50 tisíc kilometrů - a spotřebovával kvalitní palivo. Opak by se totiž při zkoušce ukázal.

Při prověrce motoru technici také přečetli paměť závad z řídících jednotek auta: našli pouze dvě jednorázové - poruchu na klimatizaci a na snímači teploty chladicí kapaliny. Ty už byly dříve odstraněny, ale záznam zůstává až do doby, než je jednotka "vymazána“.


MĚŘENÍ BRZD Ručička přístroje ukáže, zda obě kola brzdí souměrně

 


SVAR Bodovým svarem (vpravo) se přichycují díly v továrně, při opravách se svařuje

 


LAK Podle síly laku pozná odborník, jestli je díl původní, nebo přestříkaný

 


Co ukáže podrobná prohlídka
Po motorové zkoušce jsme se přesunuli do haly Stanice technické kontroly, kde technik Karel Sojka prozkoumal auto metodou už zmíněné Pečeti jakosti. Ale nejen to -jeho kolega, vedoucí znalecké a expertní skupiny Dekra Oldřich Očenášek, nad její rámec zkontroloval celý vůz podrobně optikou kupce bazarového auta, tedy zda nebyl bouraný, případně jak kvalitně byl opraven.

"Certifikát Pečeť jakosti auto dostane, podmínky splnilo. Neobjevilo se nic zásadního, jen některé drobnosti snížily bodové ohodnocení - třeba přední sklo má prasklinku od kamínku, sice mimo zorné pole řidiče, ale sklo v zimě určitě praskne,“ říká Karel Sojka.

Interiér auta byl v naprostém pořádku, stejně jako podvozek a výfuk (původní, ale v dobrém stavu) včetně katalyzátoru; správně suché byly manžety na kloubech i tlumiče; karoserie byla drobně odřená na zadních dveřích, ale beze stop koroze.

Provozní kapaliny (chladicí, brzdová) byly také "čerstvé“. "Aby auto dostalo pečeť, musí mít pneumatiky alespoň třímilimetrový vzorek, přestože zákon nařizuje pouze 1,6 milimetru, a tyhle to splňují,“ říká Sojka.

Jezdilo se bez nehod?
Přichází zásadní otázka: Bylo auto bourané? "Nic tomu nenasvědčuje. Šrouby na předních blatnících jsou zakryty původním lakem beze stop povolování, totéž platí o šroubech držících dveřní panty - nikdo je tedy necentroval při rovnání karoserie. Vzadu se dá nejvíc poznat podle zadního čela a podlahy kufru.

Všechna koncernová auta VW mají na podlaze u rezervy nalepený papírový zákaznický štítek, stejný jako je v servisní knížce, a pokud se dělá větší oprava, štítek to nepřežije v původním stavu,“ radí Očenášek.

Dalšími pomocníky pro zjištění "netknutosti“ je původní tmel a prosvítající stopy základové barvy, asfaltová izolace na vnitřní straně zadního blatníku (u světel), a opět zalakované šroubky.

"Jsou to detaily, s nimiž si žádný opravář neláme hlavu, a pokud ano, je oprava precizní a není nutné se jí bát. Nikdy však nesmí být narušené nosné díly: nosníky a podběhy,“ upozorňuje Oldřich Očenášek. Na první pohled je vidět, když je zadní blatník přichycený bodově z továrny, protože při opravách se svařuje a poté zabrušuje. V motorovém prostoru se občas mohou vyskytnout oba druhy, vzadu však bývají jen bodové svary.

Lak prozradí výměnu dveří
A co často zmiňovaná šířka mezer karoserie, třeba mezi blatníky a přední kapotou - je to spolehlivá metoda, jak poznat, zda auto bouralo?

"Laik neví, jak mají být mezery široké, jediným vodítkem snad je, aby byly rovnoměrné, to je vždycky dobré. Nejlepší je změřit tloušťku barevné vrstvy laku,“ říká Očenášek a ukazuje se, že má pravdu.

Pravé přední dveře octavie totiž mají místo 160 až 170 mikronů silné rovnoměrné vrstvy laku někde 250 (tam se kytovalo), jinde pouze 90, jak se ručně stříkaly. Prohlídka šroubů ukazuje, že byly vyměněny celé.

"Ovšem nijak to nevadí, byl použit originální díl, oprava je kvalitní,“ říká Očenášek. Je pouze otázkou, proč není oprava uvedená v servisní knížce, kde je pro tyto účely kolonka.

Ještě jednu radu přidává Oldřich Očenášek: "Na prakticky všech dílech v autě jsou data jejich výroby, která musí souhlasit s rokem výroby vozu, maximálně mohou být o nějaký měsíc starší. Tady je to třeba na plastovém podkladu rezervy 23/02 -tedy 23. týden roku 2002, na krytu baterie je zase měsíc 6/02 - což spolu ladí.“

"Technickou“ neprojde
Jedeme na poslední část důkladné prověrky: technickou kontrolu. "Zkontrolovali jsme všechna ústrojí auta: osvětlení, geometrii přední nápravy, brzdy, podvozek, interiér i povinnou výbavu. Výsledek? Téměř všechno v pořádku, přesto by vozidlo vyšlo jako pouze ,dočasně způsobilé‘, má vážné závady,“ tvrdí vedoucí STK Pavel Ferro.

To je překvapení, které je třeba vysvětlit. "Pravý světlomet svítí vysoko a nelze jej seřídit, nefunguje servomotorek jeho ovládání. A jako závadu je nutné brát i nalepení neprůhledných černých fólií na všechna boční skla. Na těch u řidiče a spolujezdce nesmějí být vůbec, na zadních ano, ale pouze se schvalovací značkou čili atestem - a ten nemají. Navíc chybí povinná výbava - lékárnička, žárovky, trojúhelník,“ říká Pavel Ferro.

Při prohlídce fólií se navíc ukazuje, že kdosi na ty přední nalepil jakýsi pokus o značku atestu, což mělo zjevně zmást policisty.

Zkouška na brzdových válcích a "třasácích“ přední nápravy ukazuje, že podvozek je v perfektním stavu, pouze zadní brzdy ukazují drobnou „házivost“, což šofér pozná na chvění brzdového pedálu. Povolenou toleranci ovšem ani zdaleka nepřesahuje. Ale co nyní se závadami? Musí se odstranit do měsíce.

Absence povinné výbavy se dá lehce napravit, fólie po nahřátí sejmout; jedině se světlometem bude třeba zajet do servisu. Příčinou může být třeba jen špatný kontakt, což je u škodovek běžné. Podle Pavla Ferra jsou světla vůbec nejčastější závadou na STK, seřizují je u 90 procent vozů - zde to však nejde.

Doporučení: koupit
Přes zmíněné "mouchy“ je námi vybrané auto určitě žhavým kandidátem při koupi ojetiny. "Stav testovaného auta je určitě lepší, než odpovídá jeho stáří. Takhle pěkné auto se málokdy vidí, majitel se o něj opravdu dobře staral,“ shrnuje výsledek naší sondy šéf znalecké a expertní skupiny Ústavu silniční a městské dopravy Oldřich Očenášek.

Výsledek sice není možné zobecnit, ale ukazuje, že ani 130 tisíc najetých kilometrů a čtyři nebo pět let stáří modernímu udržovanému autu příliš kvalit neuberou. To prokázaly i naše jízdní testy, při nichž se octavia chovala velmi suverénně ve všech situacích včetně krizových; jedinou slabinou jsou lehce vibrující zadní brzdy. Při dobrém zacházení a servisu tento vůz najezdí ještě desítky tisíc kilometrů.

Škoda Octavia 1.9 TDI, 66 kW

rok výroby 2002
najeto 125 000 km
cena 259 000 Kč

PLUSY MINUSY
+ výborný stav motoru, podvozku, interiéru - porucha ovládání světlometu,
neschválené tmavé fólie na oknech
průměrné brzdy, vyměněné dveře

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.