Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Be Bop & Be Bop - dva z jednoho těsta

  14:52aktualizováno  14:52
Renaulty Be Bop a Be Bop, které představila divize Design Renault na frankfurtském autosalonu 2003, jsou dvě variace na téma malého MPV vozu. Dále rozvíjejí myšlenku, kterou v sériové nabídce francouzské automobilky prezentuje mnodel scénic (nyní už druhé generace).

Myšlenka velkoprostorového vozu se zrodila téměř před dvaceti lety (v roce 1984) právě u Renaultu. Francouzská automobilka modelem espace tak vlastně založila kategorii vozů typu MPV. Od té doby automobilky vymýšlejí, staví a prodávají různé variace, které jim zajistí dostatek pozornosti a zákazníků.

Dvojčata Be Bop a Be Bop mají též rozdělené úlohy: jeden z nich je poloterénní vůz SUV, druhý je pak sportovní auto pod značkou divize Renault Sport. Oba však charakterizuje vyšší stavba a jednoprostorová karoserie.

Měkké linie navazují na designový směr vlastní nejnovějším modelům automobilky. Rozměrné světlomety na přídi, rozměrné čelní okno, množství prosklených ploch (protentokrát nezůstalo jen u prosklené  střechy, při bočním pohledu zaujmou i velké plochy skla bočních oken) a především "renaultovský zadek" prozrazují, že designéři nenavrhovali auta pro příští tisíciletí, ale naopak poněkud střízlivěji přemýšleli nad autem příštích několika let.

Linie exteriéru jsou nejen pohledné, ale též účelné. Dvojčata se mohou pochlubit dobrou aerodynamikou - aerodynamický koeficient Cx dosahuje hodnoty 0,35.

Tvarování bočních oken připomínající kapku vody působí dojmem pohybu a dokonalé aerodynamičnosti. Ke zlepšení aerodynamických vlastností přispívá i zakrytovaný spodek.

Design předních a zadních blatníků dodává prototypům svalnatý vzhled. Vpředu je křivka prodloužena velkým a širokým čelním sklem. Poté probíhá po délce obrovské prosklené střechy, než padá dolů a tvoří zadní okénko tvaru V a zadek vozu navazující na styl současných vozů značky Renault.

Interiér se díky množství velkých, prosklených ploch vyznačuje velmi dobrým výhledem a vysokou světlostí. Je přeci jen o poznání odvážnější, než exteriér. Nabízí novátorské funkce, je variabilní a podporuje příjemný pocit při cestování. Řešení ovládacích prvků Touch Design má za úkol zajistit jejich intuitivní používání samozřejmostí je i propracovaná ergonomie.

Stejné, ale přece jiné

Oba prototypy mají sice 50% součástí karoserie společných, avšak zcela rozdílnou určení.

Stříbrny Be Bop na pneumatikách velkého průměru (21-palcové pneumatiky PAX System) je vozidlo pro volný čas SUV určené pro jízdu po silnici i mimo ni. Chlubí se světlostí podvozku 210 mm a pohonem všech kol. Lak barvy "modravé oceli" má specifické prvky, které vozu dodávají agresivnější vzhled.

Vpředu je mřížka chladiče opatřena matnější ochrannou zónou. Výkonné světlomety mají diody s modravým světlem. Vzadu jsou světlomety tvořeny světlenými pruhy. Velmi nápadné jsou dvě koncovky výfuku umístěné z obou stran zadních výklopných dveří. Pod kapotou nalezneme šestnáctiventilový agregát o objemu 1,6 disponující výkonem 115 koní.
 
Zadní výklopné dveře vozu nabízejí originální mechanismus otevírání. Otevírají se tak, že elektromotorek nejprve vyklopí zadní okénko nad střechu. Spodní část se pak otevírá směrem dolů, přičemž se zároveň vyklápí plošina pro uložení zavazadel a dalšího nákladu.

Žlutý Be Bop je sportovní kompaktní jednoprostorový vůz. Zářivě žlutá barva karoserie podtrhuje příslušnost k divizi Renault Sport. Žluté dvojče má motor 2.0 turbo o výkonu 225 k.

Pohled dovnitř

Dvoje proti sobě postavené dveře odhalují prostorný a originálně řešený interiér, nechybí ani potřebná lehkost a elegance. Pohled přitáhne střední oblouk probíhající celým vozem, který slouží k upevnění každého ze sedadel. Při takto uvolněné podlaze poskytuje interiér pocit prostoru a vzdušnosti. Oblouk je také spojovacím článkem mezi cestujícími na předních a zadních sedadlech.

Dva menší boční oblouky se táhnou podél dveří a slouží cestujícím jako loketní opěrky. Na středním oblouku je umístěna rychlostní páka z leštěného hliníku i všechny ostatní hlavní ovládací prvky jednotlivých funkcí vozu: topení a klimatizace, ale také navigace, hudby apod. Na začátku oblouku jsou řidiči a spolujezdci stále na očích chromované hodiny.

Interiér vozů Be Bop a Be Bop dále nabízí odkládací prostory ve středním tunelu, palubní desce a dvířkách.

Zadní sedadla vozidla lze zcela složit a zasunout pod přední sedadla. Po stisku elektrického tlačítka na dvířkách se opěradlo zadního sedadla pomocí kloubového ramene během několika sekund složí na sedák. Celek se pak zasune pod přední sedadlo a uvolní tak zcela prostor v zadní části vozu.

Ergonomie až na prvním místě

Technologie Touch Design poprvé uvedená na prototypu Talisman a poté využitá na mégane II, espace IV a scénicu II je na vozech Be Bop a Be Bop dovedena "do bezvědomí". Stejně jako volant, kde je vyznačen otisk rukou, jsou všechny ovládací prvky na dotek příjemné a napomáhají intuitivní obsluze.

Vyspělá technika vozů nabitých chytrou elektronikou je předkládána bez velké okázalosti. Zobrazení hlavních údajů (rychlost, otáčky apod.) je sdruženo na dvě LCD obrazovky umístěné nad sebou. Otáčkoměr je vyznačen barevnými kruhy. Vedlejší údaje (navigace, hudba, komunikace) jsou soustředěny na zvláštní obrazovce umístěné v horní části palubní desky. Tu lze nastavit do tří poloh: složená, na straně spolujezdce a na straně řidiče.

Vnitřní barevné ladění obou vozů je jasně odlišeno, tak aby odpovídalo zaměření vozu. Stříbrné SUV Be Bop má štíhá sedadla a přístrojovou desku potaženou kůží v tlumeném odstínu khaki/oranžová. Žluté, sportovní Be Bop má ladění více odpovídající svému zaměření "sportovní rodinné dodávky". Černá sedadla s bočními výztuhami se hodí pro sportovní styl jízdy, stejně jako řadicí páka a přístroje.

Be Bop & Be Bop

stříbrné SUV žluté sportovní
Rozměry
Délka (mm)

4 040

4 040

Šířka (mm)

1 770

1 800

Výška (mm)

1680

1 550

Rozvor (mm)

2 570

2 570

Rozchod přední/zadní (mm)

1 550

1 575

Přední převis (mm)

805

805

Zadní převis (mm)

665

665

Světlá výška podvozku (mm)

210

Přední úhel (stupňů)

35

Zadní úhel (stupňů)

44

Hmotnost (kg)

1 300

1 300

Cx

0,35

0,32

Motor
Typ

zážehový (Euro 4)

zážehový (Euro 4)

Počet válců/ventilů

4/16

4/16

Objem

1,6

2,0

Výkon (kW/koní)

84/115

165/225

Točivý moment (Nm)

152

300

Převodovka

6 stupňů, manuální

6 stupňů, robotizovaná, sekvenční

Pohon

4x4 s elektronickou spojkou

4x2 pohon předních kol

Kola

21 palců

21 palců





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.