Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bedeme jezdit na GTL?

  18:19aktualizováno  18:19
V polovině července se v Londýně dostal do zkušebního provozu autobus, který spaluje nové "čisté" palivo. V následujících měsících budou ověřovány provozní vlastnosti této pohonné látky v kloubovém autobusu linky číslo 507, která vede od stanice Waterloo do stanice Victoria.

Palivo Gas to Liquids (GTL) je syntetický produkt, který se místo ze surové ropy vyrábí ze zemního plynu. Jde o kapalinu, která neobsahuje síru ani nežádoucí aromáty, takže při spalování ve vznětových motorech vzniká výrazně méně škodlivých emisí (především oxidů dusíku, pevných částic, kysličníku uhelnatého a uhlovodíků) než při používání konvenční nafty.

Nová technologie umožňuje přeměnu plynu na stabilní kapalinu, což výrazně usnadňuje komerční využití ložisek plynů i ve velmi odlehlých lokalitách. Transport kapalných produktů na trhy celého světa je totiž mnohem snazší. Zkapalněný plyn je možné používat k pohonu konvenčních vznětových motorů, na kterých není třeba provádět žádné úpravy. Díky vysoké čistotě vznikajících spalin se tak otevírá možnost velmi efektivního snižování lokálního znečištění ovzduší.

Odborníci budou pečlivě monitorovat provoz autobusu linky 507, který je nasazovaný v době dopravních špiček. Po dobu třech měsíců se bude ověřovat, zda přináší používání nového paliva očekávané výsledky - tedy především zda se potvrdí snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech, zvýšení hospodárnosti provozu a zlepšení výkonových parametrů. Do podobných testů nového paliva je v současné době zařazena i flotila vozů Volkswagen, které jezdí v německém Berlíně.

Palivo GTL se v současné době vyrábí v malém měřítku, předpokládá se však, že ještě do konce tohoto desetiletí by se mělo objevit na trhu v mnohem větších objemech.

Londýnský autobus upravený společností Shell pro provoz na GTL.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Najdete na iDNES.cz