Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bedeme jezdit na GTL?

  18:19aktualizováno  18:19
V polovině července se v Londýně dostal do zkušebního provozu autobus, který spaluje nové "čisté" palivo. V následujících měsících budou ověřovány provozní vlastnosti této pohonné látky v kloubovém autobusu linky číslo 507, která vede od stanice Waterloo do stanice Victoria.

Palivo Gas to Liquids (GTL) je syntetický produkt, který se místo ze surové ropy vyrábí ze zemního plynu. Jde o kapalinu, která neobsahuje síru ani nežádoucí aromáty, takže při spalování ve vznětových motorech vzniká výrazně méně škodlivých emisí (především oxidů dusíku, pevných částic, kysličníku uhelnatého a uhlovodíků) než při používání konvenční nafty.

Nová technologie umožňuje přeměnu plynu na stabilní kapalinu, což výrazně usnadňuje komerční využití ložisek plynů i ve velmi odlehlých lokalitách. Transport kapalných produktů na trhy celého světa je totiž mnohem snazší. Zkapalněný plyn je možné používat k pohonu konvenčních vznětových motorů, na kterých není třeba provádět žádné úpravy. Díky vysoké čistotě vznikajících spalin se tak otevírá možnost velmi efektivního snižování lokálního znečištění ovzduší.

Odborníci budou pečlivě monitorovat provoz autobusu linky 507, který je nasazovaný v době dopravních špiček. Po dobu třech měsíců se bude ověřovat, zda přináší používání nového paliva očekávané výsledky - tedy především zda se potvrdí snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech, zvýšení hospodárnosti provozu a zlepšení výkonových parametrů. Do podobných testů nového paliva je v současné době zařazena i flotila vozů Volkswagen, které jezdí v německém Berlíně.

Palivo GTL se v současné době vyrábí v malém měřítku, předpokládá se však, že ještě do konce tohoto desetiletí by se mělo objevit na trhu v mnohem větších objemech.

Londýnský autobus upravený společností Shell pro provoz na GTL.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.