Bedeme jezdit na GTL?

  • 22
V polovině července se v Londýně dostal do zkušebního provozu autobus, který spaluje nové "čisté" palivo. V následujících měsících budou ověřovány provozní vlastnosti této pohonné látky v kloubovém autobusu linky číslo 507, která vede od stanice Waterloo do stanice Victoria.

Palivo Gas to Liquids (GTL) je syntetický produkt, který se místo ze surové ropy vyrábí ze zemního plynu. Jde o kapalinu, která neobsahuje síru ani nežádoucí aromáty, takže při spalování ve vznětových motorech vzniká výrazně méně škodlivých emisí (především oxidů dusíku, pevných částic, kysličníku uhelnatého a uhlovodíků) než při používání konvenční nafty.

Nová technologie umožňuje přeměnu plynu na stabilní kapalinu, což výrazně usnadňuje komerční využití ložisek plynů i ve velmi odlehlých lokalitách. Transport kapalných produktů na trhy celého světa je totiž mnohem snazší. Zkapalněný plyn je možné používat k pohonu konvenčních vznětových motorů, na kterých není třeba provádět žádné úpravy. Díky vysoké čistotě vznikajících spalin se tak otevírá možnost velmi efektivního snižování lokálního znečištění ovzduší.

Odborníci budou pečlivě monitorovat provoz autobusu linky 507, který je nasazovaný v době dopravních špiček. Po dobu třech měsíců se bude ověřovat, zda přináší používání nového paliva očekávané výsledky - tedy především zda se potvrdí snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech, zvýšení hospodárnosti provozu a zlepšení výkonových parametrů. Do podobných testů nového paliva je v současné době zařazena i flotila vozů Volkswagen, které jezdí v německém Berlíně.

Palivo GTL se v současné době vyrábí v malém měřítku, předpokládá se však, že ještě do konce tohoto desetiletí by se mělo objevit na trhu v mnohem větších objemech.

Londýnský autobus upravený společností Shell pro provoz na GTL.