Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Belgičané se dělí o auta

  13:24aktualizováno  13:24
Než by každý vlastnil a platil své auto, bube lepší mít k dispozici kolektivní automobilový park, řekli si autoři projektu Moses-car-sharing. Ten se nyní začíná prosazovat v některých belgických a dalších evropských městech.

Princip je následující: soukromý nebo státní operátor si opatří větší množství aut, které na základě telefonických rezervací poskytuje platícím členům vytvořené sítě uživatelů těchto vozů. Automobil se používá pomocí magnetické karty, která umožní zaslat každý měsíc členovi sítě fakturu za čerpané služby.

Co neobvyklá služba v Belgii stojí? Podle počtu a druhů aut k dispozici činí měsíční členský poplatek 3,3 až 6,6 eura (asi 100 až 200 korun). K tomu se ještě připočítává 0,12 až 0,35 eura (asi tři až deset korun) za každý ujetý kilometr a 1,55 až 4,6 eura (asi 50 až 150 korun) za každou hodinu používání auta. Člen sítě musí také složit kauci.

Cílem projektu je přesvědčit lidi, kteří používají auto jen příležitostně, aby si ho nekupovali. Dosavadní zkušenosti ukazují, že jeden automobil v síti car-sharing je s to nahradit pět až šest aut občasných řidičů. Těm se to prý finančně rozhodně vyplatí, uvedli autoři projektu. Připustili, že skutečné rozšíření podobných sítí si vyžaduje změnu myšlení a tedy i čas.

V Belgii se projekt car-sharing už rozhodly zavést pro malé skupiny občanů města Namur, Dinant, Ottignies a Lutych. Jedná se o něm také v Gentu a Bruselu. Originální myšlenka se již uchytila nebo se začíná realizovat v dalších 50-ti západoevropských městech, například v Kolíně nad Rýnem či La Rochelle.

Autor:


Témata: Kauce


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.