Belgičané se dělí o auta

  • 4
Než by každý vlastnil a platil své auto, bube lepší mít k dispozici kolektivní automobilový park, řekli si autoři projektu Moses-car-sharing. Ten se nyní začíná prosazovat v některých belgických a dalších evropských městech.

Princip je následující: soukromý nebo státní operátor si opatří větší množství aut, které na základě telefonických rezervací poskytuje platícím členům vytvořené sítě uživatelů těchto vozů. Automobil se používá pomocí magnetické karty, která umožní zaslat každý měsíc členovi sítě fakturu za čerpané služby.

Co neobvyklá služba v Belgii stojí? Podle počtu a druhů aut k dispozici činí měsíční členský poplatek 3,3 až 6,6 eura (asi 100 až 200 korun). K tomu se ještě připočítává 0,12 až 0,35 eura (asi tři až deset korun) za každý ujetý kilometr a 1,55 až 4,6 eura (asi 50 až 150 korun) za každou hodinu používání auta. Člen sítě musí také složit kauci.

Cílem projektu je přesvědčit lidi, kteří používají auto jen příležitostně, aby si ho nekupovali. Dosavadní zkušenosti ukazují, že jeden automobil v síti car-sharing je s to nahradit pět až šest aut občasných řidičů. Těm se to prý finančně rozhodně vyplatí, uvedli autoři projektu. Připustili, že skutečné rozšíření podobných sítí si vyžaduje změnu myšlení a tedy i čas.

V Belgii se projekt car-sharing už rozhodly zavést pro malé skupiny občanů města Namur, Dinant, Ottignies a Lutych. Jedná se o něm také v Gentu a Bruselu. Originální myšlenka se již uchytila nebo se začíná realizovat v dalších 50-ti západoevropských městech, například v Kolíně nad Rýnem či La Rochelle.


Témata: Kauce