Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bém: autem s rodinou, kolem i kajakem

  12:03aktualizováno  12:03
Pražský primátor Pavel Bém stojí v čele hlavního města už přes rok. Kvůli velkému pracovnímu zaneprázdnění využívá především služebního vozu Škoda Superb s řidičem. "Hlavním rodinným řidičem je má žena Radmila," říká. Ale v okamžiku, kdy rodina vyráží na výlet či na dovolenou, s oblibou usedá za volant Seatu Alhambra hlava rodiny.

Bém říká, že na české vozy Škoda Superb přesedlal po jeho vzoru i prezident republiky 

Ví se o vás, že jste aktivní sportovec. Jezdíte na hory, běháte, sjíždíte řeky, nevyhýbáte se ani cykloturistice. Jakou roli mělo vaše sportování při výběru vozu?
Bylo to jedno z nejdůležitějších kritérií. Sportujeme celá rodina, proto jsme zvolili prostorný vůz. Když jedu v zimě na hory nebo v létě na dovolenou, mám rád, když do vozu mohu naházet, co se tam vejde.

Navíc se začíná projevovat i fakt, že nám pomalu odrůstají děti. Zatímco dříve se dovolená například ve Vysokých Tatrách dala zvládnout s malým osobním autem, dnes už musíme počítat se čtyřmi koly, dvěma kajaky a oblečením na vysokohorskou turistiku, což například do felicie těžko dáte.

A vaše služební auto?
Služební automobil s řidičem patří do výbavy primátora. Mám k dispozici Škodu Superb.

Po vzoru vašeho bývalého stranického předsedy a nynějšího prezidenta Václava Klause?
Já bych řekl, že je to naopak. Škodou jsem jezdil vždy, takže by se možná dalo říci, že pan prezident přesedlal na české vozy po vzoru primátora.

Jaké vozy jste už vystřídal?
Prvním byl maličký Fiat 127. Následoval žigulík, Škoda 105 a o něco později Škoda 120. Po škodovkách to byl Fiat Uno, Seat Cordoba a Citroën Xsara Picasso. Zatím poslední je tedy Seat Alhambra, s nímž jsem spokojen, a to hlavně proto, že je spokojená manželka, která je hlavním šoférem naší domácnosti.

A vaše první řidičské zážitky?
Oprávnění jsem měl asi v devatenácti letech. Úplně poprvé jsem jako malý kluk řídil dědečkovu černou tatru, kterou mi svěřil na polní cestě. Tenkrát to byl obrovský zážitek. Za podobné situace jsem několikrát řídil i s tátou, takže když jsem dělal řidičák, věděl jsem, kde je řadicí páka a jak se šlape na brzdu či spojku.

Jste typ řidiče, který své auto obden leští a kontroluje stav oleje, nebo jezdíte, dokud se z jeho útrob nezačnou ozývat podivné zvuky?
Na auta se dívám spíš jako na spotřební zboží. Samozřejmě mohou být doplňkem. Mám rád rychlá auta a rád se na ně také dívám. Láká mě i veterán.

Říkal jste, že rodinné jízdy obstarává zejména vaše žena. Řídí, i když jedete na dovolenou?
To se volantu ujímám já. Ještě když jsem byl starostou Prahy 6, tak jsem dlouho odmítal služebního řidiče. Hlavní důvody byly dva: řízení mě baví a navíc jsem to považoval za ekonomičtější. Nicméně v pozici primátora jsem přistoupil na to, že mi byl řidič přidělen. Dnes už jeho služeb dokážu využívat, takže při přesunech mezi různými akcemi se snažím neztrácet čas a pracuji.

Jednou z vašich zálib je cyklistika. Troufnete si do pražských ulic na kole?
Občas si na kole vyjedu. V ten okamžik jsem však konfrontován s bezohledností pražských řidičů. Jako cyklista považuji Prahu za nebezpečné město. Proto se jako primátor snažím dělat vše pro to, aby i cyklista mohl Prahou projet.

Často jezdíte na hory. Za jak dlouho dokážete nasadit sněhové řetězy?
Asi před osmi lety jsem při jejich nasazování v Jeseníkách prožil obrovské trápení. Tehdy jsem měl ty nejlevnější řetězy, které byly na trhu. Navíc jsem v noci stál ve strmém stoupání a k tomu ještě chumelilo.

Tehdy jsem s tím bojoval dobrou hodinu. Od té doby na hory nejedu bez zimních pneumatik, které minimalizují nutnost řetězy použít. Když už to nejde jinak, mám řetězy nové, kde je nasazování nepoměrně snadnější. Za standardních podmínek mi to zabere deset minut.

Jak se jako odborník na protidrogovou politiku díváte na občasné pokusy povolit řidičům mírné množství alkoholu v krvi?
Řada evropských států to povoluje. Navíc odborníci potvrzují, že je možné, aby lidský organismus vyprodukoval určité množství endogenního alkoholu, který nevzniká po požití alkoholického nápoje.

***

Ministr dopravy Milan Šimonovský trvá na "nulové toleranci". Více čtěte ZDE.

*** 

To jsou dva argumenty, proč je možné vést diskuse o povolení minimální hladiny alkoholu v krvi. Zároveň je však prokázáno, že i jeho malé množství ovlivňuje rozhodovací schopnosti a postřeh řidičů, a proto jsem odpůrcem těchto snah.

Díváte se na věc i z pohledu někoho, kdo má s alkoholem za volantem vlastní zkušenost?
Zčásti to tak je. Před pěti lety jsem na jedné recepci vypil skleničku červeného vína s tím, že se nemůže nic stát. Cestou domů mě zastavila hlídka policie a s ohledem na nulovou toleranci jsem si vyzkoušel, jaké to je zaplatit velkou pokutu a několik měsíců být bez řidičského průkazu.

Primátor Pavel Bém jako aktivní sportovec zvolil velké rodinné auto

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.