Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bengálští rolníci vyhnali Tatu. Výroba nejlevnějšího auta se stěhuje

  9:26aktualizováno  9:26
Ratan Tata vzdává boj s farmáři, kteří zablokovali stavbu továrny na nejlevnější auto světa.

Tata Nano | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Přijde vám zvláštní, když komunisté veřejně litují odchodu světoznámého magnáta, v marxistické hantýrce vykořisťovatele, z jejich hájemství? V indickém svazovém státě Západní Bengálsko se tak děje.

Právě zde totiž indický průmyslový magnát Ratan Tata (na snímku) hodlal zbudovat továrnu na vůz Nano, který proslul nejnižší cenou na světě ještě předtím, než vyjel na silnice. Není divu: při současném kurzu by se dal pořídit za zhruba 45 tisíc korun.

Jenže včera společnost Tata Motors potvrdila dohady o tom, že přerušila výstavbu továrního komplexu u bengálského Singuru. Na dobu neurčitou. A to přesto, že firma do výstavby obří dílny investovala už 350 milionů dolarů (asi šest miliard korun). Podle zdrojů z firmy Tata i místních novin z oblasti zmizeli také zahraniční specialisté, které indický magnát k rozjetí výroby přizval.
 
Znamená to jediné: začátek výroby nana, který slibuje proměnit Indii v zemi na čtyřech kolech, se zdržuje.

Bouří se farmáři, město je pro
Proč tedy magnát Tata zřejmě i se svou investicí opouští Bengálsko? Důvodem jsou protesty místních farmářů, které se zvrhly do ozbrojených půtek. V Západním Bengálsku stojí na silničních tazích barikády, na nichž zklamaní příznivci Tatovy továrny napadají její odpůrce.

Věc zašla tak daleko, že se do ní musela aktivně vložit i policie. Jak vše začalo? V Bombaji narozený podnikatel vyslyšel vábení západobengálských marxistů, kteří jsou u moci od roku 1977 – vždy na základě demokratických voleb.
Vládnoucí komunisté si od výroby automobilu Nano nedaleko hlavního města Kalkaty slibovali jak vyšší zaměstnanost, tak zlepšení image své strany i státu.

Vyvlastnili proto 400 hektarů země. Proti tomu se však postavili místní farmáři: ti jsou v Bengálsku silnou, v řadě ohledů protežovanou skupinou. Jejich požadavky jsou pro automobilku likvidační: chtějí zpět asi 40 procent vyvlastněné půdy.

Za farmáře se postavila opoziční strana Trinamul, která ucítila příležitost ponížit marxisty. Když pak novinami proběhly zprávy o sebevraždách rolníků, které stát zbavil půdy, stoupenci a odpůrci továrny se do sebe pustili se zbraněmi v rukou.

Dělníky na stavbu továrního komplexu musela doprovázet policie. Až nakonec stavba osiřela. "Atmosféra kolem továrny na nano je i nadále nepřátelská a napjatá. Neexistuje způsob, jak by továrna mohla fungovat efektivně, pokud k nám prostředí nebude přátelštější," konstatoval mluvčí automobilky.

Přitom podle průzkumů veřejného mínění podporuje vznik fabriky na nejlevnější auta planety 85 procent obyvatel Západního Bengálska. Hlavně obyvatelé měst. I proto včera bengálskou Kalkatou pochodovaly stovky demonstrantů s plakáty "Ano Tatovi, ne Mámatovi". Jde o odkaz na Mámatu Banerdžiho, předáka opoziční partaje Trinamul.

Kam se továrna přestěhuje?
Ratan Tata se zatím podle všeho ještě definitivně nerozhodl opustit Bengálsko. Nicméně, už řadu dní se spekuluje o tom, kam výrobu případně přesune. Nabídek nemá málo: ozvala se mu rodná Maháráštra, o továrnu stojí též státy Urísa, Paňdžáb, Uttarákhand či Karnátaka.

Společnost Tata představila superlevný vůz Nano začátkem roku na autosalonu v Dillí s tím, že ještě letos zahájí jeho prodej. Což prý stále hodlá splnit.

Tata Nano v číslech

délka x šířka x výška

3,1 x 1,5 x 1,6 m
objem motoru 623 cm3
spotřeba 4,5 l/100 km
cena 45 000 Kč



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz