Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benz Victoria 1893 - kočár bez koní

aktualizováno 
- Carl Benz, vedle Gottlieba Daimlera obecně považovaný za jednoho z otců automobilu, vyrobil své první motorové vozidlo - tříkolku s jedním kolem vpředu - roku 1886. Nedlouho poté založil v německém Mannheimu firm u, která automobily také prodávala.
Benz se snažil vozidlo zdokonalit a počátkem roku 1893 obdržel patent na systém řízení dvojice předních kol. Údajně na památku vítězství nad tímto technickým problémem nazval čtyřkolový vůz Victoria.
Carl Benz osadil automobil vzadu vodorovným jednoválcem o objemu 1726 cm3 ,který dával asi čtyři koně při 400 otáčkách za minutu. Systém odpařovací karburace pracoval na principu odsávání těkavých benzinových par. Převodovku představovaly dvě řemenice a ploché řemeny, zpátečka ve formě planetového soukolí přenášela hnací sílu na zadní kola článkovými řetězy. Nezbytné prvky vozidel automobilového dávnověku dále charakterizovaly plné pryžové obruče místo pneumatik a pásové ruční brzdy na zadních kolech. Také celkovým vzezřením dělala V ictoria čest označení »kočár bez koní«. S hmotností 650 kilogramů dosahovala maxima kolem 20 kilometrů v hodině. Nebylo snad ani možné, aby V ictoria nezaujala Barona T heodora von Liebig juniora, který spravoval rozsáhlé textilní impérium na severu Čech a zajímal se o vše nové. 31. října 1893 se objevil v Benzově továrně, během čtvrthodiny absolvoval krátkou projížďku vozem, dohodl jeho dodání do konce roku, zaplatil tučnou zálohu, a jelikož spěchal na vlak, zase zmizel. K e svému majiteli putovala V ictoria po železnici spolu se zkušeným továrním mechanikem, který měl mladého nadšence zasvětit do tajů obsluhy a údržby vozu. Ten musel být proclen nadvakrát - nejdříve jako »kočár bez oje« a potom jako »dvousetkilogramový plynový motor«, jelikož celní správa ještě neměla položku »automobil«. Také problém s řidičským oprávněním byl vyřešen jen díky Liebigově vlivu a peněžence. Na jaře 1894 Liebig pojal odvážný plán navštívit svoji matku v asi 1000 kilometrů vzdáleném Gondorfu. Poté, co tento úmysl sdělil dopisem Benzovi, dostal obratem odpověď, že na takovou vzdálenost nemůže firma za vůz ručit. T rasu z Liberce do Gondorfu urazil Liebig přes mnohé peripetie během 16. až 22. července za 69 hodin čistého jízdního času, což představuje průměrnou rychlost asi 13,6 km/h. Z Gondorfu Liebig podnikal různé výlety. Celkem spotřebovala V ictoria asi 140 litrů benzinu, který se tehdy kupoval v lékárnách, a asi 1500 litrů vody - ta se vypařila z otevřeného systému chlazení. Díky svým stykům s konstruktérem stál Liebig také u zahájení výroby automobilů v Kopřivnici, kde začali stavět vozy podle Benzova vzoru a s Benzovými motory. Liebigův první automobil, který je také prvním vozem provozovaným na našem území, tvoří základ sbírky Národního technického muzea v Praze na Letné.


Victorii jako typického představitele automobilového dávnověku charakterizovaly plné pryžové obruče místo pneumatik

Autor:


Témata: Vlak


Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.