Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benz Victoria 1893 - kočár bez koní

aktualizováno 
- Carl Benz, vedle Gottlieba Daimlera obecně považovaný za jednoho z otců automobilu, vyrobil své první motorové vozidlo - tříkolku s jedním kolem vpředu - roku 1886. Nedlouho poté založil v německém Mannheimu firm u, která automobily také prodávala.
Benz se snažil vozidlo zdokonalit a počátkem roku 1893 obdržel patent na systém řízení dvojice předních kol. Údajně na památku vítězství nad tímto technickým problémem nazval čtyřkolový vůz Victoria.
Carl Benz osadil automobil vzadu vodorovným jednoválcem o objemu 1726 cm3 ,který dával asi čtyři koně při 400 otáčkách za minutu. Systém odpařovací karburace pracoval na principu odsávání těkavých benzinových par. Převodovku představovaly dvě řemenice a ploché řemeny, zpátečka ve formě planetového soukolí přenášela hnací sílu na zadní kola článkovými řetězy. Nezbytné prvky vozidel automobilového dávnověku dále charakterizovaly plné pryžové obruče místo pneumatik a pásové ruční brzdy na zadních kolech. Také celkovým vzezřením dělala V ictoria čest označení »kočár bez koní«. S hmotností 650 kilogramů dosahovala maxima kolem 20 kilometrů v hodině. Nebylo snad ani možné, aby V ictoria nezaujala Barona T heodora von Liebig juniora, který spravoval rozsáhlé textilní impérium na severu Čech a zajímal se o vše nové. 31. října 1893 se objevil v Benzově továrně, během čtvrthodiny absolvoval krátkou projížďku vozem, dohodl jeho dodání do konce roku, zaplatil tučnou zálohu, a jelikož spěchal na vlak, zase zmizel. K e svému majiteli putovala V ictoria po železnici spolu se zkušeným továrním mechanikem, který měl mladého nadšence zasvětit do tajů obsluhy a údržby vozu. Ten musel být proclen nadvakrát - nejdříve jako »kočár bez oje« a potom jako »dvousetkilogramový plynový motor«, jelikož celní správa ještě neměla položku »automobil«. Také problém s řidičským oprávněním byl vyřešen jen díky Liebigově vlivu a peněžence. Na jaře 1894 Liebig pojal odvážný plán navštívit svoji matku v asi 1000 kilometrů vzdáleném Gondorfu. Poté, co tento úmysl sdělil dopisem Benzovi, dostal obratem odpověď, že na takovou vzdálenost nemůže firma za vůz ručit. T rasu z Liberce do Gondorfu urazil Liebig přes mnohé peripetie během 16. až 22. července za 69 hodin čistého jízdního času, což představuje průměrnou rychlost asi 13,6 km/h. Z Gondorfu Liebig podnikal různé výlety. Celkem spotřebovala V ictoria asi 140 litrů benzinu, který se tehdy kupoval v lékárnách, a asi 1500 litrů vody - ta se vypařila z otevřeného systému chlazení. Díky svým stykům s konstruktérem stál Liebig také u zahájení výroby automobilů v Kopřivnici, kde začali stavět vozy podle Benzova vzoru a s Benzovými motory. Liebigův první automobil, který je také prvním vozem provozovaným na našem území, tvoří základ sbírky Národního technického muzea v Praze na Letné.


Victorii jako typického představitele automobilového dávnověku charakterizovaly plné pryžové obruče místo pneumatik

Autor:


Témata: Vlak

Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Najdete na iDNES.cz