Aktuálně se v Česku prodává nejklasičtější benzin Natural 95, do něj se přimíchává takzvaná biosložka v podobě etanolu. Aktuálně je to pět procent, proto se takové palivo také někdy označuje jako E5.
Po vzoru Německa a některých dalších zemí Evropy ovšem přijde do Česka nový benzin E10, zjistily Lidové noviny. Ten už má desetiprocentní podíl biosložky a s tím už mají starší motory problém.
Podle nejnovějšího plánu petrolejářských firem zmizí Natural 95 E5 z českých pump bez náhrady v roce 2019.
Palivo E10 je sice ekologičtější, ale motorům vyrobeným přibližně do roku 2005 nesvědčí. V bezpečí jsou jen auta s motorem splňujícím ekonormu Euro 4 a vyšší.
„Vozidlo musí být na tato palivo homologováno. Použití paliva E10 v neupravených automobilech může vést k jejich poškození,“ varuje specializovaný magazín Petrol.cz.
Jediným receptem pro majitele starších vozů bude kromě hraběcí rady v podobě koupě nového auta tankovat lepší (a dražší) prémiová paliva (Natural 98), která biosložku neobsahují.
E10 je obohacený deseti procenty čistého lihu – etanolu. Ten se získává alkoholovým kvašením z rostlin obsahujících větší množství škrobu (kukuřice, brambory, obilí, cukrová třtina).
„Zvýšit podíl ekologičtějšího lihu v benzinu nutí petrolejáře evropská legislativa, podle které musejí firmy docílit do roku 2020 v celém objemu všech prodaných paliv šestiprocentní úspory emisí CO2,“ vysvětlují Lidové noviny.
„Majitele vozů na diesel podobná komplikace nečeká,“ připomíná list. Už dnes má nafta v sobě podíl biosložky (olejů) až sedm procent, což je maximum, které povoluje evropská legislativa.
Poškození auta E10 prokázal test
Natural E10 znají už dlouho němečtí motoristé a zrovna ho nemilují. Německý autoklub ADAC navíc prokázal, že opravdu umí zničit motor staršího vozu. „Jeho technici tankovali benzin E10 do Opelu Signum s motorem 2,2 litru. Automobilka Opel majitele takového auta varuje před novým druhem benzinu s desetiprocentní příměsí etanolu,“ popisuje Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. S autem ujeli 27 tisíc kilometrů, poté se ukázalo, že došlo k poškození benzinového čerpadla. Na vině bylo podle autoklubu právě palivo E10. Stojí za upřesnění, že Opel Signum se vyráběl v letech 2003 až 2008, nejde tedy o nijak staré auto, hlavně v porovnání se skladbou českého autoparku.
„Opel, Ford i Mercedes uvádějí, že problém nemusí nastat, když řidič natankuje etanolové palivo omylem jen jednou. Poté však doporučují co nejdříve promíchat kapalinu v nádrži s klasickým palivem, které má méně než pět procent biosložek,“ radí Buček. Ostatní automobilky podle ADAC považují za riskantní i jedno mylné natankování benzinu E10. V takovém případě nezbývá než nádrž vypustit a naplnit ji správným palivem.