Od roku 2019 bude v Česku jen benzin E10, který ničí staré motory

  12:00aktualizováno  12:00
Průměrné české auto je starší než 15 let a jezdí na benzin. Aut starších než 10 let je přes 60 procent, z toho benzinových bude asi 2,5 milionu. Tlak na obměnu a omlazení vozového parku dostane v Česku silnou zbraň: benzin, se kterým si staré motory neporadí.
Palivo E10 obsahuje 10 procent etanolu.

Palivo E10 obsahuje 10 procent etanolu. | foto: Reuters

Aktuálně se v Česku prodává nejklasičtější benzin Natural 95, do něj se přimíchává takzvaná biosložka v podobě etanolu. Aktuálně je to pět procent, proto se takové palivo také někdy označuje jako E5.

Po vzoru Německa a některých dalších zemí Evropy ovšem přijde do Česka nový benzin E10, zjistily Lidové noviny. Ten už má desetiprocentní podíl biosložky a s tím už mají starší motory problém.

Podle nejnovějšího plánu petrolejářských firem zmizí Natural 95 E5 z českých pump bez náhrady v roce 2019.

Palivo E10 je sice ekologičtější, ale motorům vyrobeným přibližně do roku 2005 nesvědčí. V bezpečí jsou jen auta s motorem splňujícím ekonormu Euro 4 a vyšší.

„Vozidlo musí být na tato palivo homologováno. Použití paliva E10 v neupravených automobilech může vést k jejich poškození,“ varuje specializovaný magazín Petrol.cz.

Jediným receptem pro majitele starších vozů bude kromě hraběcí rady v podobě koupě nového auta tankovat lepší (a dražší) prémiová paliva (Natural 98), která biosložku neobsahují.

E10 je obohacený deseti procenty čistého lihu – etanolu. Ten se získává alkoholovým kvašením z rostlin obsahujících větší množství škrobu (kukuřice, brambory, obilí, cukrová třtina).

„Zvýšit podíl ekologičtějšího lihu v benzinu nutí petrolejáře evropská legislativa, podle které musejí firmy docílit do roku 2020 v celém objemu všech prodaných paliv šestiprocentní úspory emisí CO2,“ vysvětlují Lidové noviny.

„Majitele vozů na diesel podobná komplikace nečeká,“ připomíná list. Už dnes má nafta v sobě podíl biosložky (olejů) až sedm procent, což je maximum, které povoluje evropská legislativa.

Poškození auta E10 prokázal test

Natural E10 znají už dlouho němečtí motoristé a zrovna ho nemilují. Německý autoklub ADAC navíc prokázal, že opravdu umí zničit motor staršího vozu. „Jeho technici tankovali benzin E10 do Opelu Signum s motorem 2,2 litru. Automobilka Opel majitele takového auta varuje před novým druhem benzinu s desetiprocentní příměsí etanolu,“ popisuje Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. S autem ujeli 27 tisíc kilometrů, poté se ukázalo, že došlo k poškození benzinového čerpadla. Na vině bylo podle autoklubu právě palivo E10. Stojí za upřesnění, že Opel Signum se vyráběl v letech 2003 až 2008, nejde tedy o nijak staré auto, hlavně v porovnání se skladbou českého autoparku.

„Opel, Ford i Mercedes uvádějí, že problém nemusí nastat, když řidič natankuje etanolové palivo omylem jen jednou. Poté však doporučují co nejdříve promíchat kapalinu v nádrži s klasickým palivem, které má méně než pět procent biosložek,“ radí Buček. Ostatní automobilky podle ADAC považují za riskantní i jedno mylné natankování benzinu E10. V takovém případě nezbývá než nádrž vypustit a naplnit ji správným palivem.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Najdete na iDNES.cz