Benzin, nebo nafta? Či snad plyn?

  • 205
Při vybírání druhu motoru se vyplatí počítat; každý pohon má své klady i zápory. Benzin, nafta, nebo plyn? Pro naftu mluví menší spotřeba, pro LPG nižší cena a pro benzin menší pořizovací náklady při koupi vozu. A teď si, motoristo, vyber...

Donedávna bylo zřejmé, že nejdražší provoz má automobil s benzinovým pohonem.

Dnes je situace jiná. Cena Naturalu 95 a motorové nafty se pohybuje shodně okolo 25 korun za litr.

Zatímco benzin v posledním období zlevňoval z 30 korun na přijatelnou úroveň, vždy levnější nafta zůstává na stejné výši.

Co je toho příčinou? Důvodů je několik. "Na situaci na trhu se podepisuje chování prodejců. Ti vyššími cenami reagují na nárůst počtu kamionů projíždějících Českou republikou i rostoucí počet vozů se vznětovými motory na našich silnicích," míní Vladimír Třebický, zástupce generálního ředitele Ústavu paliv a maziv.

Průměrné ceny pohonných hmot v roce 2004

modrá: natural 95 červená: nafta
žlutá: LPG

Zdroj: Český statistický úřad
Před nákupem je třeba přemýšlet a počítat
Chce to však dobře počítat a doufat, že se ceny pohonných hmot nebudou chovat tak nevyzpytatelným způsobem, jako jsme toho byli svědky během loňska.

„Automobily s dieselovým motorem se v kategorii osobních aut nejvíce prodávají ve střední a vyšší střední třídě,“ říká redaktor časopisu AutoExpert František Kučera. „Jejich majitelé ročně najezdí slušnou porci kilometrů, a proto se jim diesel vyplatí i přes jeho vyšší pořizovací cenu, kterou časem „ujezdí“. Jiná situace je u rodiny, jež si domů přiveze fabii, s níž ročně ujede pět tisíc kilometrů. Tam už by se diesel nevyplatil.“

Pro řidiče odmítající naftu by kromě benzinu mohla být zajímavou variantou i jízda na plyn, který je u čerpacích stanic označován zkratkou LPG. Ale i jeho cena vzrostla a v současné době se pohybuje těsně pod hranicí 15 korun za litr. Zájemci o tento druh pohonu však musí počítat s investicí do přestavby vozu.

Naftové motory zůstávají oblíbené
Z vyšších cen nafty se motoristé neradují. A je potřeba říci, že jich v Česku rozhodně není málo. Pokud zůstaneme u nových osobních aut, tak jen v této kategorii se jich podle údajů Svazu dovozců automobilů v minulém roce prodalo něco přes 40 000. Toto číslo z celkového koláče představuje necelých 30 procent.

Ve srovnání například z Německem nejde o nijak extrémní údaj. "U našich západních sousedů se množství prodaných vozů se vznětovým motorem blíží padesáti procentům," tvrdí František Kučera z časopisu AutoExpert. Proč i přes vyšší cenu nafty zájem o auta se vznětovými motory neklesá?

Vysvětlení nabízí tiskový mluvčí společnosti Škoda Auto Evžen Krauskopf. "Ve srovnání s benzinovými motory hlavní výhodou zůstává až o několik litrů nižší spotřeba," uvažuje mluvčí mladoboleslavské automobilky. Podle něho má zájem o vozy s letícím šípem na kapotě a dieselmotorem pod ní rostoucí tendenci. Zájem o "nafťáky" je i v autobazarech.

"Tato skupina aut se prodává velmi dobře, obzvlášť pak v cenových relacích od 100 do 200 tisíc korun," vysvětluje manažer prodeje a výkupu v autobazaru AAA Auto Tomáš Lachout. Podle Jana Kisse z autobazaru Autocentrum Esa se dobře prodávají tradiční "dieselové značky", jako je Škoda, Volkswagen, Ford nebo Mercedes.

Bohužel ale platí, že najít kvalitní vůz v této kategorii je poměrně obtížné. Cenový rozdíl mezi vozy s benzinovým a naftovým motorem v současné době představuje částku okolo 50 000 korun. Lze však pozorovat sbližování cen.

Při troše štěstí je možné narazit i na akční nabídku některé automobilky: "Nafta za cenu benzinu." Právě vyšší pořizovací cena je patrně i jedním z důvodů, proč vozy s dieselmotorem nejsou v Česku více rozšířeny. "U nás se nejvíce prodávají auta nižší střední třídy jezdící na benzin," vysvětluje Kučera.

Podíl dieselů

Model 

Ks

Podíl (%)

Škoda Fabia  

4565

10,5

Peugeot 206

1135

30,8

VW Golf 

506

13,1

Opel Astra 

482

25,9

Peugeot 307 

671

39,5

Ford Focus 

713

37,9

Škoda Octavia 

13 876

75,7

VW Passat 

1404

89,2

Ford Mondeo 

713

70,7

Škoda Superb 

2161

83,5

Pozn.: Údaje za rok 2004 v ČR

Proč jsou dieselmotory dražší?
Vyšší ceny u dieselů jsou dané vyššími náklady na vývoj. Vznětový motor je totiž náročnější na materiál a odolnost dílů. S tím souvisí i určitá slabina těchto motorů: jsou totiž těžší, musí se vyrovnat s většími tlaky, a proto více zatěžují tlumiče a pérování vozu.

Pryč jsou doby, kdy nastartování dieselmotoru připomínalo zvukovou kulisu traktoru. Současné motory se hlučností vyrovnají téměř již benzinovým kolegům. Výhodou je i lepší točivý moment motoru. "Vůz dobře akceleruje i při nižších otáčkách, a proto není potřeba příliš často přeřazovat. To se kladně projeví i na spotřebě, která u naftových motorů bývá o patnáct až dvacet procent nižší," říká Kučera. Samozřejmě vše závisí na stylu jízdy. Pokud nezaženete závodnické choutky, finanční úspory se ani u dieselového motoru nedostaví.

***

"Cena plynu by měla zase klesnout," říká Miloš Vávra z firmy Neptun Harfa, která se zabývá přestavbou automobilů na plynový pohon.

Více v rozhovoru - čtěte ZDE

***

Variantou je i plyn
Pokud vás ani jedna z předchozích variant nenadchla, je tu další možnost: pohon na plyn, u čerpacích stanic označovaný zkratkou LPG. Ale i tady je několik pro a proti. Tím hlavním kladem je cenová úspora provozu automobilu. Je přímo úměrná počtu najetých kilometrů. Liché jsou obavy z malého počtu čerpacích stanic, které LPG nabízejí. Mnoho motoristů může odradit i fakt, že do přestavby je třeba investovat nemalé peníze. "Záleží na daném voze. Favorita přestavíme za 17 tisíc, ale u octavie je potřeba počítat s částkou přesahující pětatřicet tisíc korun," říká Miloš Vávra, majitel firmy zabývající se přestavbou aut na LPG.

Škoda Octavia 1,6 MPI/75 kW

Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 

12,3

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

7,2

Cena nového vozu (Kč)

459 900

Škoda Octavia 1,9 TDI/77 kW

Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 

11,8

Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 

5,0

Cena nového vozu (Kč)

509 900

Návratnost naftového pohonu (km)

120 175

Škoda Octavia 1,6 MPI + LPG

Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)

--

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

7,9

Cena nového vozu (Kč)*

496 800

Návratnost LPG pohonu (km)

58 200

* Cena základního modelu včetně přestavby na LPG
Pozn.: Návratnost je odvozená od průměrné spotřeby benzinového modelu a současných cen pohonných hmot.

 

Na jaký pohon se vyplatí jezdit

1. Počítejte kilometry
Vyšší investice do naftového nebo plynového pohonu se vrátí jen těm, kteří toho více najezdí. Pokud například jednou za týden vyrazíte na chalupu, postačí vám benzinový motor.
2. Výhody dieselu
Jízda ve voze s naftovým motorem díky lepšímu točivému momentu motoru umožňuje lepší akceleraci i při nižších otáčkách. To se kladně projeví na spotřebě.
3. Zkuste plyn
Pokud se smíříte s poměrně citelným úbytkem prostoru v kufru, který zabere přídavná nádrž na plyn, zkuste LPG. Časem se vyplatí.
4. Diesel z bazaru?
Ojeté vozy s naftovým pohonem mívají hodně najeto. Nechte si při koupi takové ojetiny prověřit, zda není tachometr přetočený.
5. Sledujte "akce"
Sledujte při úmyslu koupit nový vůz prodejní akce, občas se najde automobilka, která nabízí nový vůz s naftovým motorem za cenu benzinového. Taková koupě se vyplatí.