Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benzin už nefrčí: Honda bude čepovat vodík, chystají se laciné hybridy

aktualizováno 
Namísto obyčejné benzínky budou řidiči Hondy FCX zajíždět k vodíkové čerpací stanici. Futuristická honda by se měla v provozu objevovat už v příštím roce. Kolem roku 2010 vyjedou nová, levnější hybridní auta kombinující spalovací motor se sílou elektřiny.

Honda FCX | foto: Honda

Americké internetové stránky Hondy slibují na příští rok produkční verzi auta na vodíkové palivové články. Mezi obyčejné řidiče by se model, který automobilka vozí po autosalonech jako koncept označený FCX (Fuel Cell eXperimental), měl dostat formou pronájmu.

Podle dostupných informací jezdí po New Yorku, Las Vegas, San Franciscu a dalších amerických městech asi 20 experimentálních vodíkových hond. Jejich uživatelé platí nájemní poplatek 500 dolarů (asi 10 500 korun) měsíčně.

První vodíková honda byla do rukou soukromého uživatele předána v roce 2005 (VÍCE ZDE) Na příští rok chystaný vodíkový model ale už bude docela jiný.

Futuristicky vyhlížející sedan střední třídy (VW Passat, Ford Mondeo...) pohánějí tři elektromotory. Velký osmdesátikilowattový dává sílu kolům přední nápravy, dva malé pětadvacetikilowattové roztáčejí každý jedno kolo vzadu.

V nádrži je pod tlakem 350 atmosfér uskladněno 171 litrů vodíku, což FCXu poskytuje dojezd 570 kilometrů. Maximální rychlost bude 160 km/h, spotřeba, přepočítaná na benzín, by měla být na úrovni 3,4 litru na stovku kilometrů (68 mil na galon).

"Americký koncern GM zase slíbil, že v průběhu tohoto roku pošle do provozu sto vodíkových verzí SUVčka Chevrolet Equinox," píše USA Today.

Nové hybridy budou levnější
Na masové rozšíření vodíku si bude muset automobilový svět ještě několik let počkat, pohonem blízké budoucnosti jsou hybridní systémy.

Toyota udělala s priusem díru do světa, elektromotor, který vypomáhá klasickému spalovacímu motoru, montuje do svých modelů také Honda nebo Lexus a Ford. Hybridní modely připravují ale také evropské automobilky (PSA, BMW, Mercedes, Audi...).

Prozatím je velkou překážkou masového rozšíření "elektrifikovaných" modelů relativně vysoká pořizovací cena. Honda se podle prohlášení Kena Keira, viceprezidenta evropské Hondy a šéfa britského zastoupení automobilky, chystá za dva roky uvést na trh levný hybrid. 

Cena má být určitě nižší než za hybridní Hondu Civic (649 000,-), mluví se o ceně kolem 20 tisíc euro (asi 550 tisíc). Pro Automotive News Europe Keir řekl, že by Honda chtěla vyrábět 200 000 levných hybridů ročně. "Nemáme žádnou představu, jaká bude poptávka," doplnil však.

Toyota chce využít náskoku, který jí dal prius, a chce ze svých hybridů vytvořit samostatnou značku. Stejně jako kdysi vymyslela a rekordně rychle etablovala luxusní Lexusy.

Očekávají se nové hybridní modely - možná tedy už pod značkou prius. V roce 2009, 2010 a 2011 by to mělo být malé auto formátu yarisu, větší sedan a pak auto vyšší třídy, které nahradí dnešní hybridní camry. Podle odhadů by měly nové, k přírodě přívětivější toyoty tvarově vycházet z konceptu Hybrid X, který byl k vidění letos v Ženevě.

Japonský výrobce sází na hybridy víc než kterákoliv jiná automobilka, nyní se zaměřuje na snižování výrobních nákladů. Kromě toho chce dát majitelům budoucích hybridních modelů možnost nabíjet akumulátory z běžné elektrozásuvky.

Podle prohlášení Masatami Takimota, víceprezidenta Toyoty odpovědného za vývoj motorů: "Je naším cílem prodávat ročně - a co nejdříve - milion aut s dvojitým pohonem. Pro dosažení tohoto cíle je nejdůležitější snížení nákladů, především v oblasti komponentů týkajících se elektrického pohonu."

"Takimoto také slibuje, že do roku 2020 by všechny modely Toyoty mohly mít svou hybridní variantu," píše italský Autoblog.

Největší automobilka světa také chystá na rok 2009 uvedení hybridního sporťáku. Podle magazínu Automobile Toyota vyslyšela pozitivní reakce na ženevský agresivní sněhobílý koncept FT-HS a pošle ho na silnici. Hybridní pohon má autu nabídnout 400 koní výkonu. Sportovní toyota bude také určitě sázet na to, že elektromotor nabízí maximum svého točivého momentu od "nulových" otáček, sprinty na stovku tedy budou její doménou.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.