Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bertone u konce s dechem, budoucnost legendy je nejasná

  16:00aktualizováno  16:00
Ta jistota, že bude na ženevském výstavišti Palexpo v prvním patře hned naproti schodišti v hale číslo 1, se zdála neochvějná. Už padesátkrát rozbalili Bertoneho designéři svůj stánek v Ženevě. Společně s Pininfarinou a Giugiarem předváděli to nejlepší z umění italských karosářů.

Opel Slalom - Bertoneho studie z roku 1996 | foto: Bertone

Letos to ale pravděpodobně bude všechno jinak. Po smrti Nuccia před jedenácti lety (26. února 1997) to šlo s Beronem od desíti k pěti. Na sklonku loňského roku dovedly dluhy nejstarší italskou karosárnu pod nucenou správu.

Protože se o slavnou značku nyní přetahuje vdova po Nucciovi Lilli a dcery Barbara a Marie-Jeanne, je budoucnost karosárny ještě zašmodrchanější. Chvíli se mluvilo o tom, že ji převezme Domenico Reviglio a jeho společnost Gruppo Prototipo (mimo jiné majitel testovacího okruhu Nardo), koncem ledna však Reviglio od jednání odstoupil. Lilli Bertone se totiž neche vzdát slavného jména a požaduje, aby práva na jeho použití nebyla součástí kontraktu.

Dalším zájemcem o výrobní kapacity a studio, kterým kráčela historie automobilového designu, je Gianmario Rossignolo. Bývalý šéf Telecomu Italia byl koncem loňského roku dokonce favorizován před Revigliem.

V průběhu loňského roku se mluvilo dokonce o převzetí karosárny automobilkou Fiat, objevily se i plány na výrobu unikátních britských sporťáků TVR. Spekulovalo se také o montáži čínských aut pro evropské trhy. Prozatím se o společnost složenou z divizí Stile Bertone, Bertone Engineering, Carrozzeria Bertone a Bertone Glass zajímají nejvíc italské úřady, na které se obrátily odbory, aby se postaraly o zaměstnance krachující firmy, která naposledy vyráběla v září 2005 předchozí generaci Opelu Astra Cabrio.

Nejposlednějším výtvorem, kterým se Bertoneho designéři prezentovali loni v Ženevě, je Barchetta. - FOTOGALERIE ZDE

Ženeva s otazníkem
Lili Bertone nejprve prohlásila, že se do Ženevy nepojede. Marie-Jeanne naopak slíbila, že na švýcarské přehlídce chybět nebudou. Na oficiálních internetových stránkách ženevského autosalonu Bertone v seznamu vystavovatelů není.

Podle nejnovějších informací by se měla karosárna, zaměstnávající ještě před krizí 1300 pracovníků, pochlubit studií BAT 11.

Prozatím jediná skica toho mnoho neřekne, jméno studie ale mluví za vše. Studie BAT 5, BAT 7 a BAT 9 z první poloviny padesátých let (zkratka B.A.T. vychází z italského Berlinetta Aerodinamica Tecnica neboli technické aerodynamické kupé), postavené na základech modelů Alfy Romeo, patří k tomu nejlepšímu, co v autodesignu za víc než jedno století vzniklo. Futuristické aerodynamické koncepty by tak dostaly pokračovatele.

Samozřejmostí pro BAT 11 jsou základy té momentálně nejalfovatější Alfy Romeo: 8C Competizione.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.