Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bertoneho futuristické klenoty jsou na prodej, připravte si 40 milionů

  15:00aktualizováno  15:00
Šestice slavných konceptů od Bertoneho míří na aukci a ceny se pravděpodobně vyšplhají do extrémních výšin. Na dražbu se můžete jít podívat, za katalog sloužící jako vstupenka zaplatíte v přepočtu 1 750 korun.

Lancia Stratos HF Zero 1970 | foto: RM Auctions

Aukce britského aukčního domu RM se uskuteční u příležitosti přehlídky slavných veteránů Concorso d’Eleganza Villa d’Este u jezera Como v Itálii. Aukční katalog v ceně 70 eur slouží i jako vstupenka pro dvě osoby na aukci, bohužel již nikoliv na další akce přehlídky. Milovníci futuristických konceptů karosárny Bertone si ale takovou příležitost nemohou nechat ujít. Akce se koná 21. května, prohlídka exponátů je možná i o den dříve.

Chevrolet Testudo 1963

Chevrolet Testudo 1963

Obrazem

Na prodej je mimo dalších veteránů především šestice konceptů Bertoneho z šedesátých až osmdesátých let minulého století. Podle odhadů by se ceny konceptů mohly vyšplhat hodně vysoko, u Lancie Stratos HF Zero a Lamborghini Marzal se očekávají ceny v přepočtu přes 40 milionů korun. Chevrolet Testudo z šedesátých let by se mohl vydražit za zhruba poloviční sumu a zbylá trojice aut se cenou přiblíží současným supersportům: očekávají se částky v přepočtu od dvou do pěti milionů korun.

Legenda 70. let

Jednou z největších hvězd aukce bude Lancia Stratos HF Zero. Futuristický sporťák se světu představil v roce 1970 na turínském autosalonu. Auto navrhl geniální designér Marcello Gandini, který u Bertoneho působil od roku 1965 do osmdesátých let. Stratos HF Zero s motorem uprostřed předznamenal nástup produkční Lancie Stratos, kterou si jistě bude pamatovat každý fanoušek rally. Stratos soutěžím dominoval většinu sedmdesátých let a automobilka jich vyrobila pouhých 492 kusů. Hodnota konceptu Zero je o to větší.

Lancia Stratos HF Zero 1970

Lancia Stratos HF Zero 1970

Královská prezentace

Stejný designér Marcello Gandini stál i za konceptem Lamborghini Marzal z roku 1967. Na svou dobu to opět bylo velmi futuristické auto s ostrými liniemi a průhlednými dveřmi, které se otvíraly vzhůru. Reklamu konceptu udělal monacký královský pár prince Rainier a princezna Grace, kteří se v autě projížděli na startu Rally Monte Carlo v roce 1967.

Marzal předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, který se vyráběl od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře mu chyběly.

Lamborghini Marzal 1967

Lamborghini Marzal 1967

Nízký koncept

Třetím skvostem aukce a dalším klenotem italského automobilového designu je koncept Chevrolet Testudo, pod který se podepsal slavný Giorgetto Giugiaro. Je to zároveň i nejstarší dražené auto ze studia Bertone, koncept pochází z roku 1963.

Základem byl podvozek sériového Chevroletu Corvair a prototyp vznikal souběžně s americkým konceptem Corvair Monza GT designéra Billa Mitchella. Auto poháněl nad zadní nápravou uložený vzduchem chlazený šestiválec s výkonem pouhých 81 koní.

Koncept měl sloužit k propagaci sériového corvairu v Evropě a zaujal především výrazně prosklenou kabinou a nízkou stavbou. Samotný corvair jako jedno z mála amerických aut s motorem vzadu proslul problematickými jízdními vlastnostmi. 

Chevrolet Testudo 1963

Chevrolet Testudo 1963

Designový futurismus

V aukci se objeví ještě jedna Lancia Stratos, tedy konkrétně koncept Lancia Sibilo, která vychází z produkčního stratosu a má jeho šestiválcový motor z Ferrari Dino s výkonem 140 kW. Sibilo je především designérskou studií auta budoucnosti, jak si ho studio Bertone představovalo v roce 1978.

Velmi ostré hrany karoserie a částečně překrytá zadní kola vzdáleně připomínají postupy, které Bertone použil u pozdějšího Citroenu XM. Koncept sibilo má několik netradičních prvků, jako jsou zcela zatmavená skla v barvě karoserie nebo na dnešní dobu nezvyklý design kol. V interiéru zaujal originální volant, v jehož mohutném a neodděleném středu byly některé ovládací prvky.

Lancia Sibilo 1978

Lancia Sibilo 1978

Ostré rysy

Lamborghini Bravo z roku 1974 mělo ambice přejít do sériové výroby, ale nakonec se tak nestalo. Bylo postaveno na zkrácené platformě tehdy prodávaného modelu Urraco a na rozdíl od něj bylo jen dvoumístné. A stejně tak používalo třílitrový osmiválcový motor s výkonem 300 koní, čímž se řadilo do "lidovější" modelové řady značky.

Jestliže design urraca reprezentoval vzhled supersportů z konce šedesátých let, tak bravo ukázalo, jak budou supersporty vypadat v druhé polovině sedmdesátých let a i v následující dekádě. Jistě nepřehlédnutelné jsou vroubkované výdechy na přední i zadní kapotě, které připomínají struhadlo.

Lamborghini Bravo 1974

Lamborghini Bravo 1974

Lamborghini Athon 1980

Lamborghini Athon 1980

Nejmladší nabízený koncept Lamborghini Athon z pera designéra Marcella Gandiniho pochází z roku 1980. Ostré rysy, tak módní v sedmdesátých letech, už byly lehce zaobleny, navíc nechyběly mohutné spoilery na bocích a na zádi. Přední sklo tohoto kabrioletu bylo panoramatické a athon poháněl třílitrový osmiválec s výkonem 260 koní.

Ač je to podobnost jen vzdálená, tak jistě stojí za to porovnat profil Lamborghini Athon s konceptem Škody Favorit kupé. Za designem favoritu stálo právě studio Bertone, verze kupé se ale do výroby nikdy nedostala.

Podle aukční síně RM jsou všechny koncepty ve výborném stavu po rekonstrukci.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.