BMW M5

BMW M5 | foto: BMW

Bestie z manažerských garáží se těší do zeleného pekla: BMW M5

  • 37
Nové BMW M5 bude od příští sezony dovádět na severní smyčce legendárního okruhu Nürburgring. V Mnichově už na další generaci manažerského superexpresu, který se rozjede na stovku za 4,4 sekundy, sbírají objednávky. Na rozloučenou s menší M3 si pak automobilka připravila speciální edici.

Nová M žhaví gumy

"Zelené peklo" vidělo o minulém víkendu legendární čtyřiadvacetihodinovku (závod na 24 hodin), která je v Německu rozhodně největším svátkem motoristického sportu. Trať dlouhá  25,359 km, z níž téměř 21 kilometrů tvoří právě severní smyčka Nordschleife, totiž nabízí nejen mimořádnou podívanou, ale především prostor pro tisíce nadšených návštěvníků, kteří v bezprostřední blízkosti trati několik dní kempují.

Prostředí prestižního závodu letos využila sportovní divize automobilky BMW, známá jako M GmbH, aby zde představila dva nejnovější přírůstky do rodiny. Na nové BMW M5 a limitovanou verzi M3 CRT už začali sbírat objednávky.

CRT - uhlíková dieta pro M3

Po modelu M3 GTS, postaveném na platformě kupé (E92), si tentokrát vzali konstruktéři z Garchingu na paškál verzi sedan (E90).

BMW M3 CRT

Další a zřejmě poslední speciální edice modelu M3 v karoserii páté generace trojkového BMW, jejíž výroba bude v letošním roce ukončena, dostala do označení navíc písmena CRT.

To znamená "Carbon Racing Technology", z čehož vyplývá, že hlavním úkolem byla pro konstruktéry redukce hmotnosti. Díky aplikaci lehkých kompozitních materiálů CFRP, které mají údajně pevnost oceli, ale jen čtvrtinovou hmotnost, se podařilo snížit váhu speciálu o 45 kg oproti standardní verzi M3. V porovnání se stejně bohatě vybaveným sedanem je pak úbytek hmotnosti ještě markantnější, minus 70 kg. Pohotovostní hmotnosti 1 580 kilogramů bylo dosaženo především instalací nové kapoty motoru a sedačkami s rámem z uhlíkových kompozitů.

BMW M3 CRT
BMW M3 CRT

Pod kapotou M3 CRT bije atmosférický osmiválec o objemu 4,4 litru a výkonu 450 koní při 8 300 otáčkách, tedy tentýž agregát, který pohání i limitovanou edici M3 GTS. S tou má nové CRT ostatně společnou většinu mechanických komponentů, kromě motoru i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, nastavitelný podvozek a výkonnější brzdovou soustavu.

BMW M3 CRT obouvá devatenáctipalcové pneumatiky s rozměrem 245/35 vpředu a 265/35 vzadu, na kterých vystřelí na stovku  za 4,4 vteřiny a dosáhne maximální rychlosti 290 km/h (elektronicky omezeno).

Karoserie je opatřena matným stříbrným lakem a červenými doplňky. Stejnou barevnou kombinaci má i interiér. Důležitá je plaketa na přístrojovce s pořadovým číslem exempláře z limitované edice, která čítá jen 67 kusů. Cena byla stanovena na 3,25 milionu korun.

M5 je silnější a rychlejší

Druhou, podstatně očekávanější novinkou z dílny divize M, je sériové provedení modelu M5 postaveného na bázi "pětkového" sedanu s kódovým označením F10.Vychází z konceptu, který byl oficiálně odhalen 1. dubna v Garchingu a později i na autosalonu v Šanghaji.

Zvenčí se podle předpokladů vzhled finální verze od konceptu nijak zásadně nezměnil, karoserie oblékla jen civilnější zbarvení označené Monte Carlo Blue, černé dvacetipalcové ráfky vystřídala kola s tradičním stříbrným povrchem. 

BMW M5

Od konvenční "pětky", se M5 odlišuje především sedačkami s výraznějším bočním vedením, jinými ciferníky v kapličce pod volantem a několika dalšími detaily. Interiér je řešen s ohledem na cílovou skupiny jako manažerský sporťák, kde se hledí kromě dynamiky také na komfort. Vysloveně sportovní naturel byste uvnitř hledali marně.

Tím nejpodstatnějším na nové M5 je samozřejmě pohonná jednotka. O pohon se bude starat motor V8 M Twin Power Turbo o objemu 4,4 litru, který pochází z modelů X5M a X6M.

Dlouho se ale spekulovalo o výkonu. Konstruktéry byl naladěn na rovných 560 koní, tedy o pět víc, než mají "emková" SUV. Ve srovnání s předchozí generací M5 je pak novinka o 53 koní výkonnější.

Dvojitě přeplňovaný osmiválec vyniká i hodnotou krotícího momentu a především křivkou jeho průběhu. Mocných 680 Nm je totiž využitelných od 1 500 do 5 750 otáček. Kroutící moment na kola zadní nápravy přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka M DCT.

Od standardního sedanu pětkové řady se M5 odlišuje jinou kinematikou náprav, má elektronicky řízené tlumiče a sportovní režim stabilizačního sytému nazvaný M Dynamic. Standardem je výkonnější brzdová soustava a elektronický samosvorný diferenciál na zadní nápravě, který umožňuje proměnné rozdělení hnací síly mezi obě kola v rozmezí od 0 do 100 %.

BMW M5
BMW M5

Nová, 1 870 kg vážící generace M5 zvládne sprint na stovku za 4,4 sekundy (stejně jako M3 CRT a M3 GTS) a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Po továrním odblokovaní se maximálka zvýší dokonce na 305kilometrovou rychlost. Kilometr s pevným startem zvládne podle údajů výrobce za 21,9 vteřiny. Základní cena modelu byla stanovena na 102 700 eur, tedy zhruba 2,5 milionu korun.

Nürburgring

Bájný okruh, kde se konala Grand Prix Německa a na kterém při ní v roce 1976 málem uhořel Niki Lauda. Kvůli jeho hrozivé nehodě se na neskutečně náročném a velmi nebezpečném okruhu už závody F1 nejezdí. Nahradil ho nově vybudovaný "nový Nürburgring". Na jedenadvacetikilometrové Nordschleife (severní smyčce) v lesích pohoří Eifel dnes ale ladí podvozky svých sportovních modelů snad každá automobilka. Trénují tam i škodovky).

Na okruh – pro svou obtížnost zvaný "zelené peklo" – míří také davy nadšených řidičů, kteří si chtějí vyzkoušet své umění a rozpumpovat adrenalin. V zatáčkách Severní smyčky ztratí kuráž i největší suverén. Po úzkém okruhu se valí nabroušené hatchbacky, ječící supersporty, upravené speciály a mezi nimi prolétávají motorkáři. Dlouhý okruh si i zkušený pilot zapamatovává jen velmi pomalu. Bojí se tu snad každý. Havárie jsou na denním pořádku.

Dobrý čas z Nordschleife značí punc kvality a závodnické geny. Zajetými časy z Nordschleife se automobilky chlubí před zákazníky a posmívají se pomalejší konkurenci.

BMW M5

Vyhlášené je "ring taxi", ve kterém zájemce provezou po okruhu profesionální závodníci. Jízdou bokem na centimetry od svodidel straší posádku ve válečnicky vystrojených BMW M5. Hlavní hvězdou "taxikářů" je Němka Sabine Schmitzová, po peripetiích bláznivých taxíků z konce loňského roku se chystá na další sezonu. Opět pod patronací BMW v ní hlavní roli hrají M-pětky. Však se ta nejnovější chlubí časem 7 minut 55 sekund. Jen pro srovnání: stejným časem, jakého dosáhl nový manažerský superexpres z Garchingu, se v roce 2005 chlubilo supersportovní Ferrari F430.

,