Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezklíčkové odemykání aut nahrává zlodějům. Potíže budou s pojišťovnou

  17:30aktualizováno  17:30
Systémy bezklíčkového odemykání „keyless“ se šíří nabídkami automobilek. Podle švýcarského autoklubu TCS jsou ale nebezpečné z hlediska ochrany vozu.

Test systémů bezkíčkového odemykání aut | foto: ADAC

Vozy vybavené touto komfortní funkcí jsou mnohem jednodušší na vykradení než ty s klasickým provedením ovládaným klíčem, na kterém musí řidič mačkat příslušné tlačítko. Švýcarský autoklub TCS otestoval „keyless“ odemykání u 24 nových aut.

Bezklíčkové odemykání je stále rozšířenější, výrobci ho nabízejí za několikatisícový příplatek často i pro malá auta.

Systém obvykle funguje tak, že auto samo najde klíč, který má řidič v kapse, a při uchopení kliky automaticky odjistí zámky. Auto je možné otevřít bez toho, aby bylo třeba mačkat ovladač na klíči. Tento systém je často spojený s další funkcí, která umožňuje bezklíčkové startování. Šoférovi stále stačí mít klíč v kapse a auto oživí stiskem tlačítka na přístrojové desce.

Klíčky do lednice

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

Šperháky a další nádobíčko ničící auto je minulostí. Zloději dnes používají elektronická „udělátka“. Čtěte zde

Test, na kterém se s TCS podílel také německý autoklub ADAC, odhalil, že překonání bezklíčkového zamykání je pro zloděje hračka. S pomocí speciálního podomácku vyrobeného přístroje otevřou auto bez poškození za pár sekund. Autokluby použily pro test zařízení, k jehož obsluze jsou potřeba dva chmatáci. První se musí se speciálním zesilovačem přiblížit na dosah klíče od vozu. Stačí, aby ho měl třeba v kapse kabátu přehozeném přes židli v restauraci. Nebo v kabelce pověšené na nákupním vozíku. Druhý se s přijímačem pak přiblížil k autu a jednoduše ho otevřel. „Tímto způsobem se prodlouží o víc sto metrů dosah signálu pro otevření a nastartování vozu,“ uvádí TCS.

Otevřít a nastartovat jdou všechny

Autokluby otestovaly bezklíčkové systémy 24 vozidel uvedených do provozu od března 2012 do prosince 2015. U všech se podařilo s pomocí speciálního přístroje auto otevřít a nastartovat.

Byly to: Audi A3, A4, A6, BMW řady 7, Citroën DS4, Ford Galaxy a Ecosport, Honda HR-V, Hyundai Santa-Fe, Kia Optima, Lexus RX450h, Range ROver Evoque, Renault Traffic, Mazda MX-5, Mini Clubman, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai a Leaf, Opel Ampera, Ssangyong Tivoli, Subaru Levorg, Toyota RAV4, Volkswagen Golf a Touran.

Systémy bezklíčkového startování fungují tak, že nechají motor nastartovaný, i když klíček opustí vůz. S vozidlem je pak možno jezdit, dokud mu nedojde palivo nebo dokud řidič motor sám nevypne.

TCS zmiňuje také následné komplikace při jednání s pojišťovnou. Pokud se totiž policii podaří ukradený vůz dohledat, pravděpodobně neodhalí poškození vozu. Stejné to bude i při vykradení. Je pravděpodobné, že pojišťovna bude dělat problémy s náhradou škody. „Chybí takzvané ́překonání překážky ́, takže pojišťovny takovou věc odmítnou řešit,“ uvádí pro iDNES.cz odborník na pojištění, který nechce být jmenován. Pomoci může v takovém případě třeba záznam z kamerového systému nebo svědecká výpověď.

Švýcarský autoklub vyzývá výrobce aut k posílení bezpečnosti bezklíčkových systémů odemykání. Připomíná také, že tato funkce se dá u většiny modelů aut vypnout.

Autor:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.