Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezklíčkové odemykání aut nahrává zlodějům. Potíže budou s pojišťovnou

  17:30aktualizováno  17:30
Systémy bezklíčkového odemykání „keyless“ se šíří nabídkami automobilek. Podle švýcarského autoklubu TCS jsou ale nebezpečné z hlediska ochrany vozu.

Test systémů bezkíčkového odemykání aut | foto: ADAC

Vozy vybavené touto komfortní funkcí jsou mnohem jednodušší na vykradení než ty s klasickým provedením ovládaným klíčem, na kterém musí řidič mačkat příslušné tlačítko. Švýcarský autoklub TCS otestoval „keyless“ odemykání u 24 nových aut.

Bezklíčkové odemykání je stále rozšířenější, výrobci ho nabízejí za několikatisícový příplatek často i pro malá auta.

Systém obvykle funguje tak, že auto samo najde klíč, který má řidič v kapse, a při uchopení kliky automaticky odjistí zámky. Auto je možné otevřít bez toho, aby bylo třeba mačkat ovladač na klíči. Tento systém je často spojený s další funkcí, která umožňuje bezklíčkové startování. Šoférovi stále stačí mít klíč v kapse a auto oživí stiskem tlačítka na přístrojové desce.

Klíčky do lednice

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

Šperháky a další nádobíčko ničící auto je minulostí. Zloději dnes používají elektronická „udělátka“. Čtěte zde

Test, na kterém se s TCS podílel také německý autoklub ADAC, odhalil, že překonání bezklíčkového zamykání je pro zloděje hračka. S pomocí speciálního podomácku vyrobeného přístroje otevřou auto bez poškození za pár sekund. Autokluby použily pro test zařízení, k jehož obsluze jsou potřeba dva chmatáci. První se musí se speciálním zesilovačem přiblížit na dosah klíče od vozu. Stačí, aby ho měl třeba v kapse kabátu přehozeném přes židli v restauraci. Nebo v kabelce pověšené na nákupním vozíku. Druhý se s přijímačem pak přiblížil k autu a jednoduše ho otevřel. „Tímto způsobem se prodlouží o víc sto metrů dosah signálu pro otevření a nastartování vozu,“ uvádí TCS.

Otevřít a nastartovat jdou všechny

Autokluby otestovaly bezklíčkové systémy 24 vozidel uvedených do provozu od března 2012 do prosince 2015. U všech se podařilo s pomocí speciálního přístroje auto otevřít a nastartovat.

Byly to: Audi A3, A4, A6, BMW řady 7, Citroën DS4, Ford Galaxy a Ecosport, Honda HR-V, Hyundai Santa-Fe, Kia Optima, Lexus RX450h, Range ROver Evoque, Renault Traffic, Mazda MX-5, Mini Clubman, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai a Leaf, Opel Ampera, Ssangyong Tivoli, Subaru Levorg, Toyota RAV4, Volkswagen Golf a Touran.

Systémy bezklíčkového startování fungují tak, že nechají motor nastartovaný, i když klíček opustí vůz. S vozidlem je pak možno jezdit, dokud mu nedojde palivo nebo dokud řidič motor sám nevypne.

TCS zmiňuje také následné komplikace při jednání s pojišťovnou. Pokud se totiž policii podaří ukradený vůz dohledat, pravděpodobně neodhalí poškození vozu. Stejné to bude i při vykradení. Je pravděpodobné, že pojišťovna bude dělat problémy s náhradou škody. „Chybí takzvané ́překonání překážky ́, takže pojišťovny takovou věc odmítnou řešit,“ uvádí pro iDNES.cz odborník na pojištění, který nechce být jmenován. Pomoci může v takovém případě třeba záznam z kamerového systému nebo svědecká výpověď.

Švýcarský autoklub vyzývá výrobce aut k posílení bezpečnosti bezklíčkových systémů odemykání. Připomíná také, že tato funkce se dá u většiny modelů aut vypnout.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz