Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečí: Dopřejte ho i dětem

aktualizováno 
Vozit dítě připoutané by mělo být stejně samozřejmé, jako je použití bezpečnostního pásu dospělými. Neméně důležité je vybrat pro potomka správnou autosedačku.

Dětské autosedačky v testu ADACu | foto: ADAC

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
VELKÝ TEST AUTOSEDAČEK 

V minulém roce při nehodách osobních aut v Česku zemřelo 22 dětí. Nepřipoutána jich byla více než polovina. Přitom je dost možné, že alespoň některé mohly žít. Stačilo, aby byly upoutány v autosedačce.

"Při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti utrpí dítě i v sedačce s velkou pravděpodobností nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody či menší kolize naprosto zásadně, dítě pak často vyvázne bez jakéhokoliv zranění," říká Marcela Žižková z ministerstva dopravy. Malý pasažér by proto měl být připoután vždy.

Typy autosedaček
Autosedačky lze rozdělit do tří základních skupin podle váhy a věku dítěte. Tou první je skupina pro děti o váze 10 nebo až 13 kilogramů. Tyto děti by se měly přepravovat vleže a vždy hlavou dopředu ve směru jízdy.

Pro takto malé pasažéry je nejideálnější přenosná kolíbka, která potomkovi vydrží asi rok. Doma do ní dítě dáte a přenesete do auta, aniž je ho potřeba budit.

"U této kategorie je potřeba si dát pozor na uchycení sedačky," říká majitel prodejny s autosedačkami Pavel Erben. "Sedačky do protisměru potřebují tříbodový bezpečnostní pás. A ty bývají v některých starších autech příliš krátké. Problematickým autem je Škoda Favorit, ale doporučuji to vyzkoušet u všech aut straších sedmi let."

Takzvané kolíbky rodiče často vozí na sedadle spolujezdce. Pokud je auto vybaveno v tomto místě airbagem, je nutné ho vypnout. Jestliže to nejde, dítě musí být vzadu. Boční airbagy dítě nijak nehrozí na žádném místě ve voze.

Další možností, jak vozit takto malé dítě, je pořízení sedačky tradiční podoby pro děti do čtyř let. "Mimino v ní úplně neleží. Je to varianta pro ty, kteří vědí, že během prvního roku dítěte budou jezdit minimálně. Autosedačku tak nebudou muset měnit po roce, ale až za čtyři roky. Dítě ale nebude mít takové pohodlí," říká Martina Dvianová z internetového obchodu Dětský dům.

U kategorií sedaček pro děti do 18 kilogramů je podle Pavla Erbena výběr opravdu veliký. Jen v této skupině existují modely, které umožňují montáž na dvoubodový pás, což uvítají rodiny s více než dvěma dětmi.

"I rodina s menším vozem může vozit tři bezpečně připoutané děti. Měl jsem zákazníka se dvěma ročními a jedním čtyřletým dítětem, který má Škodu Felicia, a na zadní sedadlo jsme tři autosedačky dostali," vzpomíná Pavel Erben.

Pro starší děti o váze 15 až 36 kilogramů se prodávají sedačky, které už využívají pás vozidla, mají boční části na držení spícího potomka, oddělitelný sedák a výškově nastavitelnou opěrku hlavy. U větších dětí je možné koupit i samostatný sedák.

Na nejlevnější pozor
Stejně jako u většiny výrobků, vliv na kvalitu autosedačky má cena. U těch pro nejmenší miminka je cena pod 1500 korun podezřelá. V kategorii do 18 kilogramů se rozumná hranice pohybuje mezi částkou 2000 a 2500 korun.

"Co stojí pod dva tisíce, je ošizené na všem, na čem se dá ušetřit. To znamená hlavně na materiálu a na funkcích. Projeví se to jak na uživatelském komfortu, tak nakonec i na bezpečnosti," radí Erben. Příkladem může být autosedačka, u níž je při každém použití potřeba utahovat pásy na dvou místech.

Co u autosedačky nepodcenit

1. Vybírejte podle váhy a věku
Chraňte své dítě používáním správné dětské autosedačky, která poskytuje standardní zabezpečení a je vhodná pro váhu a výšku vašeho dítěte. Nikdy nevozte dítě bez správné sedačky, i když jedete na krátkou vzdálenost.

2. Správná montáž
Když umísťujete dětskou sedačku do auta, vždy se řiďte přiloženým návodem. Pokud dáte autosedačku na místo spolujezdce, vypněte airbag. Ujistěte se, že dětská sedačka je správně umístěna vždy, když ji chcete použít. Pokud je sedačka dobře připoutána, nedá se s ní téměř pohnout.

3. Při poutání nespěchejte
Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (popruhy těsně přiléhají k tělu, jen plochou dlaň lze protáhnout), že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk. Vyvarujte se silného navrstvení oblečení.

4. Jděte příkladem
Dávejte sami dobrý příklad tím, že při každé jízdě používáte bezpečnostní pás.

5. Použité prohlédněte
Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční. Vyzkoušejte ji i s dítětem ve svém autě. Chtějte český návod k použití.


"V praxi to často skončí tak, že rodiče se tím nebudou zdržovat a pásy nedotáhnou. Funkce sedačky pak téměř ztrácí smysl. Přitom stačí přidat pár stovek a koupit výrobek, který umožňuje stažení jedním jednoduchým pohybem," vysvětluje Pavel Erben.

Sedačky, které mohou využít děti až do 36 kilogramů, se dají koupit i za 2500 korun. Nejlevnější jsou jednoduché sedáky. Kvalitní se dá pořídit za 500 korun.

Vyhněte se omylům

* nepoutejte malé dítě (menší 150 centimetrů) standardním bezpečnostním pásem, pás jde dítěti přes krk a při nárazu se může uškrtit

* nedržte dítě v náruči v autě - při nárazu ho nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kilogramů by maminka musela být schopna udržet 300 kilogramů), naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla
* nepoutejte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem - při nárazu dítě rozdrtíte svou tíhou

Zdroj: Besip

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz