Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečné jsou všechny přejezdy. Nebezpečný je nezodpovědný řidič

  13:30aktualizováno  16:39
Do železničních přejezdů se ročně investuje 150 milionů. Vybavit jeden plnými závorami představuje asi deset milionů. "Závory jsou ale jen doplňkem. Někteří řidiči vjíždějí na přejezd v okamžiku, kdy se začnou závory zvedat, ale červená světla jsou stále v činnosti," varoval v on-line rozhovoru Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Přejezdy jsou bezpečné

"Doba po kterou bliká světlo na přejezdu před přejetím vlaku je přesně vypočítána podle traťové rychlosti a je nastavena pro nejpomalejší a nejdelší vozidlo, které u nás smí jezdit a pro nejpomalejšího chodce. Je to preventivní opatření," vysvětlil Halla. "Všechny přejezdy splňují podmínky pro bezpečný provoz," tvrdí nekompromisně. "Bezpečné jsou všechny přejezdy. Nebezpečným udělá přejezd až nezodpovědný řidič."

Z dosavadního vývoje nehod podle Správy železniční dopravní cesty vyplývá, že je třeba se zaměřit na chování účastníků silničního provozu, výuku v autoškolách a na prevenci, protože nehody způsobují řidiči. "Ideální přejezd je pro nás mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd nebo podjezd. To už se ale bavíme o mnohem vyšších nákladech," vysvětluje.

"S modernizací přejezdů postupujeme v rámci staveb a finančních možností. Kdybychom chtěli dovybavit všechny přejezdy světly a závorami, potřebovali bychom přibližně 40 miliard korun."

Nejrizikovějšími faktory jsou podle Hally bydliště v okruhu třiceti kilometrů od přejezdu, což řidiče vede k automatickému chování na přejezdu, který "znám". "Pak určitě spěch a arogance. Na letošním číslu se zřejmě podepsala nejen pro řidiče velice náročná zima."

Závory jsou jen doplněk

V České republice je 8 274 železničních přejezdů, závorami je vybaveno 1 041. Na 4 574 je pouze výstražný kříž. Halla ovšem zdůrazňuje: "Řidič se má řídit vždy pouze světly, závory jsou jen optickým a psychologickým doplňkem, i podle vyhlášky."

Všechny přejezdy označeny jednotným číslem (například P12345) na zadní straně výstražníku nebo dopravní značky "Železniční přejezd". Když řidič zjistí závadu, stačí zavolat na linku tísňového volání a číslo přejezdu nahlásit.

Tragédie na přejezdech pokračují

Řidič vjel na přejezd a zemřel. Stále častější titulek. Letošní rok patří k nejtragičtějším. Při včerejší nehodě u Třebechovic pod Orebem tlačil vlak auto přes 300 metrů. A o víkendu smetl dokonce policejní vůz.

Řidič zřejmě přehlédl červenou na přejezdu nedaleko benzinové čerpací stanice v Třebechovicích a vjel na koleje, právě když tudy projížděl osobní vlak. Šofér nehodu nepřežil. Podle královéhradecké policejní mluvčí Anny Pešavové ve vlaku cestovalo asi 120 lidí, kterým se nic nestalo. V sobotní nehodě se střetla v Českém Těšíně policejní fabie s motorákem jedoucím z Frýdku-Místku. To jsou nejčerstvější příspěvky do smutné statistiky.

V pondělí zveřejnila drážní inspekce údaje za letošní první čtvrtletí. Jsou nejtragičtější za poslední čtyři roky. Na přejezdech v Česku zemřelo 15 lidí.

online rozhovor

Odpovědi Pavla Hally čtěte ZDE

Tragická nehoda u Třebechovic byla už stou letošní nehodu na přejezdu. "Za uplynulých 12 dní je to už čtrnáctá nehoda a čtyři tragicky usmrcení lidé. V roce 2007 za první tři měsíce roku zahynuli na následky střetnutí vlaku s automobilem na železničním přejezdu tři lidé a v období od 1. do 12. dubna 2007 jeden," vypočítává Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

"Oproti roku 2008 dochází kvůli zvýšenému počtu nehod i k nárůstu usmrcených o 50 procent, ale v porovnání s rokem 2007 již monitorujeme navýšení počtu mrtvých při mimořádných událostech na železničních přejezdech o 650 procent," dodává.

Většinu nehod zaviní řidiči aut

V Evropě se každoročně stane nejméně 600 lidí oběťmi dopravních nehod na železničních přejezdech. "Je přitom prokázáno, že v celoevropském měřítku 95 procent těchto nehod zaviní účastníci silničního provozu," říká Pavel Halla.

Při střetu na přejezdu jde o obrovský nepoměr sil. "Konečným místem zásahu hasičů u nehod na přejezdech jsou místa až několik stovek metrů za přejezdem. Často je také auto narolováno při vzpříčení o pražce pod lokomotivu," popisuje Halla. Vždy jsou prošetřovány okolnosti nehody dvěma nezávislými orgány: Drážní inspekcí ČR a Policií ČR. "Smutná statistika je ve všech případech dílem řidičů," zdůrazňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Prozatím nejhorší letošní nehoda se stala 18. ledna ve 13:58 na přejezdu zabezpečeném výstražnými světly bez závor v Troubsku na Brněnsku. "Střetl se tam osobní vlak jedoucí z Brna do Jihlavy s osobním autem. Na místě byli dva mrtví," připomíná Halla.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.