Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečně telefonovat? Prý nemožné!

aktualizováno 
- Pokud se automobilisté domnívají, že rizika řízení vozu s telefonem u ucha sníží tím, že si pořídí tzv. handsfree sadu za pár tisíc korun, tak se mýlí. Z praktického testu německého spotřebitelského časopisu Stiftung Warentest plyne, že řidiče za jízdy ruší každé volání. Za jedinou vhodnou variantu magazín označil montáž handsfree sady s hlasovým vytáčením volaného čísla. Taková technika však na tuzemském trhu stojí dohromady s telefonem zhruba 35 tisíc korun.
K testu nakoupil Stiftung Warentes dvanáct handsfree sad - od nejjednodušších a nejlevnějších až po nejdražší. Hlavně lacinější výrobky označil za nebezpečné, neboť špatná kvalita přenášeného hovoru někdy šoféra stresuje více než telefonování s přístrojem u ucha. Chování řidiče během testu ve voze sledovaly dvě kamery. Natočené šoty potvrdily, že vyťukání nebo vyhledání čísla na telefonu řidiči trvá až 15 vteřin. To znamená, že při stokilometrové rychlosti auto nekontrolovaně ujede přes čtyři stovky metrů. Při použití levnější sady handsfree je navíc nutné ztlumit rádio, což řidičovu nepozornost prodlužuje o dalších pět sekund. Nebezpečnou volbu čísla může zastoupit pouze zařízení s hlasitým voláním, které funguje tak, že řidič vysloví jméno volaného a číslo se automaticky vytočí. Ta je ale v Česku k mání jen k drahým telefonům - v sadě s nimi za už zmíněných zhruba 35 000 korun. Odborníci měřili testovaným řidičům i krevní puls. Ten se zvýší s každým voláním, ale nejvíce s telefonem u ucha (o 16 procent), o něco méně se sadou handsfree a nejméně se systémem hlasité volby čísla. Schopnost soustředit se na jízdu pak zaznamenává stejné změny jako výkyvy srdeční frekvence. Záznamy z kamery ukázaly, že řidič rozrušený telefonem u ucha nedal v městském provozu třikrát z dvanácti průjezdů křižovatkami přednost v jízdě a jednou značku opomenul i řidič se sadou handsfree. O pravděpodobně jediné bezpečné sady s hlasitým voláním je v tuzemsku malý zájem. "Co si pamatuji, dělali jsme poslední dobou jen jednu," potvrzuje Petr Fouček z říčanského servisu, kde se montáži sad do aut věnují. "Zákazníci mají zájem hlavně o lehké přenosné sady a o pevné instalační sady," konstatuje Alexandr Winkler, zástupce ředitele společnosti Eurotel. Obě zmíněné sady mají však k bezpečnosti daleko. "Připouštím, že nejlepším řešením je hlasové vytáčení. Ale dokud bude tato technika drahá, nezbývá než apelovat na zdravý rozum řidičů. Nelze opomenout, že většina handsfree telefonování v autě usnadní," doplňuje Winkler. "Vývoj telefonů jde rychle kupředu a za dva nebo tři roky už nebudou klávesy na přístroji nutné." Česká republika je jednou z posledních evropských zemí, kde telefonování v autě není řidičům zakázáno. "To by se mělo změnit od ledna roku 2001," tvrdí Jiří Konečný z ministerstva dopravy. Otázkou zůstává, které druhy handsfree sad nakonec zákon umožní používat, a které ne. Zatím je jisté, že rozdíly mezi jednotlivými technikami jsou značné, a k tomu se ukazuje, že i telefonování se sebelepším zařízením řidiče ruší.



Mikrofony, sluchátka i reproduktory hadsfree sad jsou ve skutečnosti mnohem menší, ale ani s nejlepší technikou není telefonování za jízdy bezpečné.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.