Bezpečně telefonovat? Prý nemožné!

- Pokud se automobilisté domnívají, že rizika řízení vozu s telefonem u ucha sníží tím, že si pořídí tzv. handsfree sadu za pár tisíc korun, tak se mýlí. Z praktického testu německého spotřebitelského časopisu Stiftung Warentest plyne, že řidiče za jízdy ruší každé volání. Za jedinou vhodnou variantu magazín označil montáž handsfree sady s hlasovým vytáčením volaného čísla. Taková technika však na tuzemském trhu stojí dohromady s telefonem zhruba 35 tisíc korun.
K testu nakoupil Stiftung Warentes dvanáct handsfree sad - od nejjednodušších a nejlevnějších až po nejdražší. Hlavně lacinější výrobky označil za nebezpečné, neboť špatná kvalita přenášeného hovoru někdy šoféra stresuje více než telefonování s přístrojem u ucha. Chování řidiče během testu ve voze sledovaly dvě kamery. Natočené šoty potvrdily, že vyťukání nebo vyhledání čísla na telefonu řidiči trvá až 15 vteřin. To znamená, že při stokilometrové rychlosti auto nekontrolovaně ujede přes čtyři stovky metrů. Při použití levnější sady handsfree je navíc nutné ztlumit rádio, což řidičovu nepozornost prodlužuje o dalších pět sekund. Nebezpečnou volbu čísla může zastoupit pouze zařízení s hlasitým voláním, které funguje tak, že řidič vysloví jméno volaného a číslo se automaticky vytočí. Ta je ale v Česku k mání jen k drahým telefonům - v sadě s nimi za už zmíněných zhruba 35 000 korun. Odborníci měřili testovaným řidičům i krevní puls. Ten se zvýší s každým voláním, ale nejvíce s telefonem u ucha (o 16 procent), o něco méně se sadou handsfree a nejméně se systémem hlasité volby čísla. Schopnost soustředit se na jízdu pak zaznamenává stejné změny jako výkyvy srdeční frekvence. Záznamy z kamery ukázaly, že řidič rozrušený telefonem u ucha nedal v městském provozu třikrát z dvanácti průjezdů křižovatkami přednost v jízdě a jednou značku opomenul i řidič se sadou handsfree. O pravděpodobně jediné bezpečné sady s hlasitým voláním je v tuzemsku malý zájem. "Co si pamatuji, dělali jsme poslední dobou jen jednu," potvrzuje Petr Fouček z říčanského servisu, kde se montáži sad do aut věnují. "Zákazníci mají zájem hlavně o lehké přenosné sady a o pevné instalační sady," konstatuje Alexandr Winkler, zástupce ředitele společnosti Eurotel. Obě zmíněné sady mají však k bezpečnosti daleko. "Připouštím, že nejlepším řešením je hlasové vytáčení. Ale dokud bude tato technika drahá, nezbývá než apelovat na zdravý rozum řidičů. Nelze opomenout, že většina handsfree telefonování v autě usnadní," doplňuje Winkler. "Vývoj telefonů jde rychle kupředu a za dva nebo tři roky už nebudou klávesy na přístroji nutné." Česká republika je jednou z posledních evropských zemí, kde telefonování v autě není řidičům zakázáno. "To by se mělo změnit od ledna roku 2001," tvrdí Jiří Konečný z ministerstva dopravy. Otázkou zůstává, které druhy handsfree sad nakonec zákon umožní používat, a které ne. Zatím je jisté, že rozdíly mezi jednotlivými technikami jsou značné, a k tomu se ukazuje, že i telefonování se sebelepším zařízením řidiče ruší.



Mikrofony, sluchátka i reproduktory hadsfree sad jsou ve skutečnosti mnohem menší, ale ani s nejlepší technikou není telefonování za jízdy bezpečné.