Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnější vůz se rodí dlouho

  10:43aktualizováno  10:43
Srazí-li se dnes automobil vyráběný v sedmdesátých či osmdesátých letech s nějakým vozem, který má současnou moderní konstrukci, dosti často se stane, že osádku starého vozu odváží záchranka. Kdežto pasažéři z moderního auta vystoupí takřka nezraněni. Nejde jen o airbagy. Navíc hodně záleží na tom, v jaké rychlosti se havárie stane. Článek o airbagu ZDE!

Ani sebelépe zkonstruovaná auta a plná výbava pasivní bezpečnosti neochrání někoho, kdo ve stopadesátce narazí do stromu. "Pasivní bezpečností lidí v automobilech se začali jako první na světě zaobírat Švédové v automobilkách Volvo a Saab," vzpomíná uznávaný motoristický novinář Milan Josíf. Právě odtud se začalo šířit zavádění bezpečnostních pásů. "Dalším, kdo do této oblasti přinesl mnoho nového, byli Němci, konkrétně firma Mercedes-Benz," pokračuje Josíf. Tam se vážně začali zabývat problémem deformačních zón, řešili, co udělat s volantem, který v těch dobách řidičům při srážce působil velmi vážná poranění trupu. Problém začal zajímat i příslušné odborníky v USA.

Nakonec se dospělo k tomu, že je nutno sladit jak aktivní, tak i pasivní bezpečnost. To znamená, že je nutno automobil konstruovat tak, aby měl natolik dobré jízdní vlastnosti, že řidičům pomůže zvládnout i obtížné situace. K tomu samozřejmě přispívá i stále lepší výhled z vozu. Helen Petrauskas, manažer úseku bezpečnosti společnosti Ford Motor Company, uvádí, že více než devadesát procent všech důležitých informací se k řidiči dostává formou vizuálního vstupu čelním a bočními okny. "Jestliže zvýšíme kvalitu těchto vizuálních informací, tak můžeme také zvýšit schopnost řidiče činit správná rozhodnutí v obtížných situacích, a tudíž předejít kolizím." Z těchto předpokladů vycházeli tvůrci při konstrukci nového progresivního automobilu. "Jestliže řidič usedne do sedadla, určený senzor identifikuje polohu jeho očí.

Sedadlo se pak samočinně nastaví tak, aby se přizpůsobilo poloze očí. Řidič má tudíž k dispozici nejširší zorné pole. Následně se poloze řidiče přizpůsobí poloha podlahy, pedálů, volantu a středového panelu včetně řadicí páky," vysvětluje Petrauskas. Výhled z vozu Volvo je opravdu nebývalý i díky tomu, že řidič se může dívat skrze boční části rámu čelního skla. Tyto sloupky mají komorovou konstrukci kombinovanou s průhledným plexisklem. Sloupky mezi předními a zadními dveřmi sledují obrysy rámu sedadla, aby řidič měl k dispozici ničím neomezovaný pohled šikmo dozadu.

Navíc je ve voze namontováno čidlo, které měří vzdálenost od vozidel jedoucích vzadu a vedle automobilu a upozorní řidiče, jestliže se v jeho zadním tzv. mrtvém úhlu nacházejí vozidla. Kamery, které jsou integrovány do vnějších zpětných zrcátek, sledují provoz za vozidlem. Mohou tak řidiči zobrazit, co se děje v tomto "mrtvém úhlu", a infračervený zesilovač světla zlepšuje vidění v noci za hranici dosahu hlavních světlometů.

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.