Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Petr Lamberk, MF DNES

Bezpečnost aut se zvyšuje, řidičů ale umírá stále víc

  • 42
Bezpečnost osobních automobilů se zvyšuje, přesto na českých silnicích umírá stále více řidičů. Jak vyplývá ze statistik policejního prezidia, podíl úmrtí řidičů osobních aut na celkovém počtu obětí na silnicích se od roku 1980 zhruba zdvojnásobil.

V roce 1980 si dopravní nehody vyžádaly 1 261 obětí, z toho 218 lidí, tedy 17 procent ze všech usmrcených, sedělo za volantem osobního vozu.

Mezi lety 1985 a 1992 se podíl usmrcených řidičů pohyboval nad 20 procenty a od konce roku 1993 neklesl poměr úmrtí lidí za volantem osobních aut pod 30 procent oproti celkovému počtu obětí dopravních nehod.

V loňském roce zemřelo podle statistik ministerstva vnitra při silničních nehodách 1 123 lidí, 37 procent z nich byli řidiči osobních aut.

"Zvýšil se počet aut a dá se říct, že se nezvýšil počet obyvatel," říká Václav Špička z Autoklubu ČR.

"V autech jezdí míň lidí, než jezdívalo předtím. I to by mohl být důvod," vysvětlil Špička.

Se Špičkovým názorem se ztotožnil i dopravní expert Stanislav Huml. "To je logická úvaha. V autech stále více sedí jen jeden člověk," podotkl Huml.

Jezdí čím dál častěji ženy a v rodině není už jen jedno, ale dvě tři auta," dodal.

V roce 1993 bylo osobních aut zhruba 2,6 milionu. Pro rok 2006 uvádí statistika Centrálního registru vozidel ČR přes 4,1 milionu registrovaných osobních aut. Počet obyvatel ČR se ovšem za stejné období snížil téměř o 47 000, na zhruba 10,29 milionu lidí.

Podíl usmrcených řidičů osobních aut na celkovém počtu obětí dopravních nehod od roku 1980

rok počet usmrcených řidičů
osobních aut
počet obětí dopravních nehod podíl úmrtí řidičů
na celkovém počtu obětí v procentech
1980 218 1261 17
1981 222 1199 19
1982 192 1058 18
1983 183 1050 17
1984 152 928 16
1985 199 987 20
1986 183 896 20
1987 188 915 21
1988 212 956 22
1989 225 1078 21
1990 317 1291 25
1991 348 1331 26
1992 444 1532 29
1993 452 1524 30
1994 527 1637 32
1995 487 1588 31
1996 477 1568 30
1997 527 1597 33
1998 471 1360 35
1999 457 1455 31
2000 467 1486 31
2001 430 1334 32
2002 457 1431 32
2003 510 1447 35
2004 495 1382 33
2005 433 1286 34
2006 373 1063 35
2007 420 1123 37

,