Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost aut v Jižní Americe je tragická, airbagy jsou nadstandard

  15:10aktualizováno  15:10
V Jižní Americe před nedávnem začal podobný program nárazových testů, který již dlouhou dobu probíhá v Evropě, USA, Austrálii, Japonsku a dalších zemích. Testy Latin NCAP odhalují, že bezpečnost tamních aut je doslova tragická.

Brazilský Fiat Uno neuspěl kvůli chabé bezpečnostní výbavě v nárazových testech | foto: Fiat

Latinská Amerika má podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) nejvyšší úmrtnost při automobilových haváriích, přepočteno na obyvatele. S tím, jak se automobily stávají v Jižní Americe stále běžnějšími, navíc tento problém výrazně narůstá.

Například Brazílie je čtvrtým největším automobilovým trhem na světě a je na nejlepší cestě stát se trojkou. Podle analytiků má Brazílie do pěti let předstihnout Japonsko a před ním už budou pouze Čína a USA. Odborníci se domnívají, že latinskoamerické státy budou muset začít bezpečnost vozů regulovat.

Nově vzniklá Latin NCAP totiž zatím nemá na tamním trhu příliš velkou váhu a ani oporu ve vyhláškách nebo zákonech. Organizace prozatím otestovala a zveřejnila výsledky osmnácti v jihoamerickém regionu nejprodávanějších modelů. Zjistila, že jejich bezpečnost je hluboko pod úrovní aut prodávaných v USA nebo Evropě. Testy Latin NCAP jsou velmi podobné těm u Euro NCAP. Součástí je například čelní náraz v rychlosti 64 km/h se 40% přesazením. Latin NCAP prozatím hodnotí jen ochranu dospělých a dětí, bezpečnostní výbavu a ochranu chodců ponechává stranou.

V době, kdy jsou v Evropě zcela běžná čtyř a pěti hvězdičková hodnocení, se v jihoamerických testech nejběžněji objevují jedna nebo dvě hvězdičky. Důvodů je celá řada, ale společným jmenovatelem jsou úspory. Osm z osmnácti testovaných vozů není vůbec vybaveno airbagy, bezpečnostní výbava zbylé osmnáctky zaostává za tou evropskou nebo americkou. V Jižní Americe se také vyrábí zastaralejší modely, při jejichž konstrukci se na bezpečnost tolik nedbalo. Při výrobě se používají levnější materiály a jednodušší technologické postupy, což opět bezpečnost ovlivňuje.

Jen čtyři vozy zatím dosáhly v crashtestech Latin NCAP na čtyři hvězdičky: Toyota Corolla XEI, Nissan Tiida se dvěma airbagy (stejný model s jedním airbagem má jen tři hvězdy), Chevrolet Cruze a Ford Focus Style. Jen pro srovnání: evropský cruze má plný počet pěti hvězd. A focus je důkazem toho, že jihoamerickému trhu vládnou zcela jiné vozy než v Evropě, jde totiž o předchozí generaci populárního hatchbacku.  V případě Latin NCAP jde navíc o hvězdičky udělené v rámci ochrany dospělých, úroveň ochrany dětí se často dost liší, žádný vůz v ní nezískal více než tři hvězdy.

Jednu jedinou hvězdičku má ale celá řada vozů od renomovaných výrobců. V seznamu je Peugeot 207, VW Gol Trend, Fiat Palio, Chevrolet Celta, Ford Ka, Chevrolet Corsa nebo Fiat Nuovo Uno. Ve všech případech jde o modely bez airbagů.

Že airbagy bezpečnost výrazně vylepší, dokazují dvě hvězdičky Peugeotu 207 s dvojicí airbagů a tři hvězdy VW Gol a Fiatu Palio ELX, rovněž s dvěma vzduchovými vaky. Na tři hvězdičky dosáhl ještě Chevrolet Meriva, dvě hvězdičky má Nissan March (Micra), což jsou rovněž modely vybavené dvěma airbagy.

Naopak nejhoršího výsledku dosáhl čínský vůz Geely CK1 1.3. Ten nezískal vůbec žádnou hvězdičku a pokračuje tak v sérii nelichotivých výsledků crashtestů řady čínských vozů po celém světě. Právě Čína je dalším trhem, kde se objektivní nárazové testy prozatím nekonají.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.