Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezpečnost aut v Jižní Americe je tragická, airbagy jsou nadstandard

  15:10
V Jižní Americe před nedávnem začal podobný program nárazových testů, který již dlouhou dobu probíhá v Evropě, USA, Austrálii, Japonsku a dalších zemích. Testy Latin NCAP odhalují, že bezpečnost tamních aut je doslova tragická.

Brazilský Fiat Uno neuspěl kvůli chabé bezpečnostní výbavě v nárazových testech | foto: Fiat

Latinská Amerika má podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) nejvyšší úmrtnost při automobilových haváriích, přepočteno na obyvatele. S tím, jak se automobily stávají v Jižní Americe stále běžnějšími, navíc tento problém výrazně narůstá.

Například Brazílie je čtvrtým největším automobilovým trhem na světě a je na nejlepší cestě stát se trojkou. Podle analytiků má Brazílie do pěti let předstihnout Japonsko a před ním už budou pouze Čína a USA. Odborníci se domnívají, že latinskoamerické státy budou muset začít bezpečnost vozů regulovat.

Nově vzniklá Latin NCAP totiž zatím nemá na tamním trhu příliš velkou váhu a ani oporu ve vyhláškách nebo zákonech. Organizace prozatím otestovala a zveřejnila výsledky osmnácti v jihoamerickém regionu nejprodávanějších modelů. Zjistila, že jejich bezpečnost je hluboko pod úrovní aut prodávaných v USA nebo Evropě. Testy Latin NCAP jsou velmi podobné těm u Euro NCAP. Součástí je například čelní náraz v rychlosti 64 km/h se 40% přesazením. Latin NCAP prozatím hodnotí jen ochranu dospělých a dětí, bezpečnostní výbavu a ochranu chodců ponechává stranou.

V době, kdy jsou v Evropě zcela běžná čtyř a pěti hvězdičková hodnocení, se v jihoamerických testech nejběžněji objevují jedna nebo dvě hvězdičky. Důvodů je celá řada, ale společným jmenovatelem jsou úspory. Osm z osmnácti testovaných vozů není vůbec vybaveno airbagy, bezpečnostní výbava zbylé osmnáctky zaostává za tou evropskou nebo americkou. V Jižní Americe se také vyrábí zastaralejší modely, při jejichž konstrukci se na bezpečnost tolik nedbalo. Při výrobě se používají levnější materiály a jednodušší technologické postupy, což opět bezpečnost ovlivňuje.

Jen čtyři vozy zatím dosáhly v crashtestech Latin NCAP na čtyři hvězdičky: Toyota Corolla XEI, Nissan Tiida se dvěma airbagy (stejný model s jedním airbagem má jen tři hvězdy), Chevrolet Cruze a Ford Focus Style. Jen pro srovnání: evropský cruze má plný počet pěti hvězd. A focus je důkazem toho, že jihoamerickému trhu vládnou zcela jiné vozy než v Evropě, jde totiž o předchozí generaci populárního hatchbacku.  V případě Latin NCAP jde navíc o hvězdičky udělené v rámci ochrany dospělých, úroveň ochrany dětí se často dost liší, žádný vůz v ní nezískal více než tři hvězdy.

Jednu jedinou hvězdičku má ale celá řada vozů od renomovaných výrobců. V seznamu je Peugeot 207, VW Gol Trend, Fiat Palio, Chevrolet Celta, Ford Ka, Chevrolet Corsa nebo Fiat Nuovo Uno. Ve všech případech jde o modely bez airbagů.

Že airbagy bezpečnost výrazně vylepší, dokazují dvě hvězdičky Peugeotu 207 s dvojicí airbagů a tři hvězdy VW Gol a Fiatu Palio ELX, rovněž s dvěma vzduchovými vaky. Na tři hvězdičky dosáhl ještě Chevrolet Meriva, dvě hvězdičky má Nissan March (Micra), což jsou rovněž modely vybavené dvěma airbagy.

Naopak nejhoršího výsledku dosáhl čínský vůz Geely CK1 1.3. Ten nezískal vůbec žádnou hvězdičku a pokračuje tak v sérii nelichotivých výsledků crashtestů řady čínských vozů po celém světě. Právě Čína je dalším trhem, kde se objektivní nárazové testy prozatím nekonají.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...