Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezpečnost autobusů: Chybí jim deformační zóny

  11:07
Někteří cestující z autobusu, který v neděli havaroval v Rakousku, nebyli připoutaní. Jaké další faktory se podepisují na smrti lidí v dálkových autobusech?

Ilustrační foto | foto: Setra

Právníci tvrdí, že řidiči mají povinnost oznámit cestujícím v autobuse, aby si zapnuli bezpečnostní pásy. Názory na jejich používání se však různí.

Hasiči tvrdí, že je z autobusu jednodušší dostat člověka, když je připoutaný, i když autobus leží na střeše.

"V moderním autobuse nesmí pásy chybět, aspoň dvoubodové,“ míní expert na autobusy Radek Vopička.

V autobuse má cestující podvědomý pocit bezpečí, ovšem ten je relativní. "Zmuchlat“ se při havárii může mnohatunový kolos stejně jako osobní auto.

"Autobus nemá žádné deformační zóny. Jeho osmnáct tisíc kilogramů si prorazí cestu i domem bez výrazných problémů. Úlohu deformačních zón přebírají sedadla. Jsou konstruována tak, aby se příslušně deformovala, když do nich cestující narazí zezadu,“ říká Jan Vodstrčil z oddělení homologace výrobce autobusů Karosa.

Výroba autobusů podléhá zhruba šestnácti bezpečnostním směrnicím a předpisům včetně takového, který určuje zachování minimálního prostoru pro přežití cestujících při převrácení autobusu. Tuto normu však nesplňují dvoupatrové autobusy.

Zranění i lidské životy si každoročně vyžádá porušování předpisů ze strany řidičů. Ne v každém dálkovém autobuse mohou například cestující stát za jízdy.

"Kolik lidí může při jízdě stát v uličce a zda vůbec, je dáno zápisem v technickém průkazu, tedy homogolací vozidla. Záleží na typu autobusu,“ říká dopravní expert Stanislav Huml.

Problémy autobusů netkví jen v technických otázkách. Nedodržování předepsaných přestávek, minimální požadavky pro práci řidiče, nepozornost a bezohledné chování ostatních řidičů. To jsou hlavní nešvary, které trápí autobusovou dopravu.

Expert: "Karosy u nás výrazně
překračují svou životnost“

Vedoucí oddělení homologace výrobce autobusů Karosa Jan Vodstrčil říká, že z hlediska pasivní bezpečnosti jsou autobusy na úrovni osobáků.

Které nejčastější závady u autobusů se v minulosti stávaly?
Z hlediska bezpečnosti je v České republice asi největší problém s překračováním plánované životnosti autobusů. Vozy, které byly podle socialistických norem konstruovány na osm let života, jezdí na našich silnicích i dvacet let. Překročením životnosti dochází pochopitelně i ke korozi nosné konstrukce.

Používají autobusy nějaký systém proti převrácení?
Jedna směrnice předepisuje zkoušku stability, při které je nové vozidlo s cestujícími, tedy pochopitelně figurínami, naklápěno na obě strany pod úhlem 28°.
Systémy omezování náklonu jsou stejné jako u osobáků, pérování, tlumiče, stabilizátory.

Autobusy nemají deformační zóny, proč se u nich nevyrábí?
Návrh zavedení deformačních zón už v mezinárodním fóru padl, ale experti OSN zatím sbírají materiál pro přípravu bezpečnostních standardů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...