Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost autobusů: Chybí jim deformační zóny

  11:07aktualizováno  11:07
Někteří cestující z autobusu, který v neděli havaroval v Rakousku, nebyli připoutaní. Jaké další faktory se podepisují na smrti lidí v dálkových autobusech?

Ilustrační foto | foto: Setra

Právníci tvrdí, že řidiči mají povinnost oznámit cestujícím v autobuse, aby si zapnuli bezpečnostní pásy. Názory na jejich používání se však různí.

Hasiči tvrdí, že je z autobusu jednodušší dostat člověka, když je připoutaný, i když autobus leží na střeše.

"V moderním autobuse nesmí pásy chybět, aspoň dvoubodové,“ míní expert na autobusy Radek Vopička.

V autobuse má cestující podvědomý pocit bezpečí, ovšem ten je relativní. "Zmuchlat“ se při havárii může mnohatunový kolos stejně jako osobní auto.

"Autobus nemá žádné deformační zóny. Jeho osmnáct tisíc kilogramů si prorazí cestu i domem bez výrazných problémů. Úlohu deformačních zón přebírají sedadla. Jsou konstruována tak, aby se příslušně deformovala, když do nich cestující narazí zezadu,“ říká Jan Vodstrčil z oddělení homologace výrobce autobusů Karosa.

Výroba autobusů podléhá zhruba šestnácti bezpečnostním směrnicím a předpisům včetně takového, který určuje zachování minimálního prostoru pro přežití cestujících při převrácení autobusu. Tuto normu však nesplňují dvoupatrové autobusy.

Zranění i lidské životy si každoročně vyžádá porušování předpisů ze strany řidičů. Ne v každém dálkovém autobuse mohou například cestující stát za jízdy.

"Kolik lidí může při jízdě stát v uličce a zda vůbec, je dáno zápisem v technickém průkazu, tedy homogolací vozidla. Záleží na typu autobusu,“ říká dopravní expert Stanislav Huml.

Problémy autobusů netkví jen v technických otázkách. Nedodržování předepsaných přestávek, minimální požadavky pro práci řidiče, nepozornost a bezohledné chování ostatních řidičů. To jsou hlavní nešvary, které trápí autobusovou dopravu.

Expert: "Karosy u nás výrazně
překračují svou životnost“

Vedoucí oddělení homologace výrobce autobusů Karosa Jan Vodstrčil říká, že z hlediska pasivní bezpečnosti jsou autobusy na úrovni osobáků.

Které nejčastější závady u autobusů se v minulosti stávaly?
Z hlediska bezpečnosti je v České republice asi největší problém s překračováním plánované životnosti autobusů. Vozy, které byly podle socialistických norem konstruovány na osm let života, jezdí na našich silnicích i dvacet let. Překročením životnosti dochází pochopitelně i ke korozi nosné konstrukce.

Používají autobusy nějaký systém proti převrácení?
Jedna směrnice předepisuje zkoušku stability, při které je nové vozidlo s cestujícími, tedy pochopitelně figurínami, naklápěno na obě strany pod úhlem 28°.
Systémy omezování náklonu jsou stejné jako u osobáků, pérování, tlumiče, stabilizátory.

Autobusy nemají deformační zóny, proč se u nich nevyrábí?
Návrh zavedení deformačních zón už v mezinárodním fóru padl, ale experti OSN zatím sbírají materiál pro přípravu bezpečnostních standardů.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.