Landwind

Landwind - První čínské auto na Evropském trhu Landwind je k mání už nyní. Na českém trhu stojí těsně pod 600 tisíc korun | foto: Landwind

Bezpečnost čínských aut: Je landwind z plechu na konzervy?

  • 173
Čínské automobily vyrazily do světa a vzbudily značnou pozornost díky značně nízkým cenám. Ale velmi rychle přišla ledová sprcha: první bariérové testy naznačily, že vozy z této části Asie nejsou vždy dotaženy na úroveň v Evropě obvyklou.

Čínské automobily na nedávném autosalonu ve Frankfurtu patřily k nejfotografovanějším. Svými tvary většinou připomínají starší evropské modely.

Současně se objevily na trhu, kde zaujaly také velmi nízkou cenou. Nový terénní vůz značky Jiangling (Pozemní vítr - Landwind) stojí necelých 15 000 eur (zhruba 450 000 korun).

Ale vzápětí po prvním zkušebním crash-testu, kdy se zkouší vlastnosti vozu při nárazu, se dostavil šok.

„První čínské auto v Německu se zmačkalo při testu srážky jako plechovka od coly,“ píše časopis Autobild. Absolutní katastrofa! Tenhle vůz by neměl být podle redakce nikdy připuštěn k provozu. Německé motoristické časopisy, na bezpečnost u aut zvlášť citlivé, samozřejmě hned položily otázku: Proč u nás smí vůbec takové auto na silnici?

Landwind v crashtestu

VIDEO 1 

VIDEO 2 (INTERIÉR)

„Něco tak špatného jsem nikdy nezažil,“ kroutil nad troskami vozu hlavou Völker Sandner, vedoucí zařízení pro testování nárazů vozidel německého autoklubu ADAC v Landsbergu.

Opticky čínský vůz připomíná občerstvenou starší generaci vozu Opel Frontera či sesterského Isuzu Rodeo. S těmi však nemá patrně společný ani šroubeček; použité materiály neodpovídají bezpečnostním standardům dneška.

Zbyly jen trosky
Nové vozy mají tuhé karoserie, počítači optimalizované deformační zóny, airbagy vpředu a po straně, napínače i omezovače síly bezpečnostních pásů a za sebou desítky zkušebních testů proti zdi, aby vyhověly platným zákonům a požadavkům. Vůz Jiangling jako by byl z jiného těsta. Po testu vypadal tak, že by cestujícím v případě kolize nezbyl uvnitř prostor k přežití.

V základní verzi je pouze airbag pro řidiče. Ale tomu novináři přisoudili jen funkci jakéhosi alibi pro Evropu. Minul se svým účelem, nedal řidiči, naštěstí v tomto případě plastovému, při čelní srážce možnost přežít. Karoserie vozu Pozemní vítr je tak měkká, „jako by byla svařována z recyklovaného plechu od konzerv“, komentuje jízlivě Autobild. A volant zasadí řidiči pravděpodobně konečný smrtící hák na bradu.

Čínská auta v Česku?
Co do počtu třetí největší autobazar, který se zabydlel na zdejší půdě, Auto Diskont, uvažuje o prodeji nových čínských vozů. Informaci o tom potvrdil majitel bazaru Martin Emes.

Společnost zvažuje spolupráci s dvěma čínskými automobilkami - Jiangling a Geely Automobile. Podle majitele autobazaru obě hledají vhodné partnery pro dovoz vozů do Česka a několik obchodníků už samy oslovily, zatím neúspěšně.

Podle Emese není podstatné, jestli bude jeho bazar přímo dovozcem vozů jedné z těchto značek, nebo jen jejím prodejcem. V každém případě je hodlá zařadit do své nabídky.
Kampaň proti Číně?

K dotazům ohledně nedávno zpochybňované kvality těchto vozů se Emes vyjadřuje odmítavě: "Nesouhlasím s tvrzením, že se jedná o nekvalitní vozy. Silní západoevropští výrobci automobilů se tak snaží zdiskreditovat čínské výrobce, protože jim nemohou konkurovat cenou a bojí se. Myslím, že za silnou mediální kampaní proti čínským vozům stojí právě oni."

A dál - konstrukce v prostoru podběhu kola je tak slabá, že přední kolo se prorazilo až k hraně sedadla. Co to udělá s nohama řidiče, netřeba popisovat. „To nepřežije nikdo,“ tvrdí Autobild.

Pozemní vítr selhal pak i při boční srážce. Postranní airbagy nejsou ani za příplatek. A důsledky: těžká, téměř smrtelná zranění hlavy řidiče.

Výrobce se brání
Na katastrofální výsledek crash-testu vozu reagoval dovozce čínských aut do Evropy; uspořádal tiskovou konferenci i se zástupci výrobce.

Představitelé čínské automobilky při té příležitosti zveřejnili prohlášení, v němž ujišťují zákazníky o bezpečnosti vozu Jiangling Landwind. Jak se ukázalo, základní problém je v metodice testů autoklubu ADAC a oficiální německé zkušebny TÜV, která je oprávněna udělovat vozům technickou způsobilost k provozu na silnicích, konkrétně rychlost, kterou automobil čelně naráží do bariéry.

Zatímco u ADAC je to 64 km/h, předpis TÜV vyžaduje jen 56 km/h. Navíc exemplář testovaný zkušebnou TÜV byl vybaven přídavnou výztuhou pod přední kapotou, která zvýšila tuhost přední části vozu. Bude dodávána všem vozům jezdícím po evropských silnicích. Ovšem TÜV na rozdíl od ADAC prováděl pouze test čelního nárazu.

Výsledek vypadá v tuto chvíli spíše nerozhodně; jak se říká, určitě na té kritice něco bude. A pokud čínští výrobci chtějí dobýt evropské trhy, budou muset rozhodně dost přidat, co se kvality materiálů a konečného technického provedení týče.