Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost dětí: Teréňáky nejsou výhrou

  12:46aktualizováno  12:46
Děti nejsou bezpečnější ve velkých sportovně užitkových vozidlech (SUV, off-road) než v běžných osobních automobilech, protože vyšší riziko převrácení těchto vozů vyvažuje bezpečnostní výhody vyplývající z jejich velikosti a hmotnosti. Uvádí to studie amerických lékařů, která byla v zveřejněna v odborné revue Pediatrics.

Podle vědců zjištění vyvrací mýtus, že větší auto znamená větší bezpečnost, který přispěl k rostoucí popularitě aut do terénu (SUV) v rodinách.

Mezi lety 1995 a 2002 se počet nových SUV zvýšil v USA o 250 procent.

"Neříkáme, že jsou horší nebo že to jsou špatné vozy. Zpochybňujeme jen zažitou představu, že jsou lepší," řekl pediatr Dennis Durbin, který se na studii podílel.

Mluvčí Svazu výrobců automobilů Eron Shosteck připomněl studii americké vlády z loňského léta, podle které automobilky snížily od roku 2000 u SUV těžiště a výrazně snížily jejich náchylnost k převrácení. "SUV jsou ve většině srážek bezpečnější než osobní automobily, nebo stejně bezpečná," řekl.

Na studii se podílela dětská nemocnice ve Filadelfii a velká pojišťovna State Farm Insurance. Vědci zkoumali nehody mezi lety 2000 a 2003, jejichž účastníky bylo asi 4000 dětí do 16 let.

Zjistili, že zranění utrpělo 1,7 procenta dětí, ať byli v osobních autech nebo v SUV. Tyto velké terénní vozy vážily průměrně skoro o 600 kilogramů více než osobní automobily. Výhoda hmotnosti snižovala riziko zranění o více než třetinu.

Nicméně u SUV byla více než dvakrát větší pravděpodobnost převrácení než u osobních aut. U dětí v převrácených autech byla třikrát větší pravděpodobnost vážného zranění než u dětí, které byly v autech, jež se při nehodě nepřevrátila, uvádí studie.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz