Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost dětí: Teréňáky nejsou výhrou

  12:46aktualizováno  12:46
Děti nejsou bezpečnější ve velkých sportovně užitkových vozidlech (SUV, off-road) než v běžných osobních automobilech, protože vyšší riziko převrácení těchto vozů vyvažuje bezpečnostní výhody vyplývající z jejich velikosti a hmotnosti. Uvádí to studie amerických lékařů, která byla v zveřejněna v odborné revue Pediatrics.

Podle vědců zjištění vyvrací mýtus, že větší auto znamená větší bezpečnost, který přispěl k rostoucí popularitě aut do terénu (SUV) v rodinách.

Mezi lety 1995 a 2002 se počet nových SUV zvýšil v USA o 250 procent.

"Neříkáme, že jsou horší nebo že to jsou špatné vozy. Zpochybňujeme jen zažitou představu, že jsou lepší," řekl pediatr Dennis Durbin, který se na studii podílel.

Mluvčí Svazu výrobců automobilů Eron Shosteck připomněl studii americké vlády z loňského léta, podle které automobilky snížily od roku 2000 u SUV těžiště a výrazně snížily jejich náchylnost k převrácení. "SUV jsou ve většině srážek bezpečnější než osobní automobily, nebo stejně bezpečná," řekl.

Na studii se podílela dětská nemocnice ve Filadelfii a velká pojišťovna State Farm Insurance. Vědci zkoumali nehody mezi lety 2000 a 2003, jejichž účastníky bylo asi 4000 dětí do 16 let.

Zjistili, že zranění utrpělo 1,7 procenta dětí, ať byli v osobních autech nebo v SUV. Tyto velké terénní vozy vážily průměrně skoro o 600 kilogramů více než osobní automobily. Výhoda hmotnosti snižovala riziko zranění o více než třetinu.

Nicméně u SUV byla více než dvakrát větší pravděpodobnost převrácení než u osobních aut. U dětí v převrácených autech byla třikrát větší pravděpodobnost vážného zranění než u dětí, které byly v autech, jež se při nehodě nepřevrátila, uvádí studie.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.