Bezpečnost dětí: Teréňáky nejsou výhrou

  • 62
Děti nejsou bezpečnější ve velkých sportovně užitkových vozidlech (SUV, off-road) než v běžných osobních automobilech, protože vyšší riziko převrácení těchto vozů vyvažuje bezpečnostní výhody vyplývající z jejich velikosti a hmotnosti. Uvádí to studie amerických lékařů, která byla v zveřejněna v odborné revue Pediatrics.

Podle vědců zjištění vyvrací mýtus, že větší auto znamená větší bezpečnost, který přispěl k rostoucí popularitě aut do terénu (SUV) v rodinách.

Mezi lety 1995 a 2002 se počet nových SUV zvýšil v USA o 250 procent.

"Neříkáme, že jsou horší nebo že to jsou špatné vozy. Zpochybňujeme jen zažitou představu, že jsou lepší," řekl pediatr Dennis Durbin, který se na studii podílel.

Mluvčí Svazu výrobců automobilů Eron Shosteck připomněl studii americké vlády z loňského léta, podle které automobilky snížily od roku 2000 u SUV těžiště a výrazně snížily jejich náchylnost k převrácení. "SUV jsou ve většině srážek bezpečnější než osobní automobily, nebo stejně bezpečná," řekl.

Na studii se podílela dětská nemocnice ve Filadelfii a velká pojišťovna State Farm Insurance. Vědci zkoumali nehody mezi lety 2000 a 2003, jejichž účastníky bylo asi 4000 dětí do 16 let.

Zjistili, že zranění utrpělo 1,7 procenta dětí, ať byli v osobních autech nebo v SUV. Tyto velké terénní vozy vážily průměrně skoro o 600 kilogramů více než osobní automobily. Výhoda hmotnosti snižovala riziko zranění o více než třetinu.

Nicméně u SUV byla více než dvakrát větší pravděpodobnost převrácení než u osobních aut. U dětí v převrácených autech byla třikrát větší pravděpodobnost vážného zranění než u dětí, které byly v autech, jež se při nehodě nepřevrátila, uvádí studie.