Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Drž si odstup, frajere! Jak velká je skutečná bezpečná vzdálenost

V evropských zemích postupně vstoupily v platnost předpisy určující konkrétní bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Rozhodli jsme se prakticky ověřit, jak je to s bezpečnou vzdáleností v praxi, jak ji určit a jakým pravidlem se řídit.

Vozovka je mokrá, voda od pneumatik stříká na přední skla aut vzadu, ale i přesto si mezi sebou řidiči nechávají rozestup jen 0,6 až 0,8 sekundy. | foto: Matěj Smlsal, iDNES.cz

Nedodržení bezpečné vzdálenosti bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod na českých silnicích. Překonává i další obávané strašáky, jako je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nezvládnutí řízení nebo nedání přednosti v jízdě. Nehod způsobených nárazem do vpředu jedoucího vozu je mnohem více než čelních srážek a jde o závažné a velice reálné nebezpečí.

Příčiny kolizí tohoto typu jsou různé: od nepozornosti a rozptýlení, třeba kvůli používání mobilního telefonu, až po špatně odhadnutou vzdálenost.

23. ledna 2019

Brzdná dráha není vše

Brzdná dráha od okamžiku plného sešlápnutí brzdového pedálu až do momentu zastavení závisí na mnoha faktorech: druhu povrchu vozovky, kvalitě pneumatik, typu vozidla, a dokonce i na síle řidiče. Není to však hlavní faktor, který rozhoduje o riziku srážky.

Mnohem důležitější je to, co se děje před samotným šlápnutím na brzdu. Od chvíle, kdy si vašich brzdových světel všimne řidič za vámi, vždy uplyne určitý čas, obvykle 0,5 až 1,5 sekundy. To je takzvaná reakční doba. Další půl sekundy pak zabere plné sešlápnutí pedálu brzdy v případě nouzového brzdění. To znamená, že jednu až dvě sekundy vůz vzadu pokračuje v jízdě plnou rychlostí a jeho vzdálenost od brzdícího vozidla vpředu se snižuje.

A právě vzdálenost, kterou za tuto dobu ujedeme, je třeba považovat za bezpečnou vzdálenost. V reálných podmínkách všichni potřebujeme dvě sekundy na zahájení brzdění, abychom neskončili v kufru auta před námi.

Na sekundy, nebo jinak

Na základě výše popsané úvahy považují některé státy (např. Francie) za bezpečnou vzdálenost dráhu, kterou při dané rychlosti auto ujede za dvě sekundy. Při 50 km/h to tedy bude 28 metrů, při 100 km/h 56 metrů.

Dva modely

Existují dva jednoduché způsoby, jak odhadnout vzdálenost mezi auty. V mnoha zemích včetně Francie se za bezpečnou považuje vzdálenost, kterou auto ujede za dvě sekundy. Při 100 km/h urazí 28 metrů za sekundu, takže bezpečný odstup činí 56 metrů. V Německu si má řidič udržovat vzdálenost rovnou alespoň polovině hodnoty rychlosti (např. při 100 km/h je to 50 m).

  • po francouzsku: dvě sekundy
  • po německu: polovina rychlosti

Sami si přibližnou bezpečnou vzdálenost pro určitou rychlost můžete vypočítat tak, že vydělíte rychlost v km/h číslem 1,8. V praxi ale během jízdy samozřejmě člověk nic nepočítá. Je třeba sledovat, jakou dráhu ujedeme za dvě sekundy, a přibližně takovou, nebo větší vzdálenost si udržovat.

Jiné země, například Německo, aplikují ještě jednodušší pravidlo: rychlost jízdy vydělíme číslem 2 a dostaneme potřebnou vzdálenost v metrech. Za povšimnutí stojí, že tato metoda má velmi podobné výsledky jako ta předchozí, určit cílovou hodnotu je však mnohem snazší.

Při rychlosti 50 km/h je to 25 metrů, při 100 km/h je to 50 metrů a při 140 km/h na dálnici je to přinejmenším 70 metrů. Jasné a přehledné.

EXPERIMENT: Vyzkoušeli jsme, jaká vzdálenost mezi jedoucími auty umožňuje bezpečně zabrzdit z rychlosti 80 km/h.

Jak odhadnout vzdálenost?

V autě obvykle nemáme žádné nástroje, které by nám pomohly zjistit vzdálenost mezi auty, takže je třeba orientovat se podle okolí. První možností jsou směrové sloupky, které jsou na rovném úseku silnice rozmístěny vždy po 50 metrech. Při 100 km/h tedy musíme zachovávat vzdálenost rovnou minimálně vzdálenosti mezi dvěma sloupky.

Vzdálenost 20 metrů zase odpovídá zhruba délce kamionu s přívěsem, zatímco autobus má obvykle něco přes 10 metrů. Pokud se někomu „lepíme na nárazník“, většinou jsme asi 3 až 4 metry za ním. To je ovšem bezpečná vzdálenost jedině na parkovišti, kde jedeme pomalu na jedničku.

Asistenční systémy

Čím dál více současných modelů aut má takzvaný adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control). Ten je vybaven laserovým nebo radarovým senzorem, který měří vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dokáže samočinně brzdit bez zásahu řidiče, když se tato vzdálenost zmenší.

Zařízení první generace, jejichž éra začala v roce 2009 systémem Distronic v Mercedesech, ještě sama neuměla zcela zabrzdit; již zhruba deset let se ovšem používají systémy druhé generace, které takové omezení nemají a dobře fungují i při popojíždění v zácpě.

Mnoho modelů má i systémy, které přímo nezasahují do rychlosti auta, ale jen varují řidiče, že se k vozu před sebou blíží příliš rychle.

Shrnutí: Bezpečná vzdálenost není abstraktní pojem, ačkoli některé zákony ji tak stále ještě chápou. Na základě průměrné reakční doby a rychlosti je možné určit konkrétní hodnotu minimální vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. Její dodržování se už roky vyžaduje v mnoha okolních zemích.

INFOGRAFIKA: Jak odhadnout bezpečnou vzdálenost

Dva systémy

  • Varovný systém: některá auta, zejména ze střední a nižší třídy, jsou vybavena systémem, který řidiče varuje před nebezpečně se snižující vzdáleností od vozu vpředu. Ta se počítá v sekundách a poklesne-li pod jednu sekundu, je považována za nebezpečnou. Kromě varovného hlášení však systém nijak nezasahuje.
    Příklady varovných systémů: Citroën: Distance Alert, Fiat: Brake Control, Ford: Distance Alert, Opel: FCA, Renault: Systém kontroly bezpečné vzdálenosti, Toyota: TSS Toyota Safety Sense.
    Varování: „0,5 s“ upozorňuje na kriticky malou vzdálenost od vozidla vpředu.
  • Systém zasahující do brzd: Před deseti lety byl součástí aktivního tempomatu v dražších modelech, v současnosti se již používá i jako protikolizní systém v mnoha levnějších autech. Řidič si může nastavit udržování větší nebo menší vzdálenosti od vozů vpředu a v případě potřeby auto odpovídajícím způsobem zabrzdí.
    Příklady aktivních systémů: BMW: Frontal Collision Warning, Ford: Pre-Collision Assist, Mercedes: Distronic, Nissan: Distance Control Assist System, Opel: AEB, VW: Front Assist.
    V těchto systémech se obvykle volí okamžik zásahu (brzký, střední, pozdní).

Bezpečná vzdálenost - předpisy v jiných zemích

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...