Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné české silnice: místo zrychlení doporučuje expert zpomalit

  20:43aktualizováno  20:43
V Česku je 43 procent rychlostních silnic a silnic první třídy vysoce rizikových. Proti období let 2008 a 2010 se tento podíl zvýšil o deset procent. Vyplývá to z šetření společnosti AF-CityPlan, která se bezpečnosti silnic dlouhodobě věnuje a která o výsledcích průzkumu informovala na tiskové konferenci.

Hromadná nehoda na silnici R6 u Pavlova. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Chystané zařazení některých silnic první třídy mezi rychlostní silnice není podle společnosti možné.

Nejrizikovější jsou podle technického ředitele AF-CityPlan Jiřího Landy, například rychlostní silnice R6 a R7 v okolí Prahy. Z okolí komunikací by pro větší bezpečnost řidičů měly zmizet vzrostlé stromy či hluboké příkopy, které od silnic neoddělují svodidla, nebezpečná jsou i příliš ostrá odbočení.

Podle Landy stav komunikací v Česku kvalitou neumožňuje chystané zařazení některých silnic první třídy mezi rychlostní silnice a zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na nich z 90 kilometrů v hodině na 130 km/hod.

"Jestliže se dnes ministerstvo dopravy baví o tom, že bude rekategorizovat některé silnice, a tím opticky navýší délku dálniční sítě, nemělo by se to dělat z kanceláře, ale mělo by to být uděláno na základě důkladné bezpečnostní inspekce," uvedl Landa, který je zároveň auditorem bezpečnosti pozemních komunikací.

Na řadě úseků rychlostních silnic by se podle počtu a závažnosti dopravních nehod měla naopak povolená rychlost snížit, dodal. Více o plánu na překreslení mapy českých dálnic ČTĚTE ZDE

Mapa rizikovosti českých silnic pro rok 2011

Mapa rizikovosti českých silnic pro rok 2011

Největšími bezpečnostními riziky na tuzemských rychlostních silnicích jsou podle AF-CityPlan například časté výškové vlny, které způsobují, že automobil jedoucí vysokou rychlostí správně nesedí na vozovce a někdy s ní krátkodobě i zcela ztrácí kontakt. Rizikem jsou mnohdy chybějící nebo nedostatečně dlouhá svodidla před pilíři nadjezdů a mostů nebo chybějící napojovací pruhy, kdy se na komunikaci s povolenou 130kilometrovou rychlostí najíždí přímo ze stopky.

Zvyšování bezpečnosti na silnicích by si podle Johna Dawsona, prezidenta programu EuroRap, který monitoruje kvalitu evropských silnic, zasloužilo větší pozornost. Česká vláda by se podle něj měla podobně jako vedení jiných zemí zavázat, že do roku 2020 sníží počet nejnebezpečnějších silničních úseků alespoň o desetinu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.