Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prvnímu bezpečnostnímu pásu je 130 let, chránil před vypadnutím z vozu

aktualizováno 
Před 130 lety, 10. února 1885, obdržel Američan Edward Claghorn patent na bezpečnostní pás. V té době však ještě nebyl určen k použití v automobilech.

Patent E.J. Claghorna na bezpečnostní pásy z roku 1885 | foto: USPTO

Claghornův pás byl určený pro farmáře, námořníky, hasiče a všechny, kteří potřebují jištění při práci. Celý popis patentu je zde.

Již v roce 1903 vynalezl francouzský průmyslník Louis Renault pětibodový pás pro automobily. V dnešní době používaný tříbodový zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a poprvé jej použila švédská automobilka Volvo v roce 1959.

Může se hodit

Hledáte nové, bezpečné auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Claghornův pás byl vybaven háčky, které se měly zachytit k pevnému předmětu. Na přelomu 19. a 20. století se pásy začaly používat i v automobilech jako bezpečnostní opatření proti vypadnutí pasažérů na hrbolatých cestách.

Bohlinův systém se skládá z bederního a diagonálního pásu a má geometrii tvaru písmene V. Odborníci ho dodnes považují za nejdůležitější bezpečnostní prvek v automobilu.

Československo se poutá

Povinnost poutat se v autech byla v Československu zavedena v roce 1967. Nejprve bylo povinné poutat se na předních sedadlech při jízdě mimo obec, o devět let později se musí poutat v autě všichni, kteří sedí na sedadle vybaveném tímto nejzákladnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Bezpečnostní pás spojuje člověka s automobilem a v případě nehody zadrží tělo. Cestující díky němu zůstávají na svých místech a neriskují, že je náraz vymrští ze sedadel nebo dokonce z vozu.

Pás musí absorbovat síly na správném místě, přes pánev a hrudník, kde je tělo nejpevnější. Současně musí být snadno použitelný a nastavitelný.

Moderní pásy jsou klíčovým prvkem bezpečnostní výbavy každého automobilu. Kromě nich jsou cestující chráněni i dalšími systémy, jako jsou airbagy, předpínače pásů či omezovače tahu.

Neudržíte se!

Náraz v padesátikilometrové rychlosti odpovídá pádu z třetího patra domu. Volvo udává, že nepřipoutaný pasažér, který náraz očekává, je schopný se sám udržet do rychlosti 7 km/h.

Pásy se při nehodě samy přemístí do správné polohy, předpínač každý přitáhne kolem těla cestujícího. Následně se ve vhodném okamžiku mírně uvolní tak, aby tělo cestujícího bylo zadrženo co nejjemněji. To vše během tisícin sekundy.

Odhaduje se, že bezpečnostnímu pásu vděčí za život více než milion lidí, zatímco mnohonásobně větší počet pás uchránil před vážným zraněním.

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století.

Nafukovací pás

Ford Mondeo má bezpečnostní pás, který se nafukuje. Nová generace modelu, která před koncem loňského roku dorazila na evropský trh, má na zadních sedadlech speciální bezpečnostní pásy, ve kterých je integrovaný airbag.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího, popisuje americká automobilka. Více čtěte zde.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.