Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prvnímu bezpečnostnímu pásu je 130 let, chránil před vypadnutím z vozu

aktualizováno 
Před 130 lety, 10. února 1885, obdržel Američan Edward Claghorn patent na bezpečnostní pás. V té době však ještě nebyl určen k použití v automobilech.

Patent E.J. Claghorna na bezpečnostní pásy z roku 1885 | foto: USPTO

Claghornův pás byl určený pro farmáře, námořníky, hasiče a všechny, kteří potřebují jištění při práci. Celý popis patentu je zde.

Již v roce 1903 vynalezl francouzský průmyslník Louis Renault pětibodový pás pro automobily. V dnešní době používaný tříbodový zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a poprvé jej použila švédská automobilka Volvo v roce 1959.

Může se hodit

Hledáte nové, bezpečné auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Claghornův pás byl vybaven háčky, které se měly zachytit k pevnému předmětu. Na přelomu 19. a 20. století se pásy začaly používat i v automobilech jako bezpečnostní opatření proti vypadnutí pasažérů na hrbolatých cestách.

Bohlinův systém se skládá z bederního a diagonálního pásu a má geometrii tvaru písmene V. Odborníci ho dodnes považují za nejdůležitější bezpečnostní prvek v automobilu.

Československo se poutá

Povinnost poutat se v autech byla v Československu zavedena v roce 1967. Nejprve bylo povinné poutat se na předních sedadlech při jízdě mimo obec, o devět let později se musí poutat v autě všichni, kteří sedí na sedadle vybaveném tímto nejzákladnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Bezpečnostní pás spojuje člověka s automobilem a v případě nehody zadrží tělo. Cestující díky němu zůstávají na svých místech a neriskují, že je náraz vymrští ze sedadel nebo dokonce z vozu.

Pás musí absorbovat síly na správném místě, přes pánev a hrudník, kde je tělo nejpevnější. Současně musí být snadno použitelný a nastavitelný.

Moderní pásy jsou klíčovým prvkem bezpečnostní výbavy každého automobilu. Kromě nich jsou cestující chráněni i dalšími systémy, jako jsou airbagy, předpínače pásů či omezovače tahu.

Neudržíte se!

Náraz v padesátikilometrové rychlosti odpovídá pádu z třetího patra domu. Volvo udává, že nepřipoutaný pasažér, který náraz očekává, je schopný se sám udržet do rychlosti 7 km/h.

Pásy se při nehodě samy přemístí do správné polohy, předpínač každý přitáhne kolem těla cestujícího. Následně se ve vhodném okamžiku mírně uvolní tak, aby tělo cestujícího bylo zadrženo co nejjemněji. To vše během tisícin sekundy.

Odhaduje se, že bezpečnostnímu pásu vděčí za život více než milion lidí, zatímco mnohonásobně větší počet pás uchránil před vážným zraněním.

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století.

Nafukovací pás

Ford Mondeo má bezpečnostní pás, který se nafukuje. Nová generace modelu, která před koncem loňského roku dorazila na evropský trh, má na zadních sedadlech speciální bezpečnostní pásy, ve kterých je integrovaný airbag.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího, popisuje americká automobilka. Více čtěte zde.




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

BMW X6 4,4 X6...
BMW X6 4,4 X6...

r.v. 2015, naj. 41 200 km, benzín
2 008 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz