Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prvnímu bezpečnostnímu pásu je 130 let, chránil před vypadnutím z vozu

aktualizováno 
Před 130 lety, 10. února 1885, obdržel Američan Edward Claghorn patent na bezpečnostní pás. V té době však ještě nebyl určen k použití v automobilech.

Patent E.J. Claghorna na bezpečnostní pásy z roku 1885 | foto: USPTO

Claghornův pás byl určený pro farmáře, námořníky, hasiče a všechny, kteří potřebují jištění při práci. Celý popis patentu je zde.

Již v roce 1903 vynalezl francouzský průmyslník Louis Renault pětibodový pás pro automobily. V dnešní době používaný tříbodový zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a poprvé jej použila švédská automobilka Volvo v roce 1959.

Může se hodit

Hledáte nové, bezpečné auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Claghornův pás byl vybaven háčky, které se měly zachytit k pevnému předmětu. Na přelomu 19. a 20. století se pásy začaly používat i v automobilech jako bezpečnostní opatření proti vypadnutí pasažérů na hrbolatých cestách.

Bohlinův systém se skládá z bederního a diagonálního pásu a má geometrii tvaru písmene V. Odborníci ho dodnes považují za nejdůležitější bezpečnostní prvek v automobilu.

Československo se poutá

Povinnost poutat se v autech byla v Československu zavedena v roce 1967. Nejprve bylo povinné poutat se na předních sedadlech při jízdě mimo obec, o devět let později se musí poutat v autě všichni, kteří sedí na sedadle vybaveném tímto nejzákladnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Bezpečnostní pás spojuje člověka s automobilem a v případě nehody zadrží tělo. Cestující díky němu zůstávají na svých místech a neriskují, že je náraz vymrští ze sedadel nebo dokonce z vozu.

Pás musí absorbovat síly na správném místě, přes pánev a hrudník, kde je tělo nejpevnější. Současně musí být snadno použitelný a nastavitelný.

Moderní pásy jsou klíčovým prvkem bezpečnostní výbavy každého automobilu. Kromě nich jsou cestující chráněni i dalšími systémy, jako jsou airbagy, předpínače pásů či omezovače tahu.

Neudržíte se!

Náraz v padesátikilometrové rychlosti odpovídá pádu z třetího patra domu. Volvo udává, že nepřipoutaný pasažér, který náraz očekává, je schopný se sám udržet do rychlosti 7 km/h.

Pásy se při nehodě samy přemístí do správné polohy, předpínač každý přitáhne kolem těla cestujícího. Následně se ve vhodném okamžiku mírně uvolní tak, aby tělo cestujícího bylo zadrženo co nejjemněji. To vše během tisícin sekundy.

Odhaduje se, že bezpečnostnímu pásu vděčí za život více než milion lidí, zatímco mnohonásobně větší počet pás uchránil před vážným zraněním.

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století.

Nafukovací pás

Ford Mondeo má bezpečnostní pás, který se nafukuje. Nová generace modelu, která před koncem loňského roku dorazila na evropský trh, má na zadních sedadlech speciální bezpečnostní pásy, ve kterých je integrovaný airbag.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího, popisuje americká automobilka. Více čtěte zde.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz