Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prvnímu bezpečnostnímu pásu je 130 let, chránil před vypadnutím z vozu

aktualizováno 
Před 130 lety, 10. února 1885, obdržel Američan Edward Claghorn patent na bezpečnostní pás. V té době však ještě nebyl určen k použití v automobilech.

Patent E.J. Claghorna na bezpečnostní pásy z roku 1885 | foto: USPTO

Claghornův pás byl určený pro farmáře, námořníky, hasiče a všechny, kteří potřebují jištění při práci. Celý popis patentu je zde.

Již v roce 1903 vynalezl francouzský průmyslník Louis Renault pětibodový pás pro automobily. V dnešní době používaný tříbodový zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a poprvé jej použila švédská automobilka Volvo v roce 1959.

Může se hodit

Hledáte nové, bezpečné auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Claghornův pás byl vybaven háčky, které se měly zachytit k pevnému předmětu. Na přelomu 19. a 20. století se pásy začaly používat i v automobilech jako bezpečnostní opatření proti vypadnutí pasažérů na hrbolatých cestách.

Bohlinův systém se skládá z bederního a diagonálního pásu a má geometrii tvaru písmene V. Odborníci ho dodnes považují za nejdůležitější bezpečnostní prvek v automobilu.

Československo se poutá

Povinnost poutat se v autech byla v Československu zavedena v roce 1967. Nejprve bylo povinné poutat se na předních sedadlech při jízdě mimo obec, o devět let později se musí poutat v autě všichni, kteří sedí na sedadle vybaveném tímto nejzákladnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Bezpečnostní pás spojuje člověka s automobilem a v případě nehody zadrží tělo. Cestující díky němu zůstávají na svých místech a neriskují, že je náraz vymrští ze sedadel nebo dokonce z vozu.

Pás musí absorbovat síly na správném místě, přes pánev a hrudník, kde je tělo nejpevnější. Současně musí být snadno použitelný a nastavitelný.

Moderní pásy jsou klíčovým prvkem bezpečnostní výbavy každého automobilu. Kromě nich jsou cestující chráněni i dalšími systémy, jako jsou airbagy, předpínače pásů či omezovače tahu.

Neudržíte se!

Náraz v padesátikilometrové rychlosti odpovídá pádu z třetího patra domu. Volvo udává, že nepřipoutaný pasažér, který náraz očekává, je schopný se sám udržet do rychlosti 7 km/h.

Pásy se při nehodě samy přemístí do správné polohy, předpínač každý přitáhne kolem těla cestujícího. Následně se ve vhodném okamžiku mírně uvolní tak, aby tělo cestujícího bylo zadrženo co nejjemněji. To vše během tisícin sekundy.

Odhaduje se, že bezpečnostnímu pásu vděčí za život více než milion lidí, zatímco mnohonásobně větší počet pás uchránil před vážným zraněním.

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století.

Nafukovací pás

Ford Mondeo má bezpečnostní pás, který se nafukuje. Nová generace modelu, která před koncem loňského roku dorazila na evropský trh, má na zadních sedadlech speciální bezpečnostní pásy, ve kterých je integrovaný airbag.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího, popisuje americká automobilka. Více čtěte zde.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Najdete na iDNES.cz