Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

  13:00aktualizováno  13:00
Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.
S bezpečnostním pásem snížíte dopady autonehody. Ilustrační foto

S bezpečnostním pásem snížíte dopady autonehody. Ilustrační foto | foto: HZS Olomouckého kraje

„Přestože povinnost připoutat se bezpečnostním pásem platí i na našich silnicích už pěknou řádku let, stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních. Především svých blízkých a kamarádů, se kterými v autě cestují,“ říká vedoucí oddělení BESIP Martin Farář.

Po zavedení bezpečnostních pásů do aut významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. V případě čelního nárazu je totiž účinnost bezpečnostního pásu 43 procent. Pokud se auto převrátí, zvyšuje se účinnost pásů až na 77 procent.

Pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 kilometrů v hodině. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti a bez zapnutých pásů je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí se zranit vůbec.

Co se děje s nepřipoutaným řidičem?

Když řidič prudce šlápne na brzdy nebo narazí, auto se zastaví, ale jeho tělo pokračuje dále stejnou rychlostí, dokud je nezastaví čelní sklo, palubní deska, sloup nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

„Následkem nárazu dochází k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce. Síla nárazu může odtrhnout některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho takový náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí,“ upozorňuje BESIP.

Začátkem září zkontrolovali policisté při celoevropské dopravně bezpečnostní akci přes 26 tisíc aut. Zaměřili se na kontrolu povinnosti být v autě připoután bezpečnostním pásem.

„Odhalili jsme 1 195 přestupků souvisejících s nepoužitím bezpečnostních pásů. Dalších 45 řidičů neumístilo převážené děti do vhodné autosedačky. Jak se ukázalo, na silnicích se stále pohybuje poměrně velké množství řidičů, kteří si zcela neuvědomují svou vlastní bezpečnost či bezpečnost převážených dětí. Použití bezpečnostního pásu a dětské autosedačky by přitom mělo být naprostou samozřejmostí,“ poznamenal ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Pokuta za pásy

Za porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu hrozí:

- bloková pokuta na místě: do 2 000 Kč

- správní řízení 1 500 - 2 500 Kč

- 3 body do karty řidiče

„Statistika je neúprosná. Loni na 67 746 nezraněných připoutaných řidičů v osobních autech připadalo 140 mrtvých. V případě nepřipoutaných to ale bylo na 2 245 nezraněných 78 mrtvých. To znamená, že při nehodách zemřel každý 483. připoutaný, ale v případě nepřipoutání to byl každý dvacátý osmý,“ vypočítal Martin Farář.

Spousta řidičů si navíc myslí, že pásy nemusí používat, protože má auto s airbagy. Airbag je však jen část bezpečnostního systému, která pásy doplňuje. Bez připoutání je často nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí. Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.

Pokud s sebou vezete dítě, musí cestovat jen v autosedačce, která odpovídá jeho věku a musí v ní být správně připoutané. Jedině tak plní autosedačky podobnou funkci jako bezpečnostní pás.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

VIDEO: Malíř žaluje Škodovku kvůli designu SUV

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Ve sporu mezi malířem a designérem Vladem Vovkaničem a společností Škoda Auto ohledně autorských práv na design modelů...

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

Najdete na iDNES.cz