Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnostní pás slaví padesátiny, zachránil milion životů

  12:46aktualizováno  12:46
Vytáhnout, napnout, zacvaknout a přitáhnout podél těla. Jednoduchý pohyb ruky a bezpečnostní pás je na svém místě – ve stejném okamžiku se riziko usmrcení nebo závažného poranění v případě nehody snižuje o více než 50 procent. V Česku mohlo být loni o 90 mrtvých méně. Kdyby se připoutali.

Bezpečnostní pásy, které známe dnes, se představily před padesáti lety | foto: Volvo

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě standardně vybavený tříbodovými bezpečnostními pásy - Volvo PV544. V následujících 50 letech tříbodový bezpečnostní pás ve tvaru písmene V zachránil přes milion životů.

Dodnes je považován za nejdůležitější bezpečnostní prvek ve výbavě automobilu. Bezpečnostní pás spojuje člověka s automobilem a v případě nehody zadrží tělo. Cestující díky němu zůstávají na svých místech v a neriskují, že budou nárazem vymrštěni ze sedadel nebo dokonce ven z vozu.

Bezpečnostní pás musí absorbovat síly na správném místě – přes pánev a hrudník, kde je tělo nejpevnější. Současně musí být snadno použitelný a nastavitelný.

československo se poutá

Povinnost poutat se byla v Československu zavedena v roce 1967. Nejprve bylo povinné poutat se na předních sedadlech při jízdě mimo obec, o devět let později se musí poutat v autě všichni, kteří sedí na sedadle vybaveném tímto nejzákladnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Geniálně jednoduchý

Nejdůležitějším rysem konstrukčního řešení vynálezce stávající podoby bezpečnostního pásu Nilse Bohlina je to, že systém tvoří bederní pás a druhý diagonální, vedoucí přes tělo cestujícího. Má typickou geometrii tvaru písmene "V" se špičkou směřující k podlaze a pás zůstává na jednom místě a nepohybuje se při zatížení. Spony pro upevnění pásu jsou umístěny vedle sedadel.

Prvními vozy na severském trhu, které byly touto světovou inovací vybaveny, byly Volvo PV544 a Volvo Amazon (120). Volvo se tak stalo prvním výrobcem automobilů, který tyto tříbodové bezpečnostní pásy zavedl do standardní výbavy. Vynález byl registrován jako otevřený patent, takže každý zájemce mohl toto řešení bezplatně využít.

V roce 1963 se tříbodový bezpečnostní pás představil v USA a na dalších trzích. O několik let později – v roce 1967 - Volvo na konferencích o bezpečnosti dopravy v USA prezentovalo Zprávu o 28 000 nehodách (28,000 Accident Report), která byla založena na datech o všech nehodách vozů Volvo ve Švédsku za dobu jednoho roku.

Výsledek byl zcela jasný a svět pochopil důležitost tohoto bezpečnostního prvku. Ze zprávy vyplývalo, že bezpečnostní pás zachránil životy a že počet zranění se snížil o 50-60 procent.

Přes milion zachráněných životů

Dnes jsou tříbodovým bezpečnostním pásem vybavena vozidla na celém světě. Od roku 1967 Volvo nabízí tříbodové bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech jako standardní výbavu.

Moderní bezpečnostní pás je klíčovým prvkem bezpečnostní výbavy každého automobilu. Kromě nich jsou cestující chráněni i dalšími systémy, jako jsou airbagy, předpínače pásů či omezovače tahu.

Bezpečnostní pásy se při nehodě samy přemístí do správné polohy – předpínač každý pás přitáhne kolem těla cestujícího. Následně dojde ve vhodném okamžiku k jeho mírnému uvolnění tak, aby tělo cestujícího bylo zadrženo co nejjemněji. To vše během tisícin sekundy.

Odhaduje se, že bezpečnostnímu pásu vděčí za svůj život více než milion lidí, zatímco mnohonásobně větší počet osob bezpečnostní pás uchránil před vážným zraněním.

Experti spočítali, že například v USA by každé procento, o které se zvýší počet osob, jež bezpečnostní pás používají, snížilo počet usmrcených osob o 270 ročně.

Zachránil víc než milion lidí

Více o bezpečnostních pásech ČTĚTE ZDE

Přestože je v EU připoutání pásy při jízdě povinné, tak je v průměru stále používá necelých 90 procent lidí na předních sedadlech a jen asi 70 procent lidí, kteří jsou vzadu. V severských zemích či státech západní Evropy je používání pásů podle expertů rady mnohem vyšší, než je tomu v zemích jižní či východní Evropy.

Podle Vojtěcha Ekslera z ETSC, jezdilo v roce 2007 v Česku připoutáno 88 procent řidičů a 86 procent lidí na předních sedadlech a pouhých 50 procent osob cestujících vzadu.

Podle studií například riziko smrti neupoutaných lidí na zadních sedadlech je v případě nehody, kdy jsou nárazem vymrštěni dopředu, pětinásobně vyšší, než pokud by byli správně upoutáni.

Jen v Evropské unii loni bezpečnostní pásy zachránily podle údajů ETSC 13 000 životů. Navíc dalších 4300 mrtvých mohlo být zachráněno, pokud by si pásy v autě před jízdou zapnuli. V ČR se tento počet odhaduje na 300 zachráněných a 90, kteří mohli přežít, pokud by byli připoutáni.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.