Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Do auta bez tlusté bundy, dítě s ní přikryjte. Volný pás je riziko

  12:00aktualizováno  12:00
Silná bunda maří účinnost bezpečnostních pásů. To platí i u dětí, které rodiče usazují do sedaček nabalené v tlustém oblečení. Lepší je dítě ze silné bundy vysvléci a přikrýt ho. Na nebezpečí upozornil německý autoklub ADAC.

Když na sobě necháte tlustou zimní bundu, bezpečnostní pás se nepřitiskne dost napevno na tělo a při nárazu nebo krizovém brzdění pak může dojít ke zbytečným zraněním. „Hrozí vážné poranění měkkých tkání, jako jsou střeva, játra nebo slezina, a dokonce vést k vnitřnímu krvácení,“ vysvětluje Volker Sandner z ADACu.

ADAC to ověřil testem. Dospělou a dětskou figurínu oblečené do tlustého zimního oblečení posadili v sedačkách na speciální testovací stolici ve svém zkušebním centru. Zkoušku prováděli při zpomalení z relativně malé rychlosti 16 km/h. To je typický městský střet, při kterém řidič za vámi zaspí na brzdě a nabourá zezadu. Dospělý i dítě si z takového šťouchance odnesli velké šikmé modřiny na břiše z hlubokého zářezu pásů.

Fotogalerie

Problém je v tom, že pás který má správně zafungovat, musí být pevně utažený na těle (nesmí být volný a daleko od těla). Když dojde k rázu, tělo se pohybuje od počátku plynule společně s pásem, který zabrzdí předpínače. Ale pokud je mezi pásem a tělem prostor, nabere při nárazu tělo rychlost (v případě nehody pokračuje rychlostí jedoucího auta, které však už stojí) a vlastně nejprve volně naráží do pevné překážky (pásu) a teprve v tu chvíli začíná reagovat předpínač. V extrémních případech hrozí, že se tělo při nárazu z bezpečnostního pásu (byť jen částečně) vyvleče a pohybuje se nekontrolovaně po interiéru. V tu chvíli nemohou fungovat bezpečnostní prvky vozidla a může se i stát, že člověku zlomí vaz airbag, který ho za normálních podmínek má chránit.

ADAC tedy doporučuje dítě z oblečení svlékat a přikrývat ho třeba dekou (mimina ještě nemají dostatečně vyvinutou termoregulaci). Nebo vlastní bundou, kterou si dospělý před nástupem sundá. Ta chvilku zimy, než se interiér vytopí je bezpečnější vydržet. V zimním oblečení, ale třeba i v saku je řidič méně pohyblivý, což může být nebezpečné v případě potřeby rychlých manévrů volantem do mezních poloh. Ale rozhodně není dobrý nápad svlékat si kabát nebo zimní bundu za jízdy.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.