Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Do auta bez tlusté bundy, dítě s ní přikryjte. Volný pás je riziko

  12:00aktualizováno  12:00
Silná bunda maří účinnost bezpečnostních pásů. To platí i u dětí, které rodiče usazují do sedaček nabalené v tlustém oblečení. Lepší je dítě ze silné bundy vysvléci a přikrýt ho. Na nebezpečí upozornil německý autoklub ADAC.

Když na sobě necháte tlustou zimní bundu, bezpečnostní pás se nepřitiskne dost napevno na tělo a při nárazu nebo krizovém brzdění pak může dojít ke zbytečným zraněním. „Hrozí vážné poranění měkkých tkání, jako jsou střeva, játra nebo slezina, a dokonce vést k vnitřnímu krvácení,“ vysvětluje Volker Sandner z ADACu.

ADAC to ověřil testem. Dospělou a dětskou figurínu oblečené do tlustého zimního oblečení posadili v sedačkách na speciální testovací stolici ve svém zkušebním centru. Zkoušku prováděli při zpomalení z relativně malé rychlosti 16 km/h. To je typický městský střet, při kterém řidič za vámi zaspí na brzdě a nabourá zezadu. Dospělý i dítě si z takového šťouchance odnesli velké šikmé modřiny na břiše z hlubokého zářezu pásů.

Fotogalerie

Problém je v tom, že pás který má správně zafungovat, musí být pevně utažený na těle (nesmí být volný a daleko od těla). Když dojde k rázu, tělo se pohybuje od počátku plynule společně s pásem, který zabrzdí předpínače. Ale pokud je mezi pásem a tělem prostor, nabere při nárazu tělo rychlost (v případě nehody pokračuje rychlostí jedoucího auta, které však už stojí) a vlastně nejprve volně naráží do pevné překážky (pásu) a teprve v tu chvíli začíná reagovat předpínač. V extrémních případech hrozí, že se tělo při nárazu z bezpečnostního pásu (byť jen částečně) vyvleče a pohybuje se nekontrolovaně po interiéru. V tu chvíli nemohou fungovat bezpečnostní prvky vozidla a může se i stát, že člověku zlomí vaz airbag, který ho za normálních podmínek má chránit.

ADAC tedy doporučuje dítě z oblečení svlékat a přikrývat ho třeba dekou (mimina ještě nemají dostatečně vyvinutou termoregulaci). Nebo vlastní bundou, kterou si dospělý před nástupem sundá. Ta chvilku zimy, než se interiér vytopí je bezpečnější vydržet. V zimním oblečení, ale třeba i v saku je řidič méně pohyblivý, což může být nebezpečné v případě potřeby rychlých manévrů volantem do mezních poloh. Ale rozhodně není dobrý nápad svlékat si kabát nebo zimní bundu za jízdy.





Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.