Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnostní pásy zapínejte i na zadních sedadlech!

  15:28aktualizováno  15:28
Lidem, kteří v automobilech cestují na předních sedadlech, hrozí při nehodách až pětinásobně vyšší smrtelné riziko, jestliže jejich spolucestující vzadu nemají zapnuté bezpečnostní pásy. K tomuto zjištění dospěla dosud největší vypracováná japonskými dopravnímy experty. Velké nebezpečí však hrozí i od volně ložených předmětů na zadních sedadlech a v prostoru nad nimi.

Až k 80 procentům zkoumaných smrtelných případů mezi řidiči aut a jejich vpředu sedícími spolujezdci při nehodách vůbec nemuselo dojít, kdyby měli lidé za nimi své pásy zapnuty podle předpisů. Poznatky tří profesorů japonské univerzity se přitom zakládají na statistickém průzkumu 103 590 případů zranění a úmrtí vpředu cestujících osob z let 1995-1999.

Podle komentáře ředitele pro dopravní bezpečnost ze švédského Úřadu pro silniční provoz Claese Tingvalla japonská zjištění odpovídají již dříve provedeným švédským testům a bezpečnostním poznatkům. Švédsko bylo také jednou z prvních zemí, která již v roce 1986 zavedla povinné zapínání bezpečnostních pásů i na zadních sedadlech, tedy opatření, které ještě dnes v některých státech povinné není.

"Při nehodě naráží nezapnutá osoba ze zadního sedadla do lidí vpředu jako střela," uvedl Tingvall. Výrobci automobilů jsou nyní podle něj pod velkým tlakem, aby co nejdříve instalovali do vozidel varovné signály proti nezapnutým pásům vzadu. Dosud byl podobný systém používán jen pro přední sedadla.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.