Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Závodní fiestu chrání 35 metrů trubek

aktualizováno 
Fiesta RS WRC je soutěžní verze oblíbeného modelu značky Ford. Pilota s navigátorem v automobilových soutěžích chrání ručně montovaný rám, který odolá desetitunovému zatížení a jeho délka odpovídá délce tří městských autobusů. V běžném autě takový rám mít ale nemůžete.

Ford Fiesta RS WRC | foto: Ford

Rallyová Fiesta RS dokáže zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za pět sekund. Karoserie je podobná sériovým fiestám, které brázdí silnice obvykle s 1,25litrovým benziňákem, příliš společných dílů ale se soutěžákem nemají.

Velkou změnu najdete pochopitelně i uvnitř vozu, kde bezpečnost řidičů chrání ojedinělý bezpečnostní rám. Ten je tvořen více než 35 metry letecké trubkové oceli, což odpovídá délce téměř tří městských autobusů.

Kdo by chtěl mít takový rám v obyčejném voze, neuspěje. Takové auto musí projít zkušebnou, ze které ho s takovou úpravou téměř stoprocentně vyhodí. "Teoreticky takový rám schválit do provozu lze, prakticky je to ale nesplnitelné," říká Petr Šedivý, vedoucí zkušebny vozidel a pasivní bezpečnosti společnosti Dekra Automobil.

"Takový rám má na sobě vždy nějaké výčnělky a ostré hrany, které jsou nepřípustné. A když je něčím obalíte, zhoršuje se výhled. Výhled z vozu omezuje i samotný rám," popisuje Šedivý s tím, že tyto parametry jsou přesně dané. "Pokud auto s rámem splní všechny podmínky, lze ho pustit do provozu. Já ale zatím žádné takové auto neviděl," dodává odborník.

Ford Fiesta RS WRC

Vedle instalace ochranného rámu patří k dalším bezpečnostním opatřením u závodních speciálů zejména přemístění sedadel blíž ke středové ose vozu a zabudování hasicího systému s rozvodem po celém interiéru. Riziko požáru při nehodě snižuje také speciální palivová nádrž, která je pružná, odolná proti proražení a vyplněná pěnou.

"Na začátku osmdesátých let bezpečnostní výbava v autech prakticky neexistovala a je zázrak, že úmrtí nebo vážných zranění při nehodách nebylo víc," říká Malcolm Wilson, ředitel rally týmu Ford. "Dnes už je naštěstí všechno jinak a Fiesta WRC je nejbezpečnější soutěžní vůz, jaký kdy Ford vyrobil."

Přežije i válení sudů

Bezpečnost závodní fiesty se podle jeho slov nejvýmluvněji prokázala v Portugalsku v roce 2009, když Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila vyvázli bez zranění z hrůzostrašně vypadající nehody. Jejich Ford Focus RS WRC se tehdy skutálel z dvousetmetrového srázu a během šestnácti kotrmelců poztrácel i několik karosářských dílů. I přesto ale pevná struktura vozu odolala a zachránila posádce život.

Autoři: ,




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.