Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlínský masakr: bezpečnostní systém kamionu zmírnil řádění teroristy

  15:41aktualizováno  15:41
Zatímco v osobních autech jsou systémy, které pomocí dat z radarů a kamer zabrání srážce, často jen za příplatek, v nákladních automobilech nad 3,5 tuny jsou v Evropské unii povinné již od roku 2012. Měl ho tedy i tahač Scania R450, jejž použil Tunisan Anis Amri při své zběsilé jízdě do návštěvníků berlínského vánočního trhu.

Do davu na vánočním trhu na náměstí Breitscheidplatz v Berlíně vjel nákladní vůz (19. prosince 2016). | foto: Reuters

A byla to právě elektronika, která podle posledních zjištění deníku Süddeutsche Zeitung zabránila tomu, aby se v Berlíně zopakoval scénář z červencového Nice, kde při podobném atentátu zabil terorista za volantem Renaultu Midlum 86 lidí.

Zastavení kamionu a zmírnění následků řádění teroristy měl pomoci takzvaný Advanced Emergency Braking systém, zkráceně AEB. Asistent, který je za běžných okolností určen jako ochrana proti nárazu zezadu. Pokud řidič v rychlostech nad 15 km/h nereaguje na pomalejší vozidlo nebo překážku před sebou, systém ho nejprve akusticky a blikající ikonkou varuje před blížícím se nárazem a v případě, že šofér ani pak nic neudělá, začne naplno brzdit. Kolizi tak může zcela zabránit nebo zmírnit její následky.

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke...
Systém autonomního brzdění Scania (AEB - Advanced Emergency Braking)

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke sledování dopravní situace před vozidlem. Účelem tohoto systému je pokud možno zabránit kolizi s vozidlem před sebou.

Asistenta však lze v náklaďácích vypnout pomocí tlačítka, jeho funkčnost omezíte i tím, že dáte najevo, že auto ovládáte (točíte volantem, šlapete na plyn). I Amri varování podle všeho ignoroval a vozidlo dále ovládal.

Tahač se zastavil po 70-80 metrech a výsledky atentátníkova řádění nebyly tak hrozné jako ve Francii.

Fotogalerie

Někteří odborníci však s významnou rolí asistenčních systémů nesouhlasí. „Podle mého auto zastavilo proto, že Tunisan najel do jednoho ze stánků a měl zařazen vysoký rychlostní stupeň, takže mu zhasl motor,“ prohlásil pro Süddeutsche Zeitung Karlheinz Schmidt z německého spolku pro logistiku a nákladní dopravu. Přinejmenším pomocnou roli asistentů ale nevyloučil.

Berlínský atentát tak možná bude mít dohru i na poli asistenčních systémů. Objevily se návrhy na dodatečnou montáž systémů i do starších vozidel (tzv. retrofitting), což je ale velice nákladné. Prý by to stálo až 200 000 Kč na jedno auto.

Nařízení EU by se ovšem mohlo rozšířit i na menší užitková nebo i osobní vozidla. V jejich případě už dnes přítomnost nouzového brzdění do velké míry ovlivňuje hodnocení bezpečnosti vozidel EuroNCAP. Především se ale mluví o tom, že by systém neměl jít vypnout tlačítkem jako dosud.

Autoři:




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.