Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlínský masakr: bezpečnostní systém kamionu zmírnil řádění teroristy

  15:41aktualizováno  15:41
Zatímco v osobních autech jsou systémy, které pomocí dat z radarů a kamer zabrání srážce, často jen za příplatek, v nákladních automobilech nad 3,5 tuny jsou v Evropské unii povinné již od roku 2012. Měl ho tedy i tahač Scania R450, jejž použil Tunisan Anis Amri při své zběsilé jízdě do návštěvníků berlínského vánočního trhu.

Do davu na vánočním trhu na náměstí Breitscheidplatz v Berlíně vjel nákladní vůz (19. prosince 2016). | foto: Reuters

A byla to právě elektronika, která podle posledních zjištění deníku Süddeutsche Zeitung zabránila tomu, aby se v Berlíně zopakoval scénář z červencového Nice, kde při podobném atentátu zabil terorista za volantem Renaultu Midlum 86 lidí.

Zastavení kamionu a zmírnění následků řádění teroristy měl pomoci takzvaný Advanced Emergency Braking systém, zkráceně AEB. Asistent, který je za běžných okolností určen jako ochrana proti nárazu zezadu. Pokud řidič v rychlostech nad 15 km/h nereaguje na pomalejší vozidlo nebo překážku před sebou, systém ho nejprve akusticky a blikající ikonkou varuje před blížícím se nárazem a v případě, že šofér ani pak nic neudělá, začne naplno brzdit. Kolizi tak může zcela zabránit nebo zmírnit její následky.

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke...
Systém autonomního brzdění Scania (AEB - Advanced Emergency Braking)

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke sledování dopravní situace před vozidlem. Účelem tohoto systému je pokud možno zabránit kolizi s vozidlem před sebou.

Asistenta však lze v náklaďácích vypnout pomocí tlačítka, jeho funkčnost omezíte i tím, že dáte najevo, že auto ovládáte (točíte volantem, šlapete na plyn). I Amri varování podle všeho ignoroval a vozidlo dále ovládal.

Tahač se zastavil po 70-80 metrech a výsledky atentátníkova řádění nebyly tak hrozné jako ve Francii.

Fotogalerie

Někteří odborníci však s významnou rolí asistenčních systémů nesouhlasí. „Podle mého auto zastavilo proto, že Tunisan najel do jednoho ze stánků a měl zařazen vysoký rychlostní stupeň, takže mu zhasl motor,“ prohlásil pro Süddeutsche Zeitung Karlheinz Schmidt z německého spolku pro logistiku a nákladní dopravu. Přinejmenším pomocnou roli asistentů ale nevyloučil.

Berlínský atentát tak možná bude mít dohru i na poli asistenčních systémů. Objevily se návrhy na dodatečnou montáž systémů i do starších vozidel (tzv. retrofitting), což je ale velice nákladné. Prý by to stálo až 200 000 Kč na jedno auto.

Nařízení EU by se ovšem mohlo rozšířit i na menší užitková nebo i osobní vozidla. V jejich případě už dnes přítomnost nouzového brzdění do velké míry ovlivňuje hodnocení bezpečnosti vozidel EuroNCAP. Především se ale mluví o tom, že by systém neměl jít vypnout tlačítkem jako dosud.

Autoři:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz