Do davu na vánočním trhu na náměstí Breitscheidplatz v Berlíně vjel nákladní...

Do davu na vánočním trhu na náměstí Breitscheidplatz v Berlíně vjel nákladní vůz (19. prosince 2016). | foto: Reuters

Berlínský masakr: bezpečnostní systém kamionu zmírnil řádění teroristy

  • 55
Zatímco v osobních autech jsou systémy, které pomocí dat z radarů a kamer zabrání srážce, často jen za příplatek, v nákladních automobilech nad 3,5 tuny jsou v Evropské unii povinné již od roku 2012. Měl ho tedy i tahač Scania R450, jejž použil Tunisan Anis Amri při své zběsilé jízdě do návštěvníků berlínského vánočního trhu.

A byla to právě elektronika, která podle posledních zjištění deníku Süddeutsche Zeitung zabránila tomu, aby se v Berlíně zopakoval scénář z červencového Nice, kde při podobném atentátu zabil terorista za volantem Renaultu Midlum 86 lidí.

Zastavení kamionu a zmírnění následků řádění teroristy měl pomoci takzvaný Advanced Emergency Braking systém, zkráceně AEB. Asistent, který je za běžných okolností určen jako ochrana proti nárazu zezadu. Pokud řidič v rychlostech nad 15 km/h nereaguje na pomalejší vozidlo nebo překážku před sebou, systém ho nejprve akusticky a blikající ikonkou varuje před blížícím se nárazem a v případě, že šofér ani pak nic neudělá, začne naplno brzdit. Kolizi tak může zcela zabránit nebo zmírnit její následky.

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke...
Systém autonomního brzdění Scania (AEB - Advanced Emergency Braking)

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke sledování dopravní situace před vozidlem. Účelem tohoto systému je pokud možno zabránit kolizi s vozidlem před sebou.

Asistenta však lze v náklaďácích vypnout pomocí tlačítka, jeho funkčnost omezíte i tím, že dáte najevo, že auto ovládáte (točíte volantem, šlapete na plyn). I Amri varování podle všeho ignoroval a vozidlo dále ovládal.

Tahač se zastavil po 70-80 metrech a výsledky atentátníkova řádění nebyly tak hrozné jako ve Francii.

Někteří odborníci však s významnou rolí asistenčních systémů nesouhlasí. „Podle mého auto zastavilo proto, že Tunisan najel do jednoho ze stánků a měl zařazen vysoký rychlostní stupeň, takže mu zhasl motor,“ prohlásil pro Süddeutsche Zeitung Karlheinz Schmidt z německého spolku pro logistiku a nákladní dopravu. Přinejmenším pomocnou roli asistentů ale nevyloučil.

Berlínský atentát tak možná bude mít dohru i na poli asistenčních systémů. Objevily se návrhy na dodatečnou montáž systémů i do starších vozidel (tzv. retrofitting), což je ale velice nákladné. Prý by to stálo až 200 000 Kč na jedno auto.

Nařízení EU by se ovšem mohlo rozšířit i na menší užitková nebo i osobní vozidla. V jejich případě už dnes přítomnost nouzového brzdění do velké míry ovlivňuje hodnocení bezpečnosti vozidel EuroNCAP. Především se ale mluví o tom, že by systém neměl jít vypnout tlačítkem jako dosud.