Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bič na řidiče: dvanáct bodů a dost

  16:42aktualizováno  16:42
Za jízdu bez dokladů sedm trestných bodů, stejný počet za odmítnutí testu na alkohol. Za telefonování při jízdě čtyři body. A pokud kdokoliv nastřádá dvanáct bodů, přijde na rok o řidičské oprávnění. Takový je návrh takzvaného bodového systému, který chce do zákona prosadit ministerstvo dopravy.

 Návrh, který má MF DNES k dispozici, má brzy projednat vláda. Pokud ho schválí oslanci, mohl by platit už od poloviny příštího roku.

"Myslím, že neodpovědné svobody na silnicích, která hraničí s bezohledností, máme všichni dost," řekl k návrhu ministr dopravy Milan Šimonovský.

Přísně na alkohol
Nejvíce by měla novela zasáhnout ty, kteří nasedají za volant s alkoholem v krvi. Nejenže jim hrozí záznam do řidičské karty, očekávat mohou i vysoké pokuty. Ve výjimečných případech až padesát tisíc korun, a dokonce odebrání řidičského oprávnění od jednoho do dvou let.

Ministr Šimonovský navíc potvrdil, že chce do zákona prosadit, aby řízení pod vlivem alkoholu bylo trestným činem. Návrh přináší i další novinky.

Policisté by mohli například v budoucnu účinněji trestat ty profesionální řidiče, kteří pojedou delší dobu, než zákon povoluje. Policisté by jim auto zablokovali či odtáhli. Zároveň by mohli viníkovi ihned na místě odebrat řidičské oprávnění.

Stejné pravomoci by mohli mít i u dalších přestupků - třeba za jízdu v protisměru. Zabrání řidičského průkazu by však nebylo definitivní. Podle návrhu by o tom museli rozhodnout úředníci pověřených radnic.

Ministr Šimonovský věří, že u jeho kolegů z vlády návrh bez problémů projde. Ale u poslanců to bude mít mnohem horší. Někteří z nich ve čtvrtek neskrývali nad návrhem své pochybnosti.

"Jsem na rozpacích. Obecně jsem pro zvýšení pravomocí policie, protože to, co se děje na silnicích, je do nebe volající. V dnešní situaci však policie opakovaně prokazuje svou úmyslnou neschopnost," prohlásil například Martin Říman, bývalý ministr dopravy a současný poslanec za ODS.

"Větší pravomoci si proto musí policisté svou prací nejprve zasloužit," dodal s tím, že podobný názor mají i někteří další poslanci.

Dále čtěte: Pokuty až 50 tisíc pro piráty silnic

Řidiče, kteří nereagují na světelný panel ukazující jejich aktuální rychlost na pražské výpadovce z Plzně, pokutují policisté o několik set metrů dále, 5. dubna 2002

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.