Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bílé auto je módní a bezpečnější

  14:00aktualizováno  14:00
Češi nejvíc nakupují bílá nebo šedá auta. Tyto dvě barvy tvořily podle statistik Svazu dovozců automobilů v lednu a únoru dvě pětiny prodeje nových osobních vozů v Česku. Bílá barva je nejen módní, ale také nejbezpečnější.

BMW X6 je nejčastěji bílé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Za první dva měsíce se v Česku prodalo 20,2 procenta aut v bílé barvě a 19,2 procenta vozů v šedé. Následuje červená s podílem 14,9 procenta a černá s 12,4 procenta. Preference zákazníků se přitom proti loňské první polovině roku mírně změnily. Loni lidé kupovali nejvíce šedá a červená auta a bílá barva skončila třetí.

Nejoblíbenější barvy světa

Oblíbenost barev aut podle DuPontu za rok 2011

bílá (22 %)
stříbrná (22 %)
černá (20 %)
šedá (13 %)
červená (7 %)
modrá (6 %)
hnědá/béžová (5 %)
zelená (2 %)
žlutá/zlatá (1 %)
další (2 %)

U nejprodávanější značky Škoda vede v oblibě zákazníků s převahou šedá, která zahrnuje i stříbrnou, následovaná červenou a bílou. Audi prodává nejvíc vozů v černé, zákazníci BMW a Mercedesu naopak dávají mírně přednost bílé barvě.

Za leden a únor se v Česku prodalo 26 465 vozů, což je o osm procent víc než ve stejném období loni.

Podle statistik jednoho z největších českých autobazarů Auto ESA byla loni nejžádanější šedá a stříbrná auta. Stejné to bylo i rok předtím. Podle Filipa Kučery, marketingového ředitele Auto ESA, byla na druhém místě modrá, následovaná černou a červenou.

Mezi módní barvy současnosti patří vedle bílé také hnědá. Nejoblíbenějšími stále zůstávají černá a stříbrná. Velký ústup ze slávy zažila za poslední roky červená auta. Vytratila se také zelená, některé automobilky ji pro vybrané modely často už vůbec nenabízí.

Každoročně sestavuje tabulky popularity barev chemický gigant DuPont. Pro každý region světa mají speciální přehled, v Evropě loni vedla černá s pětadvacetiprocentním podílem před bílou (20 procent), následuje šedá (18 %), stříbrná (15 %), modrá (7 %), červená (6 %), hnědá společně s béžovou (5 %), zelená a žlutá mají každá po procentu.

Nejbezpečnější je bílá

"Bílé lakování se v posledních letech stalo velmi módním a automobilky nabízejí vozy v různých variantách bílé – obyčejné, metalické či perleťové," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. Bílá je podle DuPontu nejoblíbenější barvou vůbec třeba v Japonsku, Severní Americe nebo třeba v jižní Africe.
 
Bílý lak volí podle Bučka majitelé drahých a luxusních vozů stejně jako zájemci o levné auto. "Ti navíc ušetří, protože základní bílá barva bývá k mání bez příplatku."
 
Bílá barva hlavně lépe odráží světlo, a proto je nápadnější. Okolí silnic je většinou tmavé, takže bílá barva "svítí" a auto je lépe vidět.

"Podle německé organizace TÜV Nord je podíl barevných a tmavých aut na nehodách vyšší než v případě bílých vozidel," dodává Petr Buček.
 
Že jsou bílá auta bezpečnější, potvrzuje také výzkum australské Univerzity Monash, který zkoumal nehody z let 1987 až 2004.

V jejím rozsáhlé studii obstály vedle bílé také žlutá a béžová. Naopak zklamala stříbrná metalíza. Ve srovnání s bílou zvyšuje riziko nehody o 10 procent.
 
Stříbrné vozy totiž splývají s okolím a jsou proto snadněji přehlédnutelné. Ještě hůř jsou na tom šedé vozy. V jejich případě je riziko střetu o 11 procent vyšší než u bílých.

Ani červená nebo modrá auta nemají být podle australských výzkumníků moc bezpečná. Hrozba nehody je u nich o sedm procent větší než u "bělásků".





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.