Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardů u silnic ubude. Jsou ošklivé a nebezpečné

  11:02aktualizováno  11:02
Některé billboardy, které stojí u dálnice D1 a u hlavní silnice na Tábor E55 na Benešovsku, zřejmě zmizí. Ozvali se ochránci přírody, kteří nyní posílají na stavební úřady podněty k odstranění staveb. Vadí jim především to, že ovlivňují vzhled krajiny, a upozorňují rovněž, že v okolí billboardů se stává více nehod.

Billboardy jsou nebezpečné také tím, že odpoutávají pozornost řidiče. - ilustrační foto | foto: Radek Miča, MF DNES

Některým reklamám navíc už loni vypršelo povolení. "Už před deseti lety jsme jako účastníci správního řízení nesouhlasili s postavením billboardů, proto byla reklamní zařízení povolena jen na určitou dobu," uvedl Jakub Hromas z okresního sdružení Českého svazu ochránců přírody Benešov.

"Ve většině případů těmto stavbám vypršelo povolení už k loňskému roku a jejich vlastníci je měli odstranit, to se ale bohužel záměrně nestalo," míní Hromas.

Před čtrnácti dny rozeslali podněty na stavební úřady do Benešova, Sázavy, Votic a Vlašimi. Požadují, aby reklamy zmizely, jak jim bylo slíbeno. Jde například o obrovskou orlici Mattoni u Ostředka, billboard u odpočívadla na Střechově či o reklamu na silnici E55 v Miličíně.

"Budeme bojovat proti dalším reklamám u silnic"
"Počítáme s tím, že vlastníci budou chtít, aby jim úřad opět povolení na stavbu prodloužil, ale budeme bojovat za to, aby se tak nestalo," upozornil Hromas.

Ochráncům přírody se nelíbí především to, že reklamy zasahují do krajiny.

"Tyto stavby by měly úplně zmizet, protože jejich nové umísťování je v rozporu se současnou krajskou koncepcí ochrany přírody a krajiny Středočeského kraje," poznamenal Hromas.

Podle něj budou dál sledovat, kdy vyprší stavební povolení dalším billboardům, a budou žádat o jejich odstranění.

Billboardy jsou nebezpečné
Ochránci přírody také poukazují na to, že billboardy mají vliv na vyšší počet nehod v místech, kde stojí. To potvrzují i odborníci na dopravu.

"Největším nebezpečím jsou reklamní zařízení na dvou stojnách. Bohužel, mnoho jich je v blízkosti silnic a dálnic," potvrdila Lucie Hauserová, krajská pracovnice nadace Besip. Podle ní billboardy postupně mizí, ale ne příliš rychlým tempem.

"Zakázat billboard mohou stavební úřady, ale často se stává, že jim dál povolení prodlouží. I obce se mohou bránit. Pokud stojí zařízení v obci, jsou pak účastníkem řízení. Většinou ale stavbu odsouhlasí," vysvětlila Hauserová.

Billboardy jsou nebezpečné v tom, že odvedou řidičovu pozornost. "Při řízení rozhodují setiny vteřiny. V koloně vozidel pak jakékoli poohlédnutí po reklamě může znamenat náraz," upozornila Hauserová.

Ještě nebezpečnějším je ale jejich umístění. Když řidič vyjede ze silnice a narazí přímo do betonové konstrukce billboardu, má nehoda podle Hauserové vždy vážné následky.

"Už jsem si na reklamy zvykla, myslím, že je tolik nevnímám. Spíše je sleduji, když jedu jako spolujezdec. Určitě bych byla pro to, aby jich ubylo, především u dálnic, kde se jezdí vysokou rychlostí," uvedla Martina Vycpálková z Benešova.

Právní úprava z roku 2001 stanovila, že billboardy nesmějí být v ochranném pásmu podél dálnic, které je široké 250 metrů.

Reklama větší než osm metrů čtverečních je stavbou, na kterou musí být stavební povolení. Reklamní agentura o něj musí požádat stavební úřad a ke stavbě se vždy vyjadřuje i odbor dopravy. Pokud nějaký investor hodlá umístit billboard tak, že by mohl narušit krajinný ráz, je k tomu potřeba souhlas orgánu ochrany přírody. Pokud billboard nemá povolení, stavební úřad nařídí jeho odstranění.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.