Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardů u silnic ubude. Jsou ošklivé a nebezpečné

  11:02aktualizováno  11:02
Některé billboardy, které stojí u dálnice D1 a u hlavní silnice na Tábor E55 na Benešovsku, zřejmě zmizí. Ozvali se ochránci přírody, kteří nyní posílají na stavební úřady podněty k odstranění staveb. Vadí jim především to, že ovlivňují vzhled krajiny, a upozorňují rovněž, že v okolí billboardů se stává více nehod.

Billboardy jsou nebezpečné také tím, že odpoutávají pozornost řidiče. - ilustrační foto | foto: Radek Miča, MF DNES

Některým reklamám navíc už loni vypršelo povolení. "Už před deseti lety jsme jako účastníci správního řízení nesouhlasili s postavením billboardů, proto byla reklamní zařízení povolena jen na určitou dobu," uvedl Jakub Hromas z okresního sdružení Českého svazu ochránců přírody Benešov.

"Ve většině případů těmto stavbám vypršelo povolení už k loňskému roku a jejich vlastníci je měli odstranit, to se ale bohužel záměrně nestalo," míní Hromas.

Před čtrnácti dny rozeslali podněty na stavební úřady do Benešova, Sázavy, Votic a Vlašimi. Požadují, aby reklamy zmizely, jak jim bylo slíbeno. Jde například o obrovskou orlici Mattoni u Ostředka, billboard u odpočívadla na Střechově či o reklamu na silnici E55 v Miličíně.

"Budeme bojovat proti dalším reklamám u silnic"
"Počítáme s tím, že vlastníci budou chtít, aby jim úřad opět povolení na stavbu prodloužil, ale budeme bojovat za to, aby se tak nestalo," upozornil Hromas.

Ochráncům přírody se nelíbí především to, že reklamy zasahují do krajiny.

"Tyto stavby by měly úplně zmizet, protože jejich nové umísťování je v rozporu se současnou krajskou koncepcí ochrany přírody a krajiny Středočeského kraje," poznamenal Hromas.

Podle něj budou dál sledovat, kdy vyprší stavební povolení dalším billboardům, a budou žádat o jejich odstranění.

Billboardy jsou nebezpečné
Ochránci přírody také poukazují na to, že billboardy mají vliv na vyšší počet nehod v místech, kde stojí. To potvrzují i odborníci na dopravu.

"Největším nebezpečím jsou reklamní zařízení na dvou stojnách. Bohužel, mnoho jich je v blízkosti silnic a dálnic," potvrdila Lucie Hauserová, krajská pracovnice nadace Besip. Podle ní billboardy postupně mizí, ale ne příliš rychlým tempem.

"Zakázat billboard mohou stavební úřady, ale často se stává, že jim dál povolení prodlouží. I obce se mohou bránit. Pokud stojí zařízení v obci, jsou pak účastníkem řízení. Většinou ale stavbu odsouhlasí," vysvětlila Hauserová.

Billboardy jsou nebezpečné v tom, že odvedou řidičovu pozornost. "Při řízení rozhodují setiny vteřiny. V koloně vozidel pak jakékoli poohlédnutí po reklamě může znamenat náraz," upozornila Hauserová.

Ještě nebezpečnějším je ale jejich umístění. Když řidič vyjede ze silnice a narazí přímo do betonové konstrukce billboardu, má nehoda podle Hauserové vždy vážné následky.

"Už jsem si na reklamy zvykla, myslím, že je tolik nevnímám. Spíše je sleduji, když jedu jako spolujezdec. Určitě bych byla pro to, aby jich ubylo, především u dálnic, kde se jezdí vysokou rychlostí," uvedla Martina Vycpálková z Benešova.

Právní úprava z roku 2001 stanovila, že billboardy nesmějí být v ochranném pásmu podél dálnic, které je široké 250 metrů.

Reklama větší než osm metrů čtverečních je stavbou, na kterou musí být stavební povolení. Reklamní agentura o něj musí požádat stavební úřad a ke stavbě se vždy vyjadřuje i odbor dopravy. Pokud nějaký investor hodlá umístit billboard tak, že by mohl narušit krajinný ráz, je k tomu potřeba souhlas orgánu ochrany přírody. Pokud billboard nemá povolení, stavební úřad nařídí jeho odstranění.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz