Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem billboardu jedeme 10 metrů poslepu, naměřili výzkumníci

  12:34aktualizováno  12:34
Nejvíce řidiče rozptylují reklamy s ženami, ukázal výzkum, při němž tým odborníků ČVUT vůbec poprvé spočítal, jak billboardy u silnic rozptylují pozornost řidičů.

Billboard - ruská kampaň pro bezpečnou jízdu | foto: Autoblog.it

Dosavadní výsledky ukazují, že pozornost řidiče upoutá billboard na 0,4 sekundy. Tento čas může být přitom rozhodující při střetu dvou aut. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů.

K výzkumu, jehož výsledky zveřejnily Hospodářské noviny, používali odborníci z ČVUT speciální trenažér, který simuloval jízdu městem i volnou krajinou. Výzkumníci přitom sledovali pohyby očí řidičů. Dobrovolníci projeli několikrát virtuální trať. Před poslední jízdou se jich lektoři ptali, zda si všimli billboardů, a pak dostali za úkol si billboardy zapamatovat. Na 10kilometrovém úseku nastražili výzkumníci 23 velkoplošných reklam.

Když jeli řidiči za jiným autem, koukali na billboard v průměru 0,4 sekundy, na zapamatování poutače potřebovali 1,6 sekundy. Hitem byla reklama s částečně obnaženou modelkou. Nevědomky na ni řidiči koukali 0,6 vteřiny, a když měli za úkol si reklamu zapamatovat, byl průměr dokonce 3,3 vteřiny.

"Řidiči si reklamy příliš nepamatovali. Je vidět, že už jsou vůči nim do určité míry imunní, i když se na ně prokazatelně dívají," řekl Roman Pieknik, jeden z výzkumníků. "Překvapilo nás, že v jízdě za jiným autem sledovali plakáty déle než při samostatné jízdě."

Výsledky týmu ČVUT nejsou ale úplné. Přestože by data mohla sloužit ministerstvu dopravy i policii, nikdo zatím nemá o podporování výzkumu zájem.

Billboardy zabíjejí

Na nebezpečnost billboardů upozorňoval na iDNES.cz už před dvěma lety Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která vytvořila mapu nebezpečných silnic v Česku. "Řidiče rozptylují, a když nedej bože ztratí kontrolu nad vozem, zabije se o nechráněnou konstrukci, na které billboard stojí," popisoval Landa. Billboardy totiž mají vzhledem ke své velikosti pevnou kovovou konstrukci a betonové základy. Kromě toho podle ekologů a architektů hyzdí krajinu.

Kolik lidí kvůli billboardům havarovalo, nelze přesně určit. Případné nehody vede policejní prezidium v kolonce srážky s pevnou překážkou. Za rok 2010 policie eviduje skoro 17 tisíc takových nehod a 187 usmrcených (velká část, 115 z nich, ovšem zahynula po kolizi se stromem).

Snad to nebude boj s větrnými mlýny

Většina billboardů kolem českých dálnic zmizí do pěti let, slíbilo ministerstvo dopravy loni v létě.

U nově otevíraných úseků dálnic už není výstavba reklamních ploch povolována. A úřady se zároveň snaží ukončit pronájmy míst, kde reklamní poutače stojí. Odstraňování billboardů ale naráží na překážky, majitelé je díky kličkování v zákoně mohou postavit třeba jen kousek vedle na pozemku, na který silničáři nemohou.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším...

Sprintující kolosy: závody trucků jsou náramná podívaná

Závody trucků na Hungaroringu

Maďarský okruh Hungaroring hostil v půli června druhý podnik evropského šampionátu FIA European Truck Racing...

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

Najdete na iDNES.cz