Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardy nosí smrt. Loni zabily deset lidí

  19:14aktualizováno  26. května 10:23
Každoročně zemře na tuzemských dálnicích kolem deseti lidí poté, co jejich auto narazí do železné konstrukce reklamních billboardů.

Na nebezpečných billboardech okolo dálnice D1 běží nyní i kampaň pěti stran: ODS, ČSSD, lidovců, Strany zelených a Nezávislých demokratů Vladimíra Železného - ilustrační foto | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Stovky ploch pro reklamy kolem dálnic pronajímá soukromým firmám stát. Ročně z toho má směšnou částku. "Za loňský rok jsme za pronájem dostali 11,4 milionu korun," řekl mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Česká rarita
Česko je  přitom v Evropě billboardovou raritou. Ve většině ostatních zemí jsou reklamy na silnicích a dálnicích dálnice mimo obec zakázány.

A tahle česká specialita navíc představuje hned dvojnásobné nebezpečí: kromě toho, že reklamní billboardy lemující české dálnice odvádějí pozornost řidičů, přináší jejich masivní konstrukce v případě nárazu smrtelné riziko.

O co jde? I když jsou billboardy okolo českých dálnic postaveny legálně, chybí u nich svodidla, jež mají bránit tomu, aby auta v případě nehody končila v ocelovém sevření jejich konstrukcí.

Zábrany jsou přitom už od roku 2000 předepsány zákonem. Jen na úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem lze napočítat nebezpečných poutačů 174. Z řady z nich se nyní na řidiče usmívají optimistické tváře českých politiků včetně ministra dopravy Milana Šimonovského.

"Kdyby svodidla byla u všech billboardů, nemusela by mít řada nehod tak fatální následky,“ říká Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Povinnost zabezpečit reklamní cedule proti možnému střetu s vozidly mají podle zákona o pozemních komunikacích jejich provozovatelé, tedy ve většině případů reklamní agentury. Ty kolem nich mají na vlastní náklady vybudovat svodidla nebo betonové zábrany. Jiným řešením je vyměnit železné traverzy, na kterých jsou cedule upevněny, za stojany, které se při nárazu sklopí a auta přes ně bezpečněji přejedou.

Jsme bezmocní
Povolení k postavení poutačů kolem dálnic dává ministerstvo dopravy. To o problému s nebezpečnými billboardy ví, ale nemůže s ním prý nic dělat. Většina reklamních cedulí totiž od ministerstva dostala povolení už v roce 1999. Tedy těsně předtím, než začal platit "bezpečností“ paragraf, a povinnost se na ně tedy podle výkladu ministerstva nevztahuje.

Stejně argumentují i zástupci největšího provozovatele reklamních ploch kolem dálnic, News Outdoor Czech Republic, která patří do mediálního království Ruperta Murdocha.

"To je nějaký úřednický blábol. Chtějí tím říct, že jenom proto, že nějaké povolení bylo vydáno dřív, se mohou lidi dál zabíjet?“ říká prezident českého autoklubu Roman Ječmínek. S výkladem ministerstva se neztotožňuje ani řada oslovených právníků, kteří se dopravní problematikou zabývají.

Ministr Šimonovský včera rozhovor na téma billboardů odmítl s tím, že je "v terénu a nemá podklady k tomu, aby mohl kvalitně odpovědět“.

Výhodný byznys? Neřekneme
Odborníci na dopravní bezpečnost proti poutačům kolem silnic bojují už celé roky. "Jejich zákaz je u nás prostě politicky neprůchodný,“ říká Pavel Fastr, jeden z autorů české dopravní legislativy.

Jeden z hlavních argumentů, proč zákaz poutačů dosud neprošel, je to, že se příjem z pronájmu reklamních ploch soukromým firmám investuje zpátky do vylepšování silnic.

Ale jak vyplývá ze včerejšího sdělení Ředitelství silnic a dálnic, není téměř co investovat. Příjem z pronájmu 520 reklamních ploch na českých dálnicích byl za minulý rok pouhých 11,4 milionu korun. Jen pro srovnání: vybudování kilometru dálnice přijde zhruba na jednu miliardu.

Billboardy v Česku skoupil
miliardář Murdoch

Australan Rupert Murdoch ovládající jedno z největších mediálních království světa od britského listu The Times po americkou televizní síť Fox vlastní většinu billboardů, které lemují české dálnice a silnice.

Jednatel jeho společnosti News Outdoor Czech Republic Stanislav Lazar nechce prozradit, kolik za to jeho firma státu platí.

Podle našeho zjištění nejsou desítky vašich reklamních cedulí zabezpečeny proti střetu s auty, tak jak ukládá zákon. Jak je to možné?Tak to jste všímaví, to jste si všimli dobře. Ale novelizace zákona byla provedena v roce 2000, když už billboardy na silnicích stály. Takže se na ně zákon nevztahuje, nejde přece jít do minulosti.

Takže podle vás nemusí být nijak ochráněny?Podívejte, my jsme ještě natolik vstřícní, že jsme se dohodli s ministerstvem a tam, kde je ta nehodovost značná, vybudujeme takzvané příhradové konstrukce (speciální konstrukce cedulí, které by měly následky případného střetu zmírnit, pozn. red).

Konstrukce kolika billboardů jste už takhle vyměnili?
To vámz hlavy nepovím, ale děláme to od začátku roku. Buduje se to postupně. Neděláme nic protizákonného a to, co děláme, vlastně ani nemusí být.

Na základě čeho jste získali místa na lukrativních místech kolem dálnic?
Koupili jsme českou společnost Quo a společně s ní i smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Kolik za billboardy státu platíte?
Platíme nájem, platíme tržní nájmy. Chcete vědět kolik?

Ano.
To je obchodní tajemství. Ale je to všechno podle zákona a nikde se nic neporušuje.


Výhodný byznys? Ne pro státní kasu 
Z údajů poskytnutých Ředitelstvím silnic a dálnic, které reklamní plochy soukromým firmám pronajímá, lze vypočítat, že stát má z jednoho billboardu postaveného v okolí dálnice příjem asi jedenadvacet tisíc korun ročně. Jde však o velmi hrubé odhady.

Většinu reklamních cedulí kolem dálnice spravuje již zmíněná Murdochova firma News Outdoor Czech Republic. K pronájmu na českých dálnicích nabízí zhruba 400 billboardů.

Podle obchodního oddělení této firmy u nich stojí pronájem jednoho dálničního billboardu kolem deseti až patnácti tisíc korun měsíčně - tedy asi sto dvacet až sto osmdesát tisíc korun ročně. To je však pouze základní cena bez veškerých případných slev, které mohou být i několik desítek procent.

Z porovnání cen za pronájem s částkami, které dostává ministerstvo, vyplývá, že billboardy v okolí dálnic jsou velmi pravděpodobně výhodný byznys pro úplně někoho jiného, než je státní kasa.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.