Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardy nosí smrt. Loni zabily deset lidí

  19:14aktualizováno  26. května 10:23
Každoročně zemře na tuzemských dálnicích kolem deseti lidí poté, co jejich auto narazí do železné konstrukce reklamních billboardů.

Na nebezpečných billboardech okolo dálnice D1 běží nyní i kampaň pěti stran: ODS, ČSSD, lidovců, Strany zelených a Nezávislých demokratů Vladimíra Železného - ilustrační foto | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Stovky ploch pro reklamy kolem dálnic pronajímá soukromým firmám stát. Ročně z toho má směšnou částku. "Za loňský rok jsme za pronájem dostali 11,4 milionu korun," řekl mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Česká rarita
Česko je  přitom v Evropě billboardovou raritou. Ve většině ostatních zemí jsou reklamy na silnicích a dálnicích dálnice mimo obec zakázány.

A tahle česká specialita navíc představuje hned dvojnásobné nebezpečí: kromě toho, že reklamní billboardy lemující české dálnice odvádějí pozornost řidičů, přináší jejich masivní konstrukce v případě nárazu smrtelné riziko.

O co jde? I když jsou billboardy okolo českých dálnic postaveny legálně, chybí u nich svodidla, jež mají bránit tomu, aby auta v případě nehody končila v ocelovém sevření jejich konstrukcí.

Zábrany jsou přitom už od roku 2000 předepsány zákonem. Jen na úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem lze napočítat nebezpečných poutačů 174. Z řady z nich se nyní na řidiče usmívají optimistické tváře českých politiků včetně ministra dopravy Milana Šimonovského.

"Kdyby svodidla byla u všech billboardů, nemusela by mít řada nehod tak fatální následky,“ říká Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Povinnost zabezpečit reklamní cedule proti možnému střetu s vozidly mají podle zákona o pozemních komunikacích jejich provozovatelé, tedy ve většině případů reklamní agentury. Ty kolem nich mají na vlastní náklady vybudovat svodidla nebo betonové zábrany. Jiným řešením je vyměnit železné traverzy, na kterých jsou cedule upevněny, za stojany, které se při nárazu sklopí a auta přes ně bezpečněji přejedou.

Jsme bezmocní
Povolení k postavení poutačů kolem dálnic dává ministerstvo dopravy. To o problému s nebezpečnými billboardy ví, ale nemůže s ním prý nic dělat. Většina reklamních cedulí totiž od ministerstva dostala povolení už v roce 1999. Tedy těsně předtím, než začal platit "bezpečností“ paragraf, a povinnost se na ně tedy podle výkladu ministerstva nevztahuje.

Stejně argumentují i zástupci největšího provozovatele reklamních ploch kolem dálnic, News Outdoor Czech Republic, která patří do mediálního království Ruperta Murdocha.

"To je nějaký úřednický blábol. Chtějí tím říct, že jenom proto, že nějaké povolení bylo vydáno dřív, se mohou lidi dál zabíjet?“ říká prezident českého autoklubu Roman Ječmínek. S výkladem ministerstva se neztotožňuje ani řada oslovených právníků, kteří se dopravní problematikou zabývají.

Ministr Šimonovský včera rozhovor na téma billboardů odmítl s tím, že je "v terénu a nemá podklady k tomu, aby mohl kvalitně odpovědět“.

Výhodný byznys? Neřekneme
Odborníci na dopravní bezpečnost proti poutačům kolem silnic bojují už celé roky. "Jejich zákaz je u nás prostě politicky neprůchodný,“ říká Pavel Fastr, jeden z autorů české dopravní legislativy.

Jeden z hlavních argumentů, proč zákaz poutačů dosud neprošel, je to, že se příjem z pronájmu reklamních ploch soukromým firmám investuje zpátky do vylepšování silnic.

Ale jak vyplývá ze včerejšího sdělení Ředitelství silnic a dálnic, není téměř co investovat. Příjem z pronájmu 520 reklamních ploch na českých dálnicích byl za minulý rok pouhých 11,4 milionu korun. Jen pro srovnání: vybudování kilometru dálnice přijde zhruba na jednu miliardu.

Billboardy v Česku skoupil
miliardář Murdoch

Australan Rupert Murdoch ovládající jedno z největších mediálních království světa od britského listu The Times po americkou televizní síť Fox vlastní většinu billboardů, které lemují české dálnice a silnice.

Jednatel jeho společnosti News Outdoor Czech Republic Stanislav Lazar nechce prozradit, kolik za to jeho firma státu platí.

Podle našeho zjištění nejsou desítky vašich reklamních cedulí zabezpečeny proti střetu s auty, tak jak ukládá zákon. Jak je to možné?Tak to jste všímaví, to jste si všimli dobře. Ale novelizace zákona byla provedena v roce 2000, když už billboardy na silnicích stály. Takže se na ně zákon nevztahuje, nejde přece jít do minulosti.

Takže podle vás nemusí být nijak ochráněny?Podívejte, my jsme ještě natolik vstřícní, že jsme se dohodli s ministerstvem a tam, kde je ta nehodovost značná, vybudujeme takzvané příhradové konstrukce (speciální konstrukce cedulí, které by měly následky případného střetu zmírnit, pozn. red).

Konstrukce kolika billboardů jste už takhle vyměnili?
To vámz hlavy nepovím, ale děláme to od začátku roku. Buduje se to postupně. Neděláme nic protizákonného a to, co děláme, vlastně ani nemusí být.

Na základě čeho jste získali místa na lukrativních místech kolem dálnic?
Koupili jsme českou společnost Quo a společně s ní i smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Kolik za billboardy státu platíte?
Platíme nájem, platíme tržní nájmy. Chcete vědět kolik?

Ano.
To je obchodní tajemství. Ale je to všechno podle zákona a nikde se nic neporušuje.


Výhodný byznys? Ne pro státní kasu 
Z údajů poskytnutých Ředitelstvím silnic a dálnic, které reklamní plochy soukromým firmám pronajímá, lze vypočítat, že stát má z jednoho billboardu postaveného v okolí dálnice příjem asi jedenadvacet tisíc korun ročně. Jde však o velmi hrubé odhady.

Většinu reklamních cedulí kolem dálnice spravuje již zmíněná Murdochova firma News Outdoor Czech Republic. K pronájmu na českých dálnicích nabízí zhruba 400 billboardů.

Podle obchodního oddělení této firmy u nich stojí pronájem jednoho dálničního billboardu kolem deseti až patnácti tisíc korun měsíčně - tedy asi sto dvacet až sto osmdesát tisíc korun ročně. To je však pouze základní cena bez veškerých případných slev, které mohou být i několik desítek procent.

Z porovnání cen za pronájem s částkami, které dostává ministerstvo, vyplývá, že billboardy v okolí dálnic jsou velmi pravděpodobně výhodný byznys pro úplně někoho jiného, než je státní kasa.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz