Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardy u dálnic jsou spíše proti řidičům

  16:43aktualizováno  16:43
- Přínos komerčních billboardů pro silniční provoz je nulový, jejich nebezpečí hlavně při havárii naopak obrovské. Německo, Rakousko, Francie, Nizozemsko, Španělsko - to je namátkový výčet zemí, kde u dálnic stojí jen a jen billboardy podporující bezpečný provoz. Reklama u silnic je v těchto zemích na rozdíl od tuzemska úplně zakázána. Billboardy totiž mohou škodit hned na několika úrovních.
Za prvé: mohou odvádět šoférovu pozornost od řízení. "Nelze bohužel přesně určit, kolik nehod billboardy zaviní tím, že se řidič místo na silnici dívá na poutač. Ale vzhledem k tomu, že máme ročně dvanáct nehod na jeden dálniční kilometr, což je evropský nadprůměr, mohou vysokou nehodovost ovlivnit i billboardy," tvrdí Josef Tesařík z policejního prezidia. Miroslav Bátěk, který šéfuje Asociaci venkovní reklamy, negativní vliv reklamy na řidičovu koncentraci nepřipouští. "Vše je v rukou řidiče, je to jeho věc, jestli se dívá na billboard nebo ne. Třeba ve Spojených státech jsou billboardů podél dálnic stovky." Jiný názor zastává ředitel Asociace reklamních agentur Jiří Mikš: "Jsem proti billboardům na dálnicích, jsou nebezpečné."
Naprosto prokazatelná je nebezpečnost billboardů v situacích, kdy řidič sjede mimo dálnici. "To se může stát každému, když dostane smyk, chce-li se vyhnout nehodě nebo když usne," říká psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu. Minulý rok na billboard doplatila například bývalá poslankyně Marie Noveská, která narazila do reklamní tabule a nehodu nepřežila. "Byla jsem se tam podívat, všude kolem je jen křoví, kdyby tam nestál billboard, auto s paní exposlankyní by tak prudce nenarazilo," myslí si Vlasta Rehnová.
Ještě větší trampoty mohou způsobit billboardy nasvícené ostrými světly. "Jednak vytvářejí velký kontrast mezi ztemnělou noční dálnicí a malým ostře osvětleným prostorem, což řidiče oslňuje. A za druhé, když řidič v dálce takový billboard spatří, může se podle něj začít orientovat a ani si nevšimne, že dálnice uhýbá," upozorňuje Vlasta Rehnová.
BEZPEČNOSTNÍ KAMPANĚ
JSOU ZATÍM BEZZUBÉ
V evropských zemích, kde jsou tabule s reklamou zakázány, povolují jen ty billboardy, které podporují bezpečnost dálničního provozu. "Jste připoutáni" nebo "Řídit neznamená řádit" - hesla v tomto duchu se objevují podél dálnic v Evropské unii. Na tuzemských dálničních billboardech se naopak v posledních letech objevovaly nápisy, které od bezpečného chování spíše odrazovaly. Vyzývaly k maximální rychlosti, jiné se řidičů ptaly, zda je lepší cestu prozívat nebo protelefonovat. "Naštěstí tyto billboardy na dálnicích dlouho nevydržely," říká Vlasta Rehnová.
Že je propagace bezpečného provozu formou dálničních upoutávek na domácích cestách ještě v plenkách, ukazuje právě probíhající kampaň s názvem "Přemýšlej, než se rozjedeš!" Reklamu, která radí řidičům, na co nezapomenout před jízdou, otiskly noviny a časopisy na svých inzertních stránkách, ve stejné podobě se objevila i na plakátech podél dálnic. "Nic proti obsahu kampaně, ale její prezentace na dálnicích je pro řidiče spíše nebezpečná," kritizuje billboardy úředník ministerstva vnitra, který však nechce uvést své jméno. Naráží na to, že billboard nemá jeden nosný symbol, který by byl srozumitelný řidiči jedoucímu po dálnici vysokou rychlostí. "Ten, kdo si chce obsah tabule přečíst, musí nákresy a text zkoumat povážlivě dlouho," dodává. "Bohužel jsme přišli příliš pozdě na to, že těch témat je na plakátech mnoho, pro příště plánujeme kampaně, které budou více přehledné," přiznává Radek Ječmínek z Autoklubu České republiky, který za kampaní stojí. "Billboardy na dálnicích jsou ale jenom jednou částí celé kampaně a měly by ji jen připomínat," tvrdí Radek Ječmínek.
Jak dlouho budou ještě komerční billboardy lemovat dálnice, je ve hvězdách. "Přání všech lidí, kteří se zabývají bezpečností, je, aby billboardy zmizely," říká Jiří Konečný z ministerstva dopravy, kde připravují nový silniční zákon. "Bojím se ale, že půjde o politické rozhodnutí," naráží Jiří Konečný na podezření, že za reklamou stojí mocná ekonomická lobby, jejíž drápy často vedou až do poslaneckých lavic. Nový silniční zákon nezačne platit před rokem 2000.

Nejhorší je situace u velkých měst, poutačů jsou tu desítky.

Tento prý nepovedený billboard by měl vybízet k bezpečnému chování na silnicích.

V Evropské unii jsou povoleny jen billboardy, které podporují bezpečnost provozu.

Autor:


Témata: nehody, Autoklub, Hesla


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.